Xbox Series S har ofta blivit fått skulden för problem gamers tycker sig se, men den lilla Xbox-konsolen har faktiskt även fört med sig en del gott (utöver att vara ett billigt sätt att komma in i spelandet och Game Pass). Då tänker vi bland annat på att utvecklare ofta måste tänka kreativt med sin kod för att få saker att fungera på ett bra sätt till enheten.
I en intervju hos podcasten Iron Lords säger nu Warhorse Studios internationella chef Tobias Stolz-Zwilling att arbetet med Xbox Series S-konsolen hjälpt de andra versionerna att bli så väloptimerade som de är:
"The optimizations also for the Xbox Series S helped greatly with the other platforms as well."
Vi hörde faktiskt en liknande historia från Larians creative director Swen Vincke om Baldur's Gate III, vilket innebar att de andra versionerna också var bättre optimerade eftersom Larian var tvungen att vara kreativ när det gällde spelets användning av RAM och VRAM till Xbox Series S.
Kingdom Come: Deliverance II släpptes i början av februari och var 2025 års första stora överraskning. Redan efter en dag hade det sålt en miljon och gått med vinst.