Lily in Puzzle World

Lily in Puzzle World

Kan ett otroligt simpelt litet pusselspel vara något att sysselsätta sig med i vintermörkret? Conny har svaret...

Inget annat spel än mästerverk Tetris är ett bevis på att en simpel genial idé kan vara nog. Det behövs inte mycket mer än just det där snillrika för att skapa något som kan underhålla för evigt och pusselgenren är på många vis ganska tacksam gällande detta. Visst kan det kläs i en snygg visuell skrud eller ackompanjeras av en spännande berättelse, men just hur bra alla pussel är blir så centralt. Man kan skala ner allt det andra till ett minimum men ändå ha något helt fantastiskt. Det är få genrer som kommer undan med detta lika mycket om själva kärnan är intakt.

Det är drygt ett halvår sedan jag testade Color Pals och trots att mitt hjärta bankar lite extra hårt för just då pusselspel, så hade jag inte särskilt roligt med det överhuvudtaget. Men vi ska inte dröja oss kvar bland de tråkigheterna men skälet att jag nämner det är att Lily in Puzzle World påminner lite om det, men det lyckas i alla fall vara lite, lite roligare i all sin enkelhet.

Lily in Puzzle World

För simpelt är det. Både gällande pussel och utseende. På en skärm gäller det att få den lilla figuren Lily till en dörr som betyder att man klarat banan. Först måste man dock nå ett block som har en nyckel på sig, så att dörren öppnas. Det är väldigt enkelt i stort sett hela tiden och även om en del hinder läggs till på banorna på den senare halvan så tar man sig som en frisk fläkt sig genom spelets femtio nivåer på ganska kort tid. En trevlig, men lite tröttsam, musikslinga ackompanjerar ens lilla äventyr och nivåernas design blir fort en upprepning men med lite varierande svårighetsgrad och med lite olika objekt. Angående musikslingan påminner den lite om en jag producerade för en kompis mobilspel för en massa år sedan. Nu tror jag inte att den är stulen eller så, utan vill med bara belysa enkelheten i ackompanjemanget. Tjatigt blir det hursomhelst och här hade behövts något mer att tralla till.

Lily in Puzzle World

Förutom sågblad, pilar och risken att missa ett hopp så finns här en funktion som förvandlar den stora Lily till en mindre rund. I denna form kan man ta sig genom mindre utrymmen samt hoppa högre. Det förekommer också en del block som rör sig, eller faller ned när man går på dem och även svampar som man kan studsa på. Just det här att banan utspelar sig på en skärm gör att man får en bra överblick och snabbt vet hur själva färden till målet blir. Man behöver bara ge banan en snabb blick så vet man hur man ska lösa det hela, och här kan jag väl känna att man kunde gjort det betydligt klurigare. En extra tvist som dök upp efter ett antal nivåer hade gjort det hela roligare.

Lily in Puzzle World

Gällande designen är jag lite kluven. Det har en visuell stil som kan liknas vid en sådan där målarbok som man fyller i själv. Förutom Lily är dey bara svart och vitt och här hade man ju också kunnat göra något intressant; att block får färg när man går på dem, som exempel. Det finns så många gånger där man efter att ha klarat ett antal banor börjar tänka: "Jahopp, det sker liksom inget mer än såhär?".

Några banor bjuder på lite utmaning, framförallt gällande lite tajming i hopp och jag kan tänka mig att detta är en bra inkörsport till lite spelmässiga klurigheter för de yngre. För mig personligen känns detta alldeles för enkelt och detta kunde mått bra av några lite svårare pusselmoment och att man adderar ytterligare en sak gällande de flesta punkter. Det är ingen katastrof på något vis, utan det på många vis bara existerar i all sin avskalade enkelhet och kanske kan passa någon rejäl nybörjare på pusselspel som ändå vill prova något sådant.

4 / 10
+
En fast skärm ger bra överblick, kan passa bra för pusselsugna nybörjare