Svenska
Gamereactor
recensioner
Inkulinati

Inkulinati

Nästa stora rougelite som ska toppa ner Slay the Spire från att vara mest beroende? David Hedin har delat ut betyg på early access-versionen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Låt oss börja med detta; Inkulinati