Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Logitech G Pro Racing Pedals

Logitechs första direct drive-rattbas är släppt och fick fint betyg av oss på Gamereactor men hur bra är de tillhörande pedalerna? Petter har hårdkört...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det verkar finnas någon slags allmän "sanning" inom just simracingsfären att saker och ting ska recenseras och testas ur ett "objektivt perspektiv" och att man som kritiker inte får tycka så mycket utan mer ska informera om prylen i sig. Och jag har sakta men säkert börjat begripa varför (ja, jag är trög). Många av de dedikerade kanalerna som enligt egen utsago pysslar uteslutande med recensioner av simracingprodukter säljer också produkterna de avhandlar och där i ligger det såklart en intressekonflikt. Jag har personligen noll problem med vad de gör eller hur dessa kanaler sköter sina affärer. Jag dömer ingen och kritiserar här ingen, men jag förstår varför det finns gamers som anser att jag bör tycka "mindre" och "informera mer", på ett rent objektivt vis, i min recensioner av simracingprodukter. Jag förstår var det kommer från. Och jag tar absolut noll hänsyn till det.

Logitech G Pro Racing Pedals
Själva pedalerna i sig är supersköna och fungerar utmärkt för den som kör med skor samt för den som kör i strumplästen, bara.

För mig kommer en recension alltid att handla om åsikter, först och främst. Vill jag enbart läsa om mått, vikt och funktioner kan jag med enkelhet surfa in på produkttillverkarens egen site och skumma igenom manualen och om jag medvetet avser att undvika personligt tyckande, klickar jag ju såklart inte in mig på en "recension". När det gäller simracingpedaler anser jag att personliga åsikter och erfarenheter blir extra viktiga eftersom det i slutändan är en smaksak, vad man föredrar och inte. Och här vill jag vara supertydlig och transparent; Jag gillar pedaler som påminner om verkliga, riktiga pedaler men inte till den milda grad att de inte går att trycka ned med foten, eller fötterna. Jag vill ha en lagom stum gas med bra fjädring och en hård broms som ska färdas en kort sträcka innan jag låser upp bromsarna och orsakar "flatspots" på mina racingslicks. I samma veva föredrar jag en tydlig "puckel" i hur kopplingspedalen beter sig och en pedalplatta utan flex. Jag vill ha pedalarmar som går att flytta i sidled för att kunna separerar bromsen och gaspedalen lite mer än vad som verkar vara standard och jag vill att de står upp från pedalplattan med snudd-på 90-gradig vinkel.

Just därför använder jag idag holländska Heusinkvelds Ultimate Plus-pedaler plus Simlabs pedalkassett/platta med deras suveräna hälstopp samt möjligheten att enkelt kunna flytta hela pedalkorgen framåt och bakåt i min aluminiumrigg (Simlab X1-Pro). Den lösningen är idag det bästa alternativet för mig efter att ta klämt på allt från Fanatec, Simagiq, Asetek samt flera andra tillverkare. med det avklarat (phuh, sorry för långdraget tjat, där) är det dags för mig att berätta exakt vad jag tycker om Logitechs nysläppta Pro-pedaler som hör till deras allra första direct drive-ratt, som jag betygsatte i förrgår.

Logitech G Pro Racing Pedals
Inställningsmöjligheterna är mycket goda och utformningen är finurligt genomtänkt.
Detta är en annons:

Logitech G Pro Racing Pedals kostar 4200 kronor och är precis som Pro Wheel mestadels konstruerade av svart, matt hårdplast. Pedalarmarna samt pedalerna i sig är gjorde av aluminium och ger en sober och påkostad känsla medan själva pedalplattan är av plast och känns lite för billig för att kosta över 4000 kronor. Rent designmässigt är detta riktigt lyckade pedaler, dock. De ser bättre ut än vad Pro-rattbasen gör och jag gillar proportionerna samt mixen mellan mörkgrått aluminium, den ljusblå bromspackningen samt den mattsvarta pedalplattan. Pedalerna i sig går att separera eller flytta närmare varandra vilket är bra, såklart, och själva pedalerna går att flytta uppåt eller nedåt på armarna i sig, genom att byta skruvhål (beroende på hur stora fötter du har).

Med i paketet finns det olika gummipackningar, precis som om du köper V3-setet från Fanatec eller Heusinkvelds Spring-modell) samt hårdare fjädrar för den som vill ha en pedal (eller "pedaler) med mer motstånd men för dig som letar efter en pedalkänsla som rimmar på en riktig tävlingskärra, är Logitechs Pro-grejor mest troligt inget för dig. Även om jag mular dit det hårdaste av allt så känns dessa pedaler och då främst bromsen en liten smula för mjuk för min smak och gaspedalen har en något flamsig känsla över sig som jag inte riktigt kan släppa. Logitech själva hävdar att maxtrycket i bromsen ligger på imponerande 100Kg och även om jag tror att jag hade gillat känslan i den pedalen mer om jag inte var bortskämd med Heusinkveld Ultimate Plus, kan jag liksom inte riktigt komma ifrån att det skulle behövts ännu mer, här.- Tillkommer gör det faktum att kopplingspedalen bara är en gaspedal, men monterad längst till vänster vilket innebär att du inte får den där känslan av att kopplingsplattan trycks in mot svänghjulet. Detta är synd. Synd och skam, och gör att jag helt enkelt kör utan koppling i det här fallet.

Logitech G Pro Racing Pedals
Logitech borde dock byggt dessa i metall, enbart. Släng bort all plast, här. Tack!

Logitech G Pro Racing Pedals är verkligen inte dåliga och jag hade valt dem före exempelvis Asetek Forte alla dagar i veckan men i samma andetag går det liksom inte riktigt att komma från det faktum att nysläppta Fanatec CSL Elite V2 kostar 2999 kronor och känns bättre, under min fot. De är dessutom mer robusta och helt byggda av metall. Jag tycker nog att Logitech Pro Wheel är ett så pass bra första-försök när det kommer till direct drive-ratt att jag hade velat se mer från dessa pedaler. Designen är, smidigheten i att kunna skifta gummipackningar utan verktyg och hur det konstrueras är bra och mjukvaran som styr dem är också bra, men mängden plast drar ned betyget tillsammans med kopplingspedalen och den något svampiga bromsen.

Detta är en annons:
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Läcker design, mycket bra inställningsmöjligheter, smart konstruktion, sköna "pedal faces"
-
För mycket plast, usel kopplingspedal
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Logitech G Pro Racing Pedals

Logitech G Pro Racing Pedals

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Logitechs första direct drive-rattbas är släppt och fick fint betyg av oss på Gamereactor men hur bra är de tillhörande pedalerna? Petter har hårdkört...



Loading next content