Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Kinect Star Wars

Kinect Star Wars

Vi har lagt ner handkontrollen, ställt oss framför Kinect-kameran och hoppat in i den där galaxen långt, långt borta. Här kommer intryck från vår tid med Kinect Star Wars...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Har du alltid drömt om att möta Darth Vader i en ljussabelduell? Eller dansa loss med prinsessan Leia i Jabbas palats? Kanske du vill bli galaxens bästa podracer-förare? Om du svarat ja på en eller fler av dessa frågor bör du spana in Kinect Star Wars. Microsoft samarbetar med Lucasarts för att ge oss ett lite mer lättsamt Star Wars-spel, som låter oss leva ut våra allra vildaste fantasier. Spelet bjuder på fem ytterst olika spellägen som alla tolkar en speciell del av George Lucas episka rymdopera, och allting sker som du kanske förstår framför Kinect-kameran.

Huvudattraktionen stavas Jedi Destiny: Dark Side Rising, ett storyläge där man tar upp kampen mot den nya trilogins robotarmé samtidigt som man kommer allt närmare titeln jedi-mästare. I Jedi Destiny används spelarens vänstra hand till att plocka upp, knuffa iväg och dra till sig föremål och fiender med hjälp av kraften. Höger hand används för att svinga karaktärens ljussabel, och den kommer väl till hands när fiender utrustade med egna svärd utmanar en till duell.

Kinect Star Wars
Spelets grafiska stil påminner en hel del om den datoranimerade TV-serien Star Wars: The Clone Wars. Det är för att barnen ska ha lättare att relatera till Kinect Star Wars, men det ser också riktigt mysigt ut i rörelse.

Eftersom denna kampanj leder fram till klonkrigen i episod två dyker inte klassiska figurer som Darth Vader upp, men Lucasarts vill fortfarande ge oss chansen att möta honom. Därför finns ett separat spelläge kallat Duel of the Fates, där man får kämpa mot en rad olika karaktärer från universumet om vem som kan hantera sin laserklinga bäst. Tyvärr fick vi inte chansen att pröva på detta spelläge själva, så det återstår att se exakt hur bra Kinect är till att läsa av ens svingande rörelser. Eftersom ljussablar är så viktiga i Star Wars-spel känns det som att detta är en rätt så avgörande detalj.

Detta är en annons:

Något vi däremot fick pröva på var spelets podracerläge, där man deltar i en rad olika tävlingar runt om i galaxen och låser upp nya fordon under tiden. Kontrollen är väldigt simpel, där man knyter båda sina nävar och håller fram dem inför Kinect-kameran. Vill man köra snabbare trycker man nävarna framåt och vill man svänga drar man en näve bakåt. Det påminner väldigt mycket om Segas podracer-spel som gick att hitta i arkadhallar i början av 2000-talet, och det fungerar mycket bättre än den osynliga bilratten som många andra Kinect-spel använder sig av.

Kinect Star Wars
Vi blev positivt överraskade av 3D-användandet i Kinect Star Wars, speciellt under podracer-sekvenserna där kapseln sticker ut ur skärmen och man känner hur långt borta motorerna är.

Nästa spelläge heter Rancor Rampage, och precis som det låter så kontrollerar man här en ursinnig Rancor som löper amok i diverse städer och landskap från Star Wars-universumet. Den enda taktiken som egentligen finns är att släppa loss helt och hållet framför Kinect-kameran för att förstöra så mycket som möjligt innan tiden tar slut. Armarna svingas för att slå ner byggnader, hopp utförs för att inleda förödande landningsattacker, och krälar man med armarna i luften börjar bjässen springa och blir till en ohejdbar murbräcka på 50 ton.

Medan all denna förstörelse sker ökar ens hotnivå, vilket får imperiet att skicka ut motmedel för att stoppa dig. Det börjar med Stormtroopers men ökar sedan exponentiellt. Kontrollmässigt har Rancor Rampage kommit en bra bit sedan det visades upp sist under Gamescom förra året. Det är dock fortfarande det spelläge som ser ut att ha mest problem med Kinect. Det är troligen för att det är så hektiskt hela tiden, men med det sagt så är precision knappast någonting som spelar roll när totalt kaos är det enda målet.

Detta är en annons:
Kinect Star Wars
Att plocka upp Stormtroopers och kasta iväg dem till Endors måne är bara en av många saker i Kinect Star Wras som vi aldrig trodde att vi skulle få göra i ett Star Wars-spel.

Sist ut har vi Galactic Dance Off, för dig som älskar dans eller bara vill se prinsessan Leia skaka rumpa med en grupp Twi'leks. Tänk dig spelmekaniken från Dance Central i Star Wars-världen, där du bland annat får härma sandfolkets kännetecknande armövningar till klassiska danslåtar som YMCA och We Speak No Americano. Instrumenten har dock begåvats en typisk Star Wars-klang, och texterna har ändrats för att passa licensen. Det är ungefär lika absurt som det låter, och förhoppningsvis kommer ett separat soundtrack att släppas någon gång i framtiden. Sen får man inte glömma att alla spellägen går att spela tillsammans med en vän.

Kinect Star Wars verkar inte ta sig självt på särskilt stort allvar, och det är helt klart någonting positivt när det handlar om Kinect. Det lär absolut inte vara något för alla, men de som vet vad de ger sig in på kommer nog kunna hitta en hel del nöje i spelet när det släpps tidigt nästa månad.

Relaterade texter

Kinect Star Wars

Kinect Star Wars

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Mathias Holmberg

Vi har lagt ner handkontrollen, ställt oss framför Kinect-kameran och hoppat in i den där galaxen långt, långt borta. Här kommer intryck från vår tid med Kinect Star Wars...



Loading next content