Kirby's Dream Buffet

Kirby's Dream Buffet

Kirby är förmodligen den Nintendo-karaktär som fått mest ojämna spel genom åren, och Kirby's Dream Buffet bidrar tyvärr till detta...

Inte ens Nintendo är helt immuna mot starka trender inom spelvärlden, men de brukar alltid försöka hitta en egen vinkel på allt. Det har bland annat resulterat i hutlöst underhållande Tetris 99 som jag vågar påstå är den mest underhållande varianten av Tetris sedan just Nintendo släppte Game Boy-versionen år 1989.

Det är i just det här ljuset vi ska se Kirby's Dream Buffet, vilket både utannonserades och även släpptes i somras, förvånansvärt tätt inpå vårlanseringen Kirby and the Forgotten Land. För att enkelt beskriva vad det är för något, så kan det bäst förklaras som Nintendos egen version av Fall Guys: Ultimate Knockout. Som namnet antyder är ätande centralt, något som kanske inte kommer som en chock när det gäller just Kirby. Den här gången är det dock inga udda grejer den rosa puffen ska trycka i sig, utan sådant som vid fler än ett tillfälle faktiskt gjort mig sugen på något gott efter att ha frossat i Nintendo-mysiga våfflor, burgare och jordgubbar.

Kirby's Dream Buffet
Det gäller att plocka mycket jordgubbar på vägen till mållinjen, men att vara först väger ändå tyngst.

Varje race involverar flera olika moment (precis som Fall Guys: Ultimate Knockout) och det vankas race, minispel och battle royale - allt utformat som en restaurangmeny. Konceptet är busenkelt och under race-grenarna gäller det att käka så mycket jordgubbar du någonsin kan medan du rullar framåt längs banorna. Den som käkar mest vinner, där den som kommer först i mål får 50 jordgubbar som bonus. Redan här märker man dock att detta inte är helt genomtänkt, då denna bonus är så stor att det inte ger något extra att vara noggrann under banorna, utan se till att gambla ordentligt och kom först istället. Dessutom är inte spelkontrollen bra nog för några finesser.

När det sedan vankas minispel, gäller det istället att hamstra bär, så mycket som möjligt. Återigen känns det lite för fattigt och avskalat och en betydligt bättre variation samt mer speldjup hade behövts. Battle royale-delen är den stora behållningen av Kirby's Dream Buffet, och känns även mest trogen karaktären. Här gäller det att besegra sina motståndare med hjälp av sina stulna förmågor och få dem att tappa så mycket bär som möjligt, för att på så sätt till slut ha en total vinnare.

Kirby's Dream Buffet
Minispelens utseende varieras visserligen, men går alla ut på samma sak.

Utöver att paketet snabbt känns lite enahanda, så finns det onekligen en stabil grund här för ett riktigt bra spel. Nu får jag känslan av att Nintendo ville ha en Fall Guys: Ultimate Knockout-utmanare till Switch, och när Mediatonic till slut bekräftade att deras spel faktiskt var på väg, så avbröt Nintendo produktionen och släppte något som egentligen känns mer som en idé och ett skelett snarare än ett komplett spel.

Ta bara en så makalöst dum grej som att det bara går att spela lokal multiplayer på två personer. Upplägget är ju som en blandning av Mario Kart 8 Deluxe och Super Mario Party, vilka aldrig hade blivit de giganter de är utan sina delade skärmar för fyra personer. Det gör att den som inte har ett onlineabonnemang till Switch heller inte har något egentligt att hämta. Och nästan mer tragiskt är att det online inte heller fungerar särskilt bra med seg spelkontroll och klumpiga menyer samt till synes lågt intresse från andra spelare.

Det finns tyvärr inte mer innehåll än att du på en dryg halvtimme hunnit ta del av allt spelet har att erbjuda och därefter handlar det mest om att polera dina egna rekord och låsa upp alternativa färger till Kirby och liknande. Jag tvivlar på att någon annan än barn skulle kunna se detta som meningsfullt.

Kirby's Dream Buffet
Vem lyckas i slutändan äta mest?

På pluskontot hamnar som ovan nämnt det i grunden underhållande konceptet, som dock hade behövt mer tid i ugnen för att nå sin fulla potential. Dessutom vill jag slå ett slag för den övergripande produktionen som är så otroligt mysig och genomarbetad, och gör mig kroniskt hungrig. Här finns även gott om saker att låsa upp men inga mikrotransaktioner, och så bör det ju nämnas att det inte är en fullpristitel såklart.

Men oavsett detta är detta en av de sämst realiserade Nintendo-idéerna jag sett på mycket, mycket länge. Jag får nog gå tillbaka till Wii Music för att komma på ett spel från Nintendo som saknat existensberättigande i så hög grad. Det har mindre innehåll än free-to-play-spel, är bökigt att spela och den lokala multiplayer som hade kunnat rädda det lyser med sin frånvaro. Då hjälper det inte att Nintendo-kärleken lyser igenom här och var, för det här är i slutändan ändå inte ett godkänt spel.

4 / 10
+
Underbart sött, mycket att låsa upp.