Just Dance 2024

Just Dance 2024

Vi har skakat loss till Ubisofts senaste dansfest och har inte mycket gott att säga...

Jag får ändå säga att det är ett imponerande antal Just Dance-titlar som Ubisoft har lanserat sedan det första spelet släpptes 2009. För med 14 installationer och ett flertal spin offs skulle jag vilja påstå att det är en av de mer ihärdiga serierna som arbetar med årliga releaser. Att det sedan handlar om minimala uppgraderingar som införs med varje ny del i serien, som lika gärna kunnat vara expansioner, är ju också något som vi har fått vänja oss vid med den här typen av spel även fast jag absolut har suttit och höjt på ögonbrynen åt detta när jag under de senaste dagarna har dansat loss i Just Dance 2024 Edition.

För även om jag inte har varit någon frekvent följare av serien så slår det mig redan när jag ska jamma loss till min första låt att det här verkligen skulle kunna vara vilken del i Just Dance-serien som helst och absolut inte nödvändigtvis den senaste installationen. Visst är ju musikbiblioteket fullt av sprillans nya poplåtar men att lägga till nytt innehåll som inte kräver någon ny teknik hade man kunnat göra utan att låta konsumenterna betala 599 kr för ett helt nytt spel. Jag reagerar också på att en stor del av musiken är låst bakom abonnemanget Just Dance+ som kräver ytterligare en slant av dig som vill ta del av den fulla upplevelsen. Hela upplägget luktar unket och det verkar som att Ubisoft lite skamlöst har släppt ett gratis live service-spel till fullpris.

Just Dance 2024
Ubisoft behöver dina slantar!

Så till själva saken! Dansandet! För när man väl har hostat upp de dryga 600 riksdalerna för Just Dance 2024 Edition och pyntat in lite extra för att få tillgång till hela spelet (tills abonnemanget måste förnyas förstås) så är det ju fritt fram att skaka loss till ett ganska gediget utbud av musik. Jag finner både klassiker som Holding Out For a Hero med Bonnie Tyler och ett flertal gamla Queen-hittar samt ett gäng modernare låtar som Loreens Euphoria och Flowers av Miley Cyrus, genom att snabbt överblicka menyerna. Sen ska jag erkänna att det finns en hiskelig mängd musik i Just Dance 2023 Edition som jag inte har den blekaste aning om vad det är för något men det visar väl egentligen på att det finns låtar för många olika målgrupper att röra på höfterna till.

Jag förvånades snabbt av att Ubisoft har valt att plocka bort alla alternativ till spelkontroller (förutom Joycons till Nintendo Switch) och istället satsat på att göra spelarens smartphone till det huvudsakliga verktyget när det ska dansas. Så efter att jag laddat ner den kompatibla appen var jag redo för min första svängom och kastades direkt in i den välbekanta Just Dance-världen där alla regnbågens olika färger möts i en visuell upplevelse som märkligt nog för tankarna till hur det skulle se ut om Wii Fit möter Summer of Love i en parallell dans-dimension.

Just Dance 2024
Du behöver inte kunna dansa för att samla poäng i Just Dance 2024 Edition...

För dig som inte är bekant med Just Dance sedan tidigare så går det i grunden ut på att följa med i rörelserna som din "coach" gör på skärmen och samla poäng som genom att utföra så välutformade danssteg som möjligt. Det blir dock snabbt tydligt hur bristande systemet är för redan innan musiken börjar blir jag informerad om att jag endast kan samla poäng med rörelser från min högra arm då det är i den jag förväntas hålla telefonen. Visst kan jag ju dansa med bäst jag vill för skoj skull men det börjar också snart kännas lite meningslöst att inte alla mina graciösa moves räknas in i poängflödet.

Jag tycker också att jag blir lite för rikligt belönad de gånger som jag helt uppenbart dansar så uppåt väggarna fel att ingen vettig människa ens skulle kunna kalla det jag gör för dans, vilket fick mig att pröva på teorin om hur stor påverkan mina rörelser faktiskt har. Under ett par låtar valde jag helt enkelt att ignorera samtliga uppmaningar från TV:n och istället skutta och snurra runt, helt efter min egen fantasi och märkte inte helt oväntat hur jag lyckats kamma hem ungefär lika många "Perfect!" och "Super!"-omdömen som när jag följde anvisningarna. När jag tog det ett steg längre och satte mig i soffan och planlöst skakade på telefonen under Zara Larssons Can't Tame Her blev resultatet dock inte lika framgångsrikt, trots att jag ändå lyckades kamma hem stabila 2 av 5 stjärnor. Jag är egentligen inte förvånad över att en smartphone-app inte klarar av att kartlägga mina rörelser i någon större utsträckning, men i ett spel som helt och hållet kretsar kring att dansa hade jag ändå hoppats på mer.

Att min stora Nokia-skärm skulle bli ett problem förstod jag också så fort jag blev upplyst om kontrollupplägget och jag fann mig själv krampaktigt klamra mig fast vid den under samtliga av mina dansnummer, utav rädsla för att den skulle flyga ur näven. Kalla mig gammalmodig men att viftande hoppa och snurra runt med mobilen i handen är inte något som jag någonsin skulle anse vara en bra idé och jag kan bara föreställa mig hur många föräldrar som kommer att behöva bevittna hur deras barns nyinköpta iPhones susar genom luften och med ett kras bäddas in i vardagsrums-TV:n, tätt följt av ett chockat "Ojdå". Det är sällan jag har något gott att säga om Switchens Joycons men kontrollerna går åtminstone att spänna fast runt handlederna och blir därför sällan luftburna. Jag själv spelade dessvärre Just Dance 2024 Edition till Playstation 5 och fick inte ta del av samma lyx och kan därför verkligen rekommendera dig att välja Nintendos alternativ, om du är sugen på att kasta dig in i Ubisofts dansvärld.

Just Dance 2024
Minen man gör när mobilen plötsligt hamnar i taket...

För mig räcker det dock gott och väl med de senaste dagarna som jag har tillbringat tillsammans med Just Dance 2024 Edition för att förstå att det inte är ett spel för mig. Inte för att jag ogillar att dansa, utan helt enkelt för sättet som Ubisoft har lagt upp spelet. Att lägga hundratals kronor (plus lite extra för den fulla upplevelsen) på en uppföljare som är snudd på identisk med föregångaren skickar inte några bra signaler till att börja med. Att jag sedan ska riskera hela mitt vardagsrums och mobiltelefons överlevnad för att det inte finns något vettigt sätt att läsa av mina rörelser på, annat än den tillhörande appen vars förmågor kan jämföras med en halvblind gymnastiklärare som delar ut poäng oavsett vad jag gör eller inte gör, får mig att hellre dansa utan spelet istället. För det går ju. Allt som behövs är lite musik och du kan dansa precis hur mycket du vill! Det behöver du inte Just Dance 2024 Edition till.

4 / 10
+
Bra utbud av musik