Svenska
Gamereactor
nyheter
Lightyear Frontier

Lightyear Frontier-hyllningarna var både "spännande och lite skrämmande"

Vi fick ett snack med Joakim K. Hedström från Frame Break och ID@Xbox-chefen Andreea Chifu för att prata om den kommande scifi-simulatorn...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av de hetaste och mest uppmärksammade, kommande ID@Xbox-titlarna (självutgivna spel) är det svenskutvecklade Lightyear Frontier. Nyligen fick vi möjligheten att ta ett snack med utvecklarens (Frame Break) VD Joakim K. Hedström, samt även ID@Xbox senior strategic partner manager Andreea Chifu för att lära oss mer om spelet samt få höra deras syn på svensk spelutveckling.

Hedström kommenterade bland annat spelets initiala mottagande, som var översvallande positivt, och sade: "Vi fick ett mycket större gensvar än vad vi förväntade oss. Det var både spännande och lite skrämmande, men på det hela taget väldigt motiverande."

HQ

Lightyear Frontier ger oss i uppgift att bygga ett eget hem (och tillika farm) på en avlägsen planet som har alla sorters märklig flora och fauna. Den stora grejen är dock att spelet helt och hållet kretsar kring den mech-dräkt som spelaren förfogar över. Hedström berättade:

"Mechen är verkligen den viktigaste punkten i det här projektet, från det ögonblick den kom in har den styrt spelet. Folk ser en mech och tror att de kommer strida, men nej. Du kommer att ta den här stora, otympliga metallprylen och göra vardagliga, mycket avslappnade och mysiga saker."

Angående hur ID@Xbox-programmet hjälper utvecklare, sade Chifu:

"Det finns två huvudfördelar med att kunna arbeta med programmet: För det första är det att utvecklare får möjlighet att ta kreativa risker och fortsätta arbeta med sitt spel. För det andra är det att få tillgång till denna publik. Vi har sett från interna analyser vi har gjort att när ett spel utannonseras till Game Pass ökar engagemanget och medvetenheten kring titeln åtta gånger."

Angående just ID@Xbox-programmet, fyllde Hedström i: "Folk får en chans att prova vårt spel, komma in i det, bli förälskade i mechen och sedan ha en mycket låg inträdesbarriär för att bjuda in sina vänner och spela tillsammans med dem."

Lightyear Frontier

Om att arbeta i den svenska spelindustrin sade Hedström: "När vi tog klivet in i denna gemenskap var det varit till stor hjälp att ha alla dessa fantastiska titlar omkring oss, all denna erfarenhet att ta del av och hjälpa till och stötta varandra."

Även Chifu hade lite att säga om den blomstrande, svenska spelscenen: "Det faktum att Sverige redan har så många spelinkubatorer, så många skolor som ägnar sig åt spel och så många människor som inte varit rädda sedan 80-talet för att ta kreativa risker och ge sig in i spelbranschen, har hjälpt."

När vi talade om vad spelarna ska få i Lightyear Frontier, sade Hedström såhär om det han ser mest fram emot att få visa:

"Världen som vi lyckats skapa, planeten. Då och då skickar artisterna en skärmdump och säger 'Vi har precis avslutat det här området' och det är värt att göra en bakgrundsbild av. Att ha den här planeten för spelarna att få utforska och hitta sin egen plats, som de kanske vill bygga sina gårdar på och göra sitt hem på... jag tror att det kommer att bli otroligt".

Hedström bekräftade att Lightyear Frontier släpps till PC och Xbox, och kommer ha cross-play tillgängligt vid lanseringen samt att det ingår med Game Pass. Du kan se hela intervjun ovan.

Relaterade texter



Loading next content