Svenska
Gamereactor
recensioner
Lake

Lake

Adam har lämnat storstadslivet och levererat post i indiespelet Lake...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Providence Oaks är en idyllisk liten plats. Ett samhälle djupt in i Colorado som ringlat sig kring sin stilla lilla pöl. En plats där alla känner alla och saker både förändras och står stilla på en och samma gång. Året är 1986 och Meredith Weiss, dataingenjör som för över 20 år sedan lämnade det lantliga livet för storstaden, har återvänt hem för att täcka upp för sin pappa som brevbärare. Det är 14 dagar av möten och paket, men vad kommer hända under denna hemkomst och vad innebär denna flykt från metropolen? Det är faktiskt upp till oss att avgöra.

Jag hade inte så höga tankar om Lake när jag startade det, speciellt inte när jag fick känn för hur spelets mekanik fungerar. Vi är bokstavligen en brevbärare, där Meredith i byns lilla postbil varje dag tar sin tur. Vi hoppar in och ut ur skåpbilen redo att dumpa ett brev eller ett paket medan vi betar av dagens lista av leveranser, med stel bilfysik och ett spel som jag knappast skulle kalla för tekniskt vackert, men det är efter mina kanske två första dagar som min till en början ljumma attityd sakta värmer upp. För även om det mest avancerade vi gör är spelvärldens mest laglydiga runda av Grand Theft Auto, så är det istället människorna som är spelets kärna.

Lake
LakeLake
Lakes värld är inte enorm, men lagom stor och fyller sitt idylliska syfte.
Detta är en annons:

I beskrivningen låter Lake som en klyscha. En film Hallmark skulle släppa direkt till TV där karriärkvinnan tar kontakt med sina rötter och inser att det enkla livet vid samhällets utkant kanske är det bästa för henne med en romans i slutet. Men utvecklarna Gamious har bara använt denna raka motsatsen till radikala berättelse som en grund; en möjlighet av flera i hur Meredith ser sin hemgång. För när vi stöter på dessa bekanta ansikten från Merediths barndom, eller charmanta nya ansikten, så är det upp till oss att bestämma vad som händer.

Varje interaktion, vare sig det är med den knasiga kattkvinnan som bor intill ens föräldrar som vill ha hjälp att lämna av sin sjuka katt eller den excentriska filmentusiasten som driver hålans videobutik så har vi alltid chansen att säga... nej. Meredith måste inte ta del av dessa människors liv eller vardag under eller efter jobbet. Hon måste inte ens tycka om det. Under flertalet av de konversationer och val vi kan göra kan vi välja att vara antingen engagerade eller bara se allt som slöseri med tid. Hennes karriär i storstaden kanske var stressigt, men det är en framgångsrik karriär och gamla minnen kan, om vi vill, vara en onödig och på tok för stilla distraktion.

Lake
Meredith hade kunnat vara aningen snabbare när hon levererar paket.

Detta var vad jag fanns mest befriande med spelets plats och berättelse. Det är inte världens mest ambitiösa berättelse sett till skala eller drama, utan det är precis så stilla eller omtumlande vi själva vill att det ska vara. Det var ganska befriande att jag fick sitta och starta en romans om jag önskade, eller bara ignorera allt omkring mig för att tiden skulle gå snabbare. Samtidigt så fanns jag det också intressant att få utforska Merediths liv och frågan kring vad vi faktiskt lämnar bakom oss när vi lämnar vårt hem. Jag uppskattar det Lake gör här även om det är långt ifrån perfekt, speciellt på den tekniska biten.

Detta är en annons:

Som sagt så har vi vår lilla bil där vi kör runt i spelvärlden. Det är en stor sjö i mitten med en ringlande väg runt med lite platser och bebyggelse strödda längst med det hela, men världen är inte massiv. Det behöver den inte heller vara, den fyller sitt syfte ungefär som Empire City gjorde i Mafia II, men det är samtidigt inte en riktigt lika vacker skådeplats som jag kan tänka mig att utvecklarna Gamious föreställt sig. Jag spelade detta på Xbox Series X och ändå så kunde jag märka enstaka problem med när spelet försöker ladda in omvärlden. Gräs och träd poppar in och ut ur existens ibland bara meter framför postbilen, skuggorna ritas in väldigt nära oss och karaktärsmodellerna är alla väldigt simpla med sina animationer. Sedan så är Meredith till fots väldigt långsam, där vi kan gå marginellt lite snabbare om vi skulle känna för det även om det knappt är märkbar skillnad.

Lake
LakeLake
Karaktärerna vi kan lära känna, om vi vill, är intressanta och olika. Förutom kattanten kanske.

Men trots detta så kan jag i slutändan förlåta Lake för sin kanske inte allt för kraftiga tekniska bravur. För även om det inte är världens mest exalterande spel så var det fortfarande väldigt avkopplande och en intressant flykt från omvärlden, och övriga spelvärldens, spänning. Att puttra runt den titulära sjön med lite banal country-pop på radion medan jag kontemplerar om jag hör hemma här har varit en uppskattat upplevelse, även om det kanske inte började med bästa första intryck. Jag tycker att Lake är värt att ge en chans, om än bara för att se vad för typ av berättelse vi själva föredrar, även om det är en verklighetsflykt på bara några timmar.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Intressant idé, avslappnande, vi får bestämma hur storyn går, intressanta karaktärer och relationer
-
Tekniskt svagt, styltiga animationer, Meredith är aningen slö
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
LakeScore

Lake

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har lämnat storstadslivet och levererat post i indiespelet Lake...



Loading next content