hårdvarurecensioner

JBL Quantum TWS

JBL har förminskat teknologin från deras hyperpopulära spellurar Quantum One och stoppat in surround och brusreducering i deras första gamingsnäcka. Hegevall är imponerad...

Jag älskar JBL:s ljudkaraktär. Det tror jag att du vet vid det här laget. Deras typiskt amerikanska, varma, punchigt spelglada, bastunga, svulstiga audiomässiga framtoning är något som jag alltid uppskattat (även långt innan de började producera Bluetooth-högtalare och trådlösa hörlurar) och så kommer jag mest troligt alltid att känna/tycka. Jag har en Clip 4 i duschen, min dotter har en Pulse, jag har ett par Reflect Flow Pro i min gymväska, ett par Quantum One i vår simulatorrigg samt en Boombox 2 i köket. Jag äskar rubbet. Och jag älskar JBL Quantum TWS som är tillverkarens första trådlösa in ear-modell speciellt ämnad för gaming.

JBL Quantum TWS
Stiligt, städat, lättanvänt, bra, hållbart, tåligt med superb ljudkvalitet.

JBL Quantum TWS delar design med de superba JBL Live Pro 2 TWS och de låter väldigt mycket som de lurarna med skillnaden att det finns möjlighet till virtuellt surround i Quantum TWS. JBL kallar sin ljudlösning här för Quantum Surround som precis som i fallet med over ear-modellen Quantum One styrs av PC-mjukvaran Quantum Engine. Många Quantum blir det, många olika begrepp. Det man bör veta är såklart att det bara går att nyttja surroundbiten här, fullt ut, om man parkopplar dessa gamingsnäckor med en PC, även om de går att använda som stereolurar till vad som helst som har Bluetooth. PS4, PS5 och Xbox går såklart hur bra som helst precis som valfri mobiltelefon och även om jag testat dessa lurar kopplat till vår Omen 45L i Racingriggen, har jag även haft med dem på gymmet för cirka 12 träningspass, där de presterat väldigt bra, också.

När det gäller virtuellt surround är jag rent allmänt inget större fan. Jag gillar det som diverse hörlurs/högtalartillverkare gör med den avancerade DSP som existerar idag och det går som vi alla vet att trolla med knäna idag på alla möjliga sätt och vis genom att "lura" öronen. Men när det kommer till surroundljud är det inte bara så att jag föredrar riktigt surroundljud med fysiska bakkanaler och rymden som ett större rum och 5.1-ljud erbjuder, jag är något av en ständig kritiker när det kommer till den "virtuella" motsvarigheten. Båda kollegorna Mäki och Patrik tycker däremot väldigt mycket om virtuellt surround i gaminglurar av olika typer och modeller, så det handlar i slutändan enbart om subjektiva preferenser.

JBL Quantum TWSJBL Quantum TWSJBL Quantum TWSJBL Quantum TWS
Fungerar precis lika bra till gaming som på gymmet.

För att kunna nyttja Quantum Surround i dessa lurar krävs det att man kopplar in en liten dongel som medföljer i laddningsboxen som lurarna levereras i och på det sätt som detta designats måste applåderas. Det existerar i princip ingen fördröjning mellan signalen som skickas ut och när lurarna mottar den och spelar upp ljudet, vilket såklart är superviktigt i det här avseendet. 2,4 GHz-anslutningen gör susen här och för den som vill spela spel med in ear-lurar snarare än enorma over ear-koppar är detta såklart ett lysande alternativ.

JBL Quantum TWS
Ljudkaraktären är varm, fylligt mustig och lekfullt härlig med superb punch och lysande kontroll.

När det kommer till den aktiva brusreduceringen som här erbjuds gäller samma sak, jag öppnar upp superlativburken och börjar ösa ur mig angenäma komplimanger. JBL är här på samma nivå som dubbelt så dyra musiklurar och blockerar ur mer störande omgivningsljud än i flera av deras andra in ear-modeller, vilket jag inte riktigt hade räknat med. Ljudkaraktären och ljudkvaliteten när jag lyssnar på musik i dessa är dessutom alldeles superb. Det finns tonvis med kontroll här, ett brett omfång som gör att separationen är strålande precis som hur fylligt, varmt och lekfullt det låter i de lägre frekvenserna. Det finns ultra-minimalt med hängmatteeffekt i mellanregistret vilket ibland blir ett problem med JBL:s lurar (precis som i fallet Bose) och diskanten är behagligt balanserad och mjuk utan att tappa i upplösning. Batteritiden i lurarna ligger på åtta timmar vilket är branschstandard idag och jag har egentligen inga klagomål alls här förutom att jag inte är något större fan av virtuellt surroundljud för gaming.

Om du letar fantastiskt bra in ear-lurar för att kunna använda både när du spelar, kikar på film samt lyssnar på musik behöver du inte leta längre. JBL Quantum TWS är strålande.

9 / 10
+