Svenska
Gamereactor
artiklar

Kolossala spelfilmsfloppar

Det har gjorts många riktigt usla filmadaptioner av våra mest älskade spel och vissa av dem har trots sviktande kvalitet dragit in gott om kosing. Vissa andra - Not so much...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Kolossala spelfilmsfloppar
2024 års sämsta film, såhär långt.

BORDERLANDS
Produktionsbudget: 1,2 miljarder kronor / Intäkter: 310 miljoner kronor
Att Eli Roths / Liongates påkostade långfilmsadaption av Gearbox hyperpopulära looter shooter är en av de senaste årens fetaste filmfloppar - det vet vi redan. Produktionsbolaget lade hisnande 1,2 miljarder kronor på att slutföra den och ytterligare 350 miljoner kronor på marknadsföring och då är tydligen inte reshoots eller ersättningen för den inhoppande regissören Tim Miller (Deadpool) inräknat vilket rimligen torde innebära att Lionsgate slungade ut dryga 1,6 miljarder kronor på denna film som hittills stannat av på 310 inspelade miljoner. En hysterisk flopp, helt enkelt.

Kolossala spelfilmsfloppar
Tekken kostade multum man kändes som ett riktigt dåligt TV-serieavsnitt.

TEKKEN
Produktionsbudget: 310 miljoner kronor / Intäkter: 17 miljoner kronor
Att göra en rolig, färgstark, hårtslående och lyckad långfilm baserad på klanen Mishima mångåriga gräl torde inte vara allt för svårt. En grupp ikoniska karaktärer slår sig upp genom en turneringsstege för att i slutändan få chansen att utmana mästaren, Heihachi. Jag tänker mig en modern och ultrasnygg Bloodsport, varken mer eller mindre. Så tänkte dock inte riktigt producenten bakom bland andra Broken Arrow samt Marked for Death, som istället tvingade ett klent manusgäng att hitta på en massa eget trams. Uselt skådespeleri och meningslös påhittad, inträngd mytologi gjorde denna till en sörja av usla kvaliteter och filmbolaget gick minus med cirka många hundra miljoner kronor till följd av det.

Detta är en annons:
Kolossala spelfilmsfloppar
Med Far Cry bevisade Uwe Boll att han verkligen inte kan nånting om att regissera film, alls.

FAR CRY
Produktionsbudget: 300 miljoner kronor / Intäkter: 7,8 miljoner kronor
Det finns få regissörer som ens kan utmana den västtyske ultraklåparen Uwe Boll när det kommer till renodlad, koncentrerad uselhet. Den gubben har släppt från sig mer skit än ett normalgammalt anus och hans kanske allra sämsta verk stavas väl ändå Far Cry, löst baserad på Cryteks genredefinierande, supersnygga debuttitel med samma namn. Far Cry kostade 30 miljoner dollar att producera och cirka tio miljoner dollar att marknadsföra. I slutändan spelade den in cirka 2% av sin totalbudget.

Kolossala spelfilmsfloppar
Slater, en enorm revolver och en väl tilltagen aborre - Receptet på omedelbar framgång.

ALONE IN THE DARK
Produktionsbudget: 200 miljoner kronor / Intäkter: 124 miljoner kronor
En annan av gamle ulven Uwes usla skitfilmer stavas Alone in the Dark, baserat på Infogrames gamla skräckklassiker och även om den inte gick lika bedrövligt dåligt på biograferna som Far Cry, hör den ändå till en av Bollens riktiga stinkare. Alone in the Dark kostade drygt 200 miljoner kronor att slutföra och drog in cirka 124 miljoner och var därmed en redig monsterflopp. Med tanke på att en film som kostar låt säga 200 miljoner kronor att göra för filmbolaget i sig måste spela in cirka 400 miljoner kronor för att nå "break even" (biograferna tar ungefär 50% av biljettpengen) är det extra häpnadsväckande att Uwe efter alla dessa rekordfiaskon ändå fick fortsätta att göra film i många, långa år till efter Alone in the Dark samt Far Cry.

Detta är en annons:
Kolossala spelfilmsfloppar
Bloodrayne var, är och förblir ultraskräp.

BLOODRAYNE
Produktionsbudget: 255 miljoner kronor / Intäkter: 36 miljoner kronor
Majescos omtyckta actionföljetong förvandlades under 2005 till en långfilm signerat Uwe Boll som inte bara tråkade ut något grönjävulskt via usel regi, usla skådespelarinsatser, usla effekter och uselt foto/klippning, men även cementerade sig i filmhistorien som en av de största flopparna genom alla tider. Herr Boll spenderade 25 miljoner dollar på produktionen medan filmen, på bio, endast tjänade in 3,5 miljoner dollar.



Loading next content