Jade Order

Jade Order

Vi kollar in pixeltrivsamma Jade Order, en härlig bagatell väl värd sina slantar för alla som letat ett retroinspirerat pusselspel till smartphones...

Efter alla dessa år har jag fortfarande inte lyckats lära mig spela smartphone via virtuella handkontroller, utan vill hellre ha fysisk sådan. Allra bäst är dock mobilspel för mig när jag slipper släpa med något sådant och formatets styrkor istället används på bästa sätt, och det är i denna fålla vi hittar Jade Order.

Jade Order
Det gäller att ta sig bakom fienderna för att attackera.

Tortuga Xel bjuder på ett riktigt gemytligt pusselspel med läcker pixelpresentation med helt fenomenal musik. Till paketet kommer en story som faktiskt engagerar med mellansekvenser och allt. Även om det inte är vad som glatt driver mig att spela vidare, så ger det ändå en inramning till allt jag gör, som även får mer mening än att jag "bara" klarar utmaningarna eftersom det dessutom leder till konsekvenser i berättelsen.

Upplägget är enkelt och utvecklarna har lyckats väl med balansen som gör att de första banorna vaggar in mig i konceptet för att sedan få allt mer djup som läggs på i extra lager. Banorna liknar ett slags labyrinter där ljusets gudinna måste ta sig fram och bekämpa ett antal fiender för att förhindra ett mörker från att ta över världen. Men problemet är att fienderna inte står stilla och för att attackera dem måste du slå till från sidorna eller bakifrån. Du får lyckligtvis ta dem i den ordning du vill, och det finns dessutom en "undo"-knapp som gör allt så otroligt mycket mer användarvänligt.

Jade Order
Undan för undan får du bättre möjligheter, men nya utmaningar introduceras också.

Sistnämnda bidrar till att spelet aldrig känns överdrivet svårt, men väl precis lagom utmanande hela vägen, där nya fiender kontinuerligt kastar grus i maskineriet och tvingar mig att ta fram nya planer för hur jag ska ta mig vidare genom de totalt 50 banorna. Just att spela på en smartphone gör att det här kommer ännu mer till sin rätt än något annat format tack vare hur intuitivt det blir att flytta runt protagonisten och välja vilka finesser som ska användas för att komma vidare.

Även om pixelgrafiken i sig inte är särskilt avancerad, så gillar jag designen och framför allt färgvalen som bidrar starkt till en skön retrokänsla. Den Pixel 7 Pro jag spelar på tycker jag dessutom ger en riktigt skön lyster åt äventyret, och den förstärker även chip-musiken på ett bra sätt. Har du inga bra högtalare i din telefon rekommenderar jag lurar, för Jade Order låter riktigt trivsamt och sådär 80-talsrymdigt att man faktiskt vill höra det.

Jade Order
En lite bättre banvariation hade varit trivsam.

Ska jag klaga på något, tycker jag att det hade varit trevligt med en större banvariation då det nu bara är varianter på samma tema med nya fiender. Eftersom spelet inte är så långt, blir det aldrig något stort problem, men om Tortuga Xel ämnar göra en uppföljare, kommer det krävas.

7 / 10
+
Fin presentation, storyn ramar in väl, smart upplägg