Lego 2K Drive

Lego 2K Drive

Det senaste Lego-spelet ger en härlig körupplevelse i en tät och charmig öppen värld. När det kommer till racingen rår det dock inte på konkurrenterna...

Traveller's Tales har gjort ett fantastiskt jobb med att levandegöra Lego sedan debuten med Lego Star Wars år 2005, men framgången hade ett pris. Med tiden blev Lego-spelen förutsägbara, stela och framför allt lite tråkiga - i motsats till leksakens kreativa anda. Lyckligtvis är Lego-konceptet nu fritt igen och ett antal utvecklare, stora som små, har fått lov att leka med den ikoniska licensen.

Det senaste tillskottet kommer från 2K och utvecklaren Visual Concepts, som främst är kända för sitt gedigna arbete med WWE- och NBA 2K-serierna. Med lite god vilja kan Lego 2K Drive också kategoriseras som ett sportspel, eftersom det är ett racingspel i en öppen värld med fokus på utforskning och inte minst målet att ta sig över mållinjen först.

Lego 2K Drive
Bricklandia heter världen du får utforska.

Om du har spelat de senaste Need for Speed-spelen eller Forza Horizon vet du vad du ger dig in på med Lego 2K Drive. Beväpnad med en till synes oändlig mängd bensin och mod kör du genom en enorm virtuell värld på jakt efter virtuell valuta, uppgraderingar och nya bilar. Formeln har nått stor framgång, men spel i genren har också en tendens att tappa bensinen långt innan mållinjen, när du fastnar i monotona aktiviteter och en meningslös story.

Tack och lov är så inte fallet i Lego 2K Drive - inte på långa vägar. Låt oss börja med historien, som visserligen är ganska intetsägande. Som ung okänd racerförare måste du försöka besegra den korrupta och självcentrerade racerföraren Shadow Z, som kastar en skugga över den annars så lyckliga världen Bricklandia. Det handlar inte bara om heder. Segern kommer också att föra med sig ett stort kontantpris som kan rädda din mentor Cluth Racington och hans verkstad från konkurs. Och det är ungefär allt.

Att berättelsen ändå lyckas underhålla är tack vare de charmiga och roliga minifigurer du möter på längs vägen. Visual Systems har helt klart inspirerats av Lego-filmerna. Detta kan ses i den stop motion-liknande animationen i mellansekvenserna, men framför allt känns det i spelets satiriska ton.

Lego 2K Drive
Det går att snickra eget, det är trots allt Lego.

Precis som i Forza Horizon är varje karaktär överhypad och behandlar dig som om du vore Jesus Kristus på en comebackturné. Till skillnad från de "seriösa" racingspelen vet dock författarna bakom Lego 2K Drive att den här förutsättningen är löjlig, och driver därmed med genrens konventioner genom rolig dialog som ofta bryter den fjärde väggen. Det är ofta ett fall "trampa på en kratta"-komik, eftersom spelet trots allt riktar sig till en yngre publik, men det fanns också gott om stunder som fick mig att skratta högt. Som när de två självbelåtna kommentatorerna börjar prata om det fantastiska vädret medan de kör genom en dyster och mörk skog - "Oj, det var skrivbordsbakgrunden jag tittade på", utbrister en av dem. Om det inte är en träffande mediekritik vet jag inte vad som är det!

Charmen är dock inte begränsad till de välskrivna och vältaliga replikerna. Visuellt är spelet en fröjd för ögonen trots en filstorlek som knappt når upp till tio GB. Det finns en verklig kärlek för detaljer, oavsett om vi talar om de charmiga fyrkantiga molnen vid horisonten eller de enskilda bitarna på din bil. Om du tar foten från pedalen hittar du också massor av roliga små detaljer såsom en munkbutik omgiven av polisbilar. Det viktigaste är dock att spelvärlden ser fantastisk ut i alla lägen och min Xbox Series S hade inga problem med att hålla stabila 60 bilder per sekund i den öppna världen - med några små men relativt oviktiga nedgångar längs vägen i tävlingar.

Där många racingspel med öppen värld snabbt bitvis känns som enorma ödemarker tar Lego 2K Drive ett annat grepp. Var och en av spelets fyra separata landskap är mycket distinkta - från ett hemsökt landskap till en landsbygdsstad som gripits av guldfeber - och viktigast av allt är att de är fyllda till bredden med roliga aktiviteter. Du följer Vlados order och ger dig ut på en vild polisjakt (nu med hjälp av missiler), skjuter en guldklimp genom landskapet som om det vore något slags golfspel, tävlar genom kreativa hinderbanor, gör precisionshopp över raviner och mycket, mycket mer.

Lego 2K Drives landskap är visserligen inte särskilt stora. Å andra sidan kan du utforska varenda kvadratmeter eftersom det inte finns något som hindrar dig. Nästan alla objekt, förutom stora byggnader och bergsformationer, kan man köra rakt igenom, vilket gör att legobrickorna på ett tillfredsställande sätt är dynamiska. Du kan också köra i vilken terräng som helst, eftersom din bil automatiskt förvandlas till ett terrängfordon när du lämnar vägen. Och om du åker i vattnet förvandlas den automatiskt till en motorbåt.

De växlande fordonen ger en trevlig variation, men utgör också lite av ett missat tillfälle, eftersom skillnaden inte är så stor som den borde vara. Förvänta dig alltså inte att spelet plötsligt ska förvandlas till antingen Motorstorm eller Wave Race bara för att väg bytts mot vatten.

Lego 2K Drive
Det går att spela lokal multiplayer på delad skärm.

