Efter den senaste uppdateringen som slog ihop Agent 47:s tre senaste titlar till mastodont-pjäsen Hitman World of Assassination verkar Io Interactive vara redo att låta vår skalliga gamla lönnmördarvän ta en välförtjänt paus. Utvecklarna själva däremot har inga planer på att dra i handbromsen utan jobbar för fullt på det beryktade James Bond-spelet som utannonserades för cirka tre år sedan.
Sedan utannonseringen har det dock varit smärtsamt tyst kring den brittiska superspionens återkomst till spelvärlden men i en ny intervju med Eurogamer delade två av studions delägare; Hakan Abrak och Christian Elverdam (även "chief creative officer") med sig om ett par detaljer kring hur de har valt att tackla projektet.
"First of all, it's extremely awe-inspiring and literally just inspiring to work with the team at Eon [Productions], the people who are behind everything Bond," sa Elverdam och menade på att han alltid "used to defending Agent 47" från folk som valt att tolka Hitman-serien på olika sätt som inte alltid varit så lyckade. Filmerna har till exempel blivit mycket svalt mottagna av fansen.
"Obviously for them, that is their role in the Bond franchise. So for us it's been about finding a mutual understanding of 'what is James Bond about... and as we've talked about, we're doing an origin [story], because one thing, to show the trust they've instilled in us, is that we're allowed to build a James Bond for the games [audience], which I think is a profound homage to where our industry is and where the medium is, in the sense that yes, it's time to have a James Bond character who was not a movie character but who's comfortably just his own game character."
Det visade sig också att det kommande Bond-spelet varit påtänkt ända sedan 2013 då Io var i full färd med att tolka om Hitman-konceptet till hur det ser ut idag. "I can't recall the exact date but at some point it obviously became an interesting discussion of 'What if...?' Because at that point in time, obviously, there hadn't been a Bond game for ages."
En del av lockelsen med att utforska agent 007 var att Bond ständigt går igenom olika typer av förändringar mellan olika filmer och böcker, inte minst hur antalet skådespelare som porträtterat hjälten börjar närma sig tvåsiffrigt. Med det ville Abrak säga att teamet vill bygga "something that can stand next to the TV and the movies," och inte något som bara "capitalising on IP." Än så länge vet vi inte mycket om projektet eller när spelet är tänkt att släppas på marknaden men vi på redaktionen ser rikligt fram emot att återigen få rädda världen i rollen som charmig 00-agent, den här gången i Io Interactives trygga regi.
Vilket är din favorit bland de klassiska James Bond-spelen?