Svenska
Gamereactor
artiklar
God of War II

Krigsgudens skapare

Petter satte sig ned för att prata lite med folket bakom God of War II och fick reda på att en av dem älskar Gordons Freemans äventyr lika mycket som han gör...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Har utvecklingen av God of War II gått smidigare än då ni gjorde det första spelet?

Todd Papy, Senior Designer: - Både ja och nej. Med det första spelet jobbade vi i en lugnare takt, och utan all den press som vi känt den här gången tack vare all den beröm vi fick för det första spelet, och de höga förväntningar som funnits den här gången. När vi påbörjade utvecklingen av God of War II fanns det en enorm press på teamet att inte bara leva upp till den goda kvalitet som God of War innehöll, utan även att överträffa den. När det gäller framställningen av rent innehåll till God of War II har det dock varit en enklare och smidigare process, precis som du säger. Detta då vi hela tiden vetat exakt vad begränsningarna i vår spelmotor legat, samt vad fansen velat ha.

Det ryktades om att God of War II skulle kunna renderas i 720p-upplösning om det spelades på Playstation 3, fanns det någonsin tankar på att lösa en sådan funktion från er sida, rent tekniskt?

Tim Moss, Lead Programmer: - Tyvärr inte, då detta är en omöjlighet. Vad jag vet finns det inget sätt för ett Playstation 2-spel att känna av om det spelas i en Playstation 2 eller i en Playstation 3. Och bara för att vårt spel snurrar i en Playstation 3-enhet betyder inte det att vi då har tillgång till hårdvaran i Playstation 3, inte alls. Spelet emuleras i Playstation 3, för att fungera som om det vore en Playstation 2. Det går inte att pressa Playstation 2 till att rendera högre upplösning än 480p, så denna funktion, eller ryktet om denna funktion, var falskt från början.

Detta är en annons:
God of War II

Skulle ni kunna göra ett till God of War II-spel till Playstation 2 nu och fortfarande fortsätta att pressa Playstation 2 som hårdvara till att rendera snyggare och snyggare grafik?

Tim Moss, Lead Programmer: - Det finns alltid utrymme för förbättringar, men jag tror att vi pressat Playstation 2 som maskin så hårt som det går nu, faktiskt. Jag tror också att det skulle vara svårt att imponera på de bortskämda hardcore-spelarna med ännu ett Playstation 2-spel, med tanke på att nästa generations spelkonsoler är här nu.

Vilka favoritspel inom actiongenren har ni som jobbat med God of War II?

Detta är en annons:

Todd Papy, Senior Designer: - Mitt favoritspel är Half-Life. Valve förändrade vårt sätt att se på spel, och förändrade mitt sätt att se på story-delarna i ett spel, och hur de kan berättas. Att Half-Life inte innehöll en enda mellansekvens, men ändå lyckades med konststycket att berätta en så pass bra handling måste applåderas, för alltid. Sen innehöll Valves debutspel även perfekt speltempo och grym spelmekanik, och jag spelar det fortfarande och har jätteroligt tillsammans med Gordon Freeman.

God of War II

Varifrån hämtar ni inspiration till era spel?

Todd Papy, Senior Designer: - Vi har låtit oss inspirerats av mängder av andra spel, och framförallt filmer. Bland annat gillar vi hur Indiana Jones och James Bond-rullarna alltid startar med ett explosivt intro för att liksom suga in spelaren i den värld de skapat. Det är något vi har velat återskapa i våra spel.

Relaterade texter

Krigsgudens skapare

Krigsgudens skapare

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Petter satte sig ned för att prata lite med folket bakom God of War II och fick reda på en massa spännande detaljer



Loading next content