Men det spelar ingen roll, för Lego 2K Drive ger dig körglädjen i förarsätet. Varje enskilt fordon, oavsett om det är en traktor, en sportbil, en racerbåt eller en hjulförsedd munk, hanteras fantastiskt. Till skillnad från en kart-racer är fordonens momentum avgörande för om du elegant rundar en kurva eller flyger över en klippkant. I början använde jag ofta handbromsen (X-knappen), som låter dig ändra riktning i blixtens hastighet, men även om drift (som aktiveras genom att hålla ned gas och broms samtidigt) är svårare att bemästra lönar det sig - det fyller din boostbar, och när du låser upp en extra kraftfull raketmotor mot slutet av spelet blir den nyckeln till seger. Genom att strategiskt använda hoppknappen (Y-knappen) kan du ofta ta användbara genvägar, och oavsett om du befinner dig på vatten, land eller i luften är känslan av kontroll oöverträffad.

Att köra är en sak. Att tävla är en annan sak. Och på denna avgörande punkt faller Lego 2K Drive tyvärr kort. Även om de 24 banorna tar sig runt alla hörn och vrår i den öppna världen helt okej, är de sällan särskilt spännande. Endast ett fåtal av banorna innehåller intressanta hinder, vilket innebär att du många gånger finesslöst trampar på gaspedalen.

Lego 2K Drive
Grafiken håller förvånansvärt hög standard.

I teorin borde detta ge dig gott om tid att fokusera på spelets power-ups, som inkluderar en värmesökande raket, en exploderande EMP-sköld, ett spindelnät och ett slags maskhål för när du är lite för långt efter. Det påminner om Mario Kart, men eftersom vapnen, i stället för att tillfälligt stoppa fordonet eller slå dig ur kurs, bara gör lite skada, har de sällan någon större effekt - särskilt som du omedelbart teleporteras tillbaka på banan när ditt fordon faktiskt faller sönder.

Ändå, om du skulle hamna långt efter eller få en dålig start? Det finns ingen anledning att oroa sig. Lego 2K Drive har en av de mest aggressiva och klumpiga implementeringarna av gummibandsfysik jag har sett i ett racingspel på länge. Om du hamnar bara en liten bit efter förvandlas dina fartgalna konkurrenter plötsligt till avslappnade söndagsförare, och tyvärr blir detta bara mer uttalat ju närmare mållinjen du kommer.

Lego 2K Drive
Världen är synnerligen varierad.

Nästan alla lopp var därför identiska. Jag stängde av min hjärna och pressade ner pedalen tills jag kom till sista varvet eller upploppet. Efter det såg jag till att använda mina boosts och power-ups med minimal eftertanke, och det var till stor del en fråga om form för att vinna loppen. Man skulle förmodligen kunna gå mer på djupet om varför Lego 2K Drive inte fungerar som racer. Men låt mig bara påpeka att jag i flera fall vann loppen med bara hundradelar av en sekund. I Mario Kart och andra racingspel leder sådana knappa avslutningar ofta till hjärtklappning och några ofrivilliga utbrott. Här fick jag inte ens svettiga handflator.

Före lanseringen hade Lego 2K Drive skapat rubriker för sina mikrotransaktioner, säsongspass och dyra förbeställningsutgåvor (det är ju ett spel från Take-Two trots allt). Efter att ha avslutat spelet kan jag dock rapportera att det inte kändes så illa. Visst, en liten apmekaniker frågar några gånger på vägen om jag vill stanna till vid hans garage, som är en helt dold butik, men det drunknar i allt annat prat från de andra, mindre kommersiellt inriktade karaktärerna.

Lego 2K Drive
Mikrotransaktionerna är förvånansvärt diskreta för att vara ett spel från Take-Two, men det kan såklart ändras med en patch.

Samtidigt är spelet ganska generöst genom att naturligt belöna mig med nya bilar och minifigurer utöver de cirka 20 000 slantar som jag tjänat in längs vägen. Det räcker för att köpa tre-fyra bilar eller sju-åtta minifigurer i den digitala butiken. Jag skulle dock inte utesluta att 2K kommer använda de fyra utannonserade säsongspassen för att introducera innehåll baserat på populära Lego-licenser som Star Wars, Harry Potter och Marvel. Det är den sortens saker som kommer få små förare att tjata på föräldrarna om ytterligare köp.

Omvänt kan Lego 2K Drive också tjäna som en illustration av glädjen med DIY. Med tusentals bitar och en gedigen garagedel kan du bygga din drömbil av Lego. Utan att behöva betala extra. Allt som krävs är lite fantasi och mycket tålamod. Andra speldelar inkluderar möjligheten att köra separata cuper och individuella lopp, som i Mario Kart. Tyvärr kan du inte vinna medaljer eller andra belöningar. Split-screen fungerar bra, men lider av samma problem som solotävlingarna. Tyvärr hade jag inte chansen att prova online-delen ordentligt.

Lego 2K Drive
Gummibandsfysiken gör det omöjligt att dra ifrån för mycket.

Bör du köpa Lego 2K Drive? Det beror till stor del på vad du letar efter. Jag hade sällan en tråkig stund i den öppna världen, som är briljant utformad ända ner till den minsta 1x1-biten. Aktiviteterna är varierande och tack vare den exakta kontrollen är det ett nöje att utforska varje hörn och skrymsle i Bricklandia. Racingdelen dock var en besvikelse och fick mig mer än något annat att längta tillbaka till det nästan 25 år gamla Lego Racers. För barn spelar bristen på utmaning förmodligen mindre roll. Faktum är att det kanske till och med är en fördel. Så om du inte är rädd för mikrotransaktioner är detta en idealisk födelsedags- eller julklapp till yngre familjemedlemmar.

7 / 10
+
Tät och intressant öppen värld, humoristisk ton, utmärkt körfysik, möjligt att utforska hela kartan, många anpassningsmöjligheter, snygg grafik