Svenska
Gamereactor
artiklar
The Division 2

Jag hatar The Division 2

Jag såg fram mot The Division innan vi fick se det i rörelse. Men jag kom snabbt att ogilla det spelmekaniska och hur det påverkat andra besläktade spelserier på grund av hemska designval...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tom Clancy är ett varumärke jag sedan barnsben gillat av olika orsaker. Det är framför allt med The Division 1 och 2 som rollspelsinslag blivit en plåga. Även om varumärket är extremt ojämn i spelvärlden var det med Tom Clancy's The Division 1 och 2 som jag på allvar misstänkte att spelserierna skulle ta en annan riktning. Det är imponerande att de kompetenta utvecklarna Massive Entertainment mest kända för strategispel som Ground Control och World in Conflict lyckats skapa två populära massiva onlinespel. När jag baserat på varumärket, grafiken, designen och annat skulle testa spelet i fråga var jag skockad över hur tråkigt det var att slåss i spelet.

Mitt stora dilemma är förmodligen associationerna till varumärket som inte uppfylls i dessa spel. Jag förväntar mig mer realism än vad som erbjuds. Stridssystemet är den stora boven även om jag samtidigt förstår att en online-upplevelse av denna form förmodligen skulle bli för kort för de bättre spelarna om inget tog tid. Samtidigt kan jag inte låta bli att önska spel med mer realism i actionbitarna i genren. Att stå och skjuta en karaktär i huvudet med flera magasin är ett svårt gymnastiskt hopp för mig. På samma gång gör vi ju dessa hopp hela tiden i andra genrer. Här fungerade det verkligen inte för mig då jag fann striderna otroligt ointressanta och vapnen saknade tyngd och känsla.

Jag vill älska ett bygge som The Division 2 men det blir inte rätt för mig. Det är riktigt snyggt, låter bra och spelar för det mesta bra. Trots lite blekt narrativ och andra problem finns det mycket att uppskatta. Det ska sägas på en gång att även andra massiva onlinespel som World of Warcraft, Eve Online eller något annat genredefinierande oftast har likartade problem för mig. När något jag ska göra i ett spel så ofta och så mycket inte håller måttet stannar jag inte kvar i dessa världar. Hur mycket jag än vill gilla den spelmässiga strukturen går det bara inte. Jag har svårt att njuta av de i mångt och mycket avdramatiserade eldstriderna som snabbt blir repetitiva utan kostnad för mig som spelare. Den autentiska återskapningen av New York och Washington D.C. gör att de moment som vi oftast underhåller oss med i titeln sticker ut allra mest. Det sticker lite i ögonen på mig att looter-shooter mekanismerna fungerar så dåligt när alternativ fanns.

Hur löser man då sådant här så att en person som inte gillar online-spel blir underhållen. I The Division tror jag att det primärt hade handlat om ett mycket mer roande stridssystem. Även om båda titlarna hade andra problem också. Bort med rollspelsinslagen för kläder och vapen. Samtidigt skulle spelet behöva annat innehåll för att kompensera med mer dialog, diplomati, bygga upp eller försvara läger. Många av de funktionerna finns förvisso redan men gör man en sak kortare och mer autentiskt behöver man kompensera om inte folk ska tröttna. Samtidigt kan man inte kräva att en titel som riktar sig mot den breda massan ska ta samma tid som exempelvis Arma, en titel vars förflyttningar är det som oftast tar tid. Jag är inte ensam om att önska bättre stridssystem i genren överlag.

Detta är en annons:
The Division 2
Vad tycker du om Division-spelen?

Frågan som är viktigt är vad gränsen går och om det är ok att bryta traditionella riktlinjer för genrer. I mitt tycke var det en förlorad möjlighet att inte fånga det som gjorde skjutandet bra från serier som äldre Ghost Recon, Rainbow Six med flera utan att behöva dryga ut tiden de tar att besegra motståndarna. Det finns också möjligheter att göra vapnen mer unika. Ett bra exempel på detta är Escape from Tarkov som bjussar på ett robust stridssystem. Det hade förmodligen inte tilltalat den breda massan att låna hela konceptet. Min tanke hade varit att kanske snegla på några designfilosofier för att göra striderna mer belönande och intensiva. Jag önskar att Tom Clancy kan få stå för lite mer realism än att vissa byxor gör att din pistol delar ut mer skada. För mig var The Division 1 och 2 exemplariska på hur man inte ska designa eldstrider inom ramen för varumärket.

Oavsett om det kommer ett The Division 3 eller inte så hoppas jag att Ubisoft försöker sluta jaga trender och att alla ska vara som den bästsäljande. Med Tom Clancy varumärket etablerade Ubisoft en väldigt egen stil som låg mellan arkad och simulering. Jag önskar bibehålla det innan något bättre tar över. Det som höll på att hända med Ghost Recon var dock inte bättre. Där föll man rakt in i trendfällan och skapade ett monster innan det blev ordentligt uppdaterat. Jag må inte spela mycket Rainbow Six: Siege men det erbjöd ändå en kännbar förbättring på konceptet. Oavsett om jag saknar de äldre spelen så fanns det en grym vertikalitet, hög dödlighet i stridssystemet, strategiskt och taktiskt vilket gjort det lämpligt som e-sport. Där jag anser att The Division missat vad som gör Tom Clancy så bra tog Ubisoft Montreal Rainbow Six och utvecklade formatet utan att tappa bort sig själva.

Jag måste dock påpeka att vår underhållning måste få vara olika och även att det som är bra utvecklas i andra sammanhang. Även om jag inte gillar Tom Clancy's The Division 1 och 2 på grund av deras fokus på loot och för tråkiga eldstrider blir jag automatiskt irriterad när sådant förs över till etablerade och oftast fullt fungerande spelserier. Det som skedde med Far Cry: New Dawn, Ghost Recon: Breakpoint och flera andra var att man slängde något bra och ersatte det med något bedrövligt. Det hjälper inte heller att detta uppmuntras då mikrotransaktioner är som skapade för detta. Det är inte för spelarna man bygger in dessa system numera speciellt när man i princip får vända 180 grader när det väl sker, utan för att sälja mer småsaker tillbaka till oss.

Detta är en annons:

För mig finns det noll spelglädje i att skjuta någon i huvudet så pass mycket att man behöver mer än fem magasin utan att fienden besegras om det använder Tom Clancy varumärket. Därför ogillade jag också skarpt Tom Clancy's The Division 1 och 2 även om jag självklart respekterar att andra gör det. För jag vill gilla det precis som så många andra men det går inte. Jag hoppas inte att trenden i spelvärlden att en lila markerad pistol alltid gör flera gånger så mycket skada som ett grå markerat maskingevär. Det är svårt att motivera sådant även i fantasy men ännu mera med skjutvapen förankrade i verkligheten.

Relaterade texter

The Division 2Score

The Division 2

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

The Division 2 är till mångt och mycket en försiktig utveckling av det första spelet, men lika roligt och lika beroendeframkallande som förra gången. Andreas har patrullerat Washington D.C och försökt rädda de som räddas kan...

Jag hatar The Division 2

Jag hatar The Division 2

ARTIKEL. Skrivet av Patrik Severin

Jag såg fram mot The Division innan vi fick se det i rörelse. Men jag kom snabbt att ogilla det spelmekaniska och hur det påverkat andra besläktade spelserier på grund av hemska designval...



Loading next content