Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Lost Odyssey

Lost Odyssey

Sophie har kikat närmare på en oändlig dans som kantas av död, ensamhet och mystik. Allt detta och mer därtill utlovas i Mistwalkers kommande rollspel, Lost Odyssey

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att Mistwalkers kommande spel är efterlängtade är nästintill en underdrift. Aldrig förr har Xbox-ägare haft möjligheten att spela japanska rollspel, exklusiva för konsolen. Eller, nu ska jag väl inte ljuga. Xbox-ägare har inte haft möjligheten till att spela japanska rollspel. Alls.

Förra generationens rollspel till Microsofts, då svarta, konsol utgjordes av västerländska sådana, såsom Star Wars: Knights of the Old Republic, The Elder Scrolls IV: Morrowind och Fable. Mycket bra spel, förvisso, men svårsålda i öst. Microsoft kände att något var tvunget att hända, inte minst för den japanska konsumentskaran.

För att få bollen i rullning skapades ett japanskt drömlag, med mycket meriterade personer vid rodret. Mistwalker har redan lyckats med bedriften att få japanerna marginellt mer intresserade av Xbox 360, tack vare deras rollspel Blue Dragon (som släpps nu i höst här i Europa). Korståget slutar dock inte med Blue Dragon, utan snarare börjar. Mistwalker har nämligen ett annat ess i rockärmen.

Lost Odyssey är, till skillnad från Blue Dragon, ett mer dystert och vuxet rollspel. Med sorg, förlorade relationer och odödlighet som handlingens bärande väggar, kan det knappast bli något annat. Lost Odysseys handling är skriven av den prisbelönta författaren Kiyoshi Shigematsu, som har trollbundit sitt hemland med korta historier fyllda med mycket känsla - något som Mistwalkers frontman Hironobu Sakaguchi anser viktigt.

Detta är en annons:

I Lost Odyssey träder du som spelare in i rollen som Kaim, men man som levt i mer än tusen år. Under sitt milleniumlånga liv har han varit med om mycket. Att uppleva död, besvikelse, ilska och frustration har satt sina spår i denna legosoldat, som plågas av sina hundraåriga gamla minnen. Saker är dock i görningen och även om Mistwalker är mycket tystlåtna angående handlingen, är det bekräftat att mänskligheten har fått tag på en mystik kraft som inte gynnar världen. Kaim kommer att ställas inför denna kraft, och försöka hitta svaret på varför han är odödlig.

Enligt en standardiserad japansk rollspelsmall är striderna tur- och textbaserade. Mistwalker har dock implementerat en del funktioner som ska göra striderna mer dynamiska. Under närstridsattacker, för att ta ett exempel, kan man få dem att bli mer kraftfulla om man har tungan rätt i mun. Detta sker genom att passa in en stor, men ständigt minskande, cirkel i en mindre sådan med ett välplanerat knapptryck. Ett ytterligare sätt att få spelet att se mer levande ut under stridssekvenserna är att bakgrunderna är animerade. Om du strider mot en grupp fiender ur en större armé, kommer du med andra ord att se resten av truppen agera runt omkring dig.

Enligt Sakaguchi kommer Kaim att bekanta sig med åtta andra karaktärer som kommer att följa honom på hans resa. Vissa är i samma situation som vår mystiske huvudperson, och har också drygt tusen år på nacken. I strider kommer du att kunna kommendera upp till fem karaktärer, och Mistwalker har utlovat strategiska inslag i samband med detta.

Ljudbilden i Lost Odyssey är av god klass. Med kompositören Nobuo Uematsu bakom notbladen är det inte alls konstigt att Lost Odyssey låter alldeles förträffligt. Pampiga körer och smäktande tongångar i moll har hittills fått håret på mina armar att resa sig. Grafiskt sett är spelet snyggt. Nåväl, inte Gears of War-snyggt, men definitivt tillfredsställande. Grafikmotorn i detta rollspel baseras nämligen på Unreal 3-motorn, och som ett litet tillpiffande inslag kan kameran ute på fältet panoreras och zoomas fritt om det nu finns någon detalj du känner för att granska något närmare.

Detta är en annons:

Även om Mistwalker jobbar häcken av sig, på ren svenska, för att vi inte ska få reda på alldeles för mycket om Lost Odyssey och dess handling, ser det på förhand mycket intressant ut. Med ett tema som går i dysterhetens tecken kommer Lost Odyssey säkerligen att bli ett gott komplement till det något mer gladlynta och pastellfärgade Blue Dragon. Dock så kvarstår vissa funderingar. Har Mistwalker medvetet hållit tillbaka med information, bilder och rörlig media från Lost Odyssey för att det, hemska tanke, inte kommer att leverera? Är det endast ett mediokert spel som endast surfar räckmackor på en gigantisk våg av hype? Svaret vet vi lagom till jul, då spelet släpps världen över.

Lost Odyssey
Lost Odyssey
Lost Odyssey
Lost Odyssey
Lost Odyssey
Lost Odyssey

Relaterade texter

Lost OdysseyScore

Lost Odyssey

RECENSION. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Sophie har äntligen fått sätta tänderna i det efterlängtade rollspelet Lost Odyssey från japanska Mistwalker

9
Lost Odyssey nu spelbart till Xbox One

Lost Odyssey nu spelbart till Xbox One

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Ett av de mest efterfrågade spelen till bakåtkompatibiliteten för Xbox One har varit Lost Odyssey. Det var en stor titel för Microsoft och något så ovanligt som ett...



Loading next content