Kina har tidigare i år gått ut och sagt att man är rädd för den allmänna folkhälsan bland unga i landet, med dåliga skolresultat och närsynthet. Anledningen till denna problematik stavas enligt staten spel och det är också spel som får bära hundhuvudet när en syndabock skall placeras i stupstocken. Sedan Världshälsoorganisationen tidigare i år klassade datorspelsberoende som ett sjukdom så infördes genast en lag för att begränsa spelandet för alla under 18 år. Den nya lagen reglerar också vilken summa som får spenderas på mikrotransaktioner.
Nästa steg var att försvåra spelsläpp i landet, vilket i princip innebär att alla spel som skall lanseras först måste genomgå en kontroll. Kort sagt att det måste godkännas av staten innan det får nyttjas av allmänheten. Man har också sedan tidigare fått utvecklare att plocka bort LGBT+ innehåll och skelett (?) innan release.
Men det räcker tydligen inte med det. Det har flugit förbi vår radar men nyligen kom det rapporter, ursprungligen publicerade i South China Morning Post om att man vill kunna banna spel med samkönade äktenskap och feminina män. Exakt vad som utmärker en feminin man framgår inte men gissningsvis är måttstocken Duke Nukem, eller någonstans där i häraden. Att se män tillsammans i en romantisk kontext kan främja ohälsosamt beteende, det vill säga ett feminint beteende hos män. Syftet här att alltså att motverka den "maskulinitetskris" som enligt uppgift råder i landet. Exakt vad det slutliga målet är går förstås inte att säga, inte heller vad kinesiska staten anses vara manligt. Om man nu skulle lyckas få bort den "maskulinitetskris" man fruktar så mycket, vad blir då resultatet? En ny ung generation som går på gymmet redan i förskolan, bara äter rått kött, svär som en sjöman och hugger ved? Är det manligt i Kina? Vem vet. Vad sysslar egentligen Kina med? Vem vet.