När du spelar fightingspel är input-lag extremt viktigt eftersom du vill att din karaktär ska reagera så snabbt som möjligt på motståndarens rörelser. Det är i princip den tid det tar från det att du trycker på en knapp tills att din fighter gör vad du tänkt. En hög input-lag kommer därför att få spelet att kännas trögt och inte särskilt responsivt.
Tyvärr är detta något som drabbar en version i det nyligen lanserade The King of Fighters XV. Twitter-användaren Nigel "Noodalls" Woodall har specialiserat sig på att mäta input-lag och har nu delat med sig av sina resultat. Det visar sig att Playstation 5 är den överlägset sämsta versionen på detta område med hela 90,67 millisekunder från knapptryckning till faktisk rörelse. Playstation 4 har betydligt mindre input-lag och den version som svarar klart bäst är Xbox Series X.
Input-lag är naturligtvis alltid dåligt i fightingspel, men det är extra viktigt här eftersom The King of Fighters XV har crossplay mellan Playstation 4 och 5, vilket innebär att spelare med Sonys senaste konsol har en klar nackdel. Det bör noteras att detta inte är det första fightingspelet där Playstation 5 har sämst input-lag då det var samma sak när Guilty Gear: Strive lanserades förra året. Vi vet inte varför detta är så, men hoppas att det är något som kan fixas med hjälp av mjukvara.
Tack Eventhubs