Under 2015 gjorde Life is Strange sig ett namn som ett banbrytande äventyr i spelvärlden tack vare sitt innovativa sätt att berätta historier och utveckla karaktärer. I en tid då många spel fokuserade på action och traditionella spelupplägg, presenterade Life is Strange en upplevelse som kretsade kring beslutsfattande och känslomässiga konsekvenser, med djupa teman om mental hälsa och mellanmänskliga relationer.
Spelets framgångar förändrade synen på vad spel kan åstadkomma när det gäller berättelsedjup och känslighet, och satte en ny standard för interaktiva, berättelsedrivna upplevelser. Under Gamescom 2024 fick vi möjlighet att spela i en timme och slutföra demot av Life is Strange: Double Exposure, som lämnade oss med blandade känslor.
Det nya kapitlet i serien tar oss tillbaka till Max Caulfield, den ikoniska protagonisten från originalspelet, i en berättelse som blandar nostalgi med ny mekanik. Double Exposures premiss är spännande: Max, som nu går på college, upptäcker att hennes förmåga att spola tillbaka tiden utvecklats, vilket gör att hon kan röra sig mellan två tidslinjer i sin strävan att lösa mordet på sin vän Safi.
Det första jag lade märke till i demon var spelets mogna ton. Max har inte bara vuxit fysiskt utan även känslomässigt, vilket gör hennes karaktär mer komplex. Hennes nya förmågor, som gör att hon kan resa mellan två verkligheter, ger en extra dimension av strategi och djup till spelupplevelsen. Jag gillade särskilt att lösa pussel genom att interagera med föremål och människor som existerar på olika sätt i varje tidslinje.
Visuellt håller sig spelet till seriens karaktäristiska estetik med en konstnärlig presentation som förstärker den melankoliska atmosfären. Karaktärernas ansiktsuttryck och mikrokänslor har förbättrats avsevärt, vilket ger en ännu djupare inlevelse. Vissa dialoger och situationer kan dock kännas bekanta och ibland återanvända, som om spelet är alltför medvetet om sitt eget arv.
Trots detta visar demon att Double Exposure inte bara nöjer sig med nostalgi. Den nya mekaniken som gör det möjligt att växla mellan olika tidslinjer och att påverka händelserna i var och en av dem tillför en spännande komplexitet och variation. Introduktionen av nya karaktärer och en mörkare berättelse kan ge spelarna en annorlunda upplevelse.
Ändå är det svårt att inte ifrågasätta Max återkomst. Vissa spelare kan känna att hennes berättelse redan var slut, särskilt eftersom de ursprungliga skaparna hade sagt att de inte hade några planer på att fortsätta hennes berättelse. Detta val verkar vara ett riskabelt beslut, särskilt eftersom spelet försöker hedra båda sluten i originaltiteln, vilket kan göra det svårt att tillfredsställa en bred fanbase.
Dessutom stötte jag på några tekniska problem under demot. Det mest anmärkningsvärda var en bugg där jag växlade mellan två tidslinjer: i den ena fanns det ett teleskop och i den andra inte. Trots att teleskopet var osynligt i den andra tidslinjen kolliderade min karaktär ändå med det och kunde inte röra sig framåt. Detta väcker farhågor om hur utvecklingsteamet kommer att hantera sådana problem före lanseringen, särskilt med tanke på att spelet lanseras den 29 oktober till ett pris av 49,99 euro.
Life is Strange: Double Exposure balanserar mellan innovation och upprepning. Även om det är fantastiskt att återse Max och hennes värld måste spelet bevisa att det kan erbjuda något nytt och meningsfullt utöver vad vi har sett i demot. För tillfället får vi vänta och se om spelet lever upp till de höga förväntningar som det har skapat.