699 dollar för Pro-versionen av Playstation 5 är såklart vare sig särskilt dyrt eller det minsta orimligt. Tvärtom är det ett rätt bra pris för vad vi kommer att få när den väl dundras ut i början av november. I jämförelse kostade Playstation 3 (med inflation inräknat) närmare 780 dollar när den släpptes medan exempelvis Xbox 360 med dagens pengavärde kostade 649 dollar vid release. Xbox One gick lös på $675 på releasedagen (inflation inräknat) och sådär fortsätter det, om vi backar bandet en smula. Det är ju sen den rekordsvaga kronan och våra kära politikers absurt idiotiska kemikalieskatt som naturligtvis ställer till det för oss här i Sverige, men Sonys initiala prissättning på $699 är inte så "dåraktig" som internet vill få det till.
När PS5 Pro och priset för maskinen (det svenska priset är ännu inte fastställt eller kommunicerat - vilket gör att vi får lov att diskutera med prisbilden $699 som ledord) utannonserades var det många tusentals Playstation-gamers som beklagade sig över det faktum att den saknar skivläsare och minst lika många PC-spelare som argumenterade för att alla som planerar att köpa en Playstation 5 Pro istället borde införskaffa en ny gaming-PC. Här på Gamereactor såg vi hur siten fylldes till brädden av diskussioner där merparten användare som kommenterade det hela på olika sätt försökte klargöra att alla borde spela på PC, bara.
Debatten PC versus konsol har existerat så länge jag pysslat med spel. Jag har hamnat i den diskussionen säkerligen 20 000 gånger och aldrig riktigt känt att jag vare sig haft någon lust att välja sida eller försöka övertyga de som är fast beslutna att kategoriskt undvika det ena, eller det andra. Min första kontakt med spel som underhållningsform var Magnavox Odyssey, 1981. Min första egna spelmaskin var en Sega Master System som ersattes så småningom av en Mega Drive som med tiden fick lämna plats för Playstation. Det var i den vevan som jag dessutom även började spela på min grannes PC. Mycket, dessutom. Doom var min definitiva inkörsport till PC-gaming och sedan den dagen har jag alltid spelat på PC precis som att jag alltid spelat konsolspel. Half-Life, Quake III Arena, Outcast, GTR 2, Half-Life 2, Automobilista 2, Unreal Tournament, Starcraft, Half-Life 2... Några av mina favoritspel är PC-exklusiva dräpartitlar och idag tillbringar jag väl som minst strax över sex timmar per vecka med min spel-PC. Som allra minst.
Jag skulle utan tvekan kalla mig för en PC-gamer likväl som att jag ser mig som konsolspelare. Sega, Nintendo, Playstation, Xbox, Windows... Systemet eller maskinen har alltid spelat mindre roll för mig medan spelupplevelserna i sig spelat klart större. Förvisso handlar ju detta också om att jag haft lyxen att arbeta med speljournalistik sedan mitten av 90-talet och därmed haft en större tillgång till såväl hårdvara som mjukvara än gemene man, men ändå. Jag har alltid gillat både och, eller alltihopa. Jag har alltid varit en plattformsmässig allätare och idag skulle jag aldrig vilja leva utan min gamingdator och jag skulle aldrig vilja existera utan mina konsoler.
Med det sagt har jag verkligen inga problem med att se saker och ting för vad de verkligen är. Jag ser skogen trots alla träd, skulle jag vilja påstå och kan backa ut ur fanboyismens högborg för att kunna belysa de olika plattformarnas styrkor och svagheter, och den här slutsatsen att PC idag skulle vara precis lika enkelt, smidigt och problemfritt att använda som spelplattform som en Playstation 5, är bara inte sant. Subjektivt tyckande ska såklart vägas in i detta resonemang och vissa kommer ju dessutom såklart ha mer otur än andra med sin Windows-baserade dator eller sin spelkonsol, men om vi ska generalisera, så ska vi ju det.
Chainblade:
"Förr var syftet med konsolerna priset. Med detta ur vägen finns ingen som helst anledning kvar att inte gå PC. Du kan exempelvis gå för en gammal amd 5600 cpu för knappt dryga tusenlappen som fortfarande springer varv runt PS5 pro och lägga övriga budgeten på GPUn."
De_miro:
"Med det priset så har jag svårt att se PS5 Pro sälja särskilt bra. Jag tror folk hellre fixar en fläskig PC."
Soyne_power:
"Problemet är väl att en konsol nu är en låst pc. Argumentet förr var att det skulle vara billigare att ha en konsol just bara för spel. Men med priserna idag för vad ett spel kostar och en konsol att spela på så ser nog inte många anledningen att ha ( Jag pratar om den halvt intresserade, den stora massan spelare) en konsol."
Sebastian Gustavsson:
"Oj! vad snabbt nu ska vi se hur "jobbigt" det är på dator. beroende på vad för hårdisk kan det ta längre tid. men om man kör steam och att man har så att det loggar in direkt. och det är verkligen ingen avancerad vetenskap vi snackar där."
_genki:
"Personligen känner jag att Sony har skapat en mycket nichad produkt för en entusiast-/yuppie-marknad. Däremot har jag ofta svårt att förstå hur tv-spelare resonerar när det kommer till sina inköp, I dagsläget ser jag väldigt lite värde i PS5 Pro... Man kan ganska enkelt köpa en PC med liknande prestanda för en snarlik prislapp."
Det finns i min värld i stort sett noll sanning i alla dessa påståenden som gjorts av flertalet av sitens mest regelbundna besökare. Att så fast att primärt Steam, Gamepass samt handkontrollskompatibiliteten som idag finns inbyggd i Windows skulle göra spelupplevelsen, över tid, precis lika enkel och problemfri i PC-sfären som för den som äger en Playstation 5, är rena villfarelserna. PC är som vi alla vet smidigare än någonsin idag och tack vare Windows 11 upplever jag mindre strul än någonsin tidigare när jag spelar, men mängden småproblem och knepigt Windows-karaktäristiska egenheter som ändå uppstår för mig som PC-spelar,e är inget som går att blunda för i denna diskussion.
Om jag kikar både på min PC placerad i simracingrummet samt min Lenovo Legion Go som jag för det mesta använder i sovrummet, kan jag på rak arm räkna upp 30 stycken mindre problem, eller "hinder", som lett till att jag tvingats felsöka via Google/Reddit och sen åtgärdat, som skett enbart under 2024. Häromdagen var muspekaren försvunnen när jag startade min PC för att spela Assetto Corsa Competizione. Det åtgärdade jag förvisso på sex sekunder men ändå, det sker. Precis som att Delta Force: Hawk Ops startade utan ljud förra veckan och ledde till dubbla omstarter för att "lösa" problemet. Mängden OS-relaterade småbuggar som dykt upp under mina månader med Legion Go samt min korta testperiod med Ally X är inte heller något som bör ignoreras i denna debatt. För de är många, om ändock små (kanske "obetydliga" för vissa, men still). Det är inte en lika sömlöst smidig, supersimpel och ultrakvick upplevelse att starta en Windows 11-baserad spel-PC (oavsett komponenter / prestanda) som det är att starta en Playstation 5 och starta favoritspelet. Det kommer förmodligen aldrig att bli det, heller, och jag vidhåller att de som fortfarande hävdar motsatsen helt enkelt inte har en modern konsol hemma att jämföra med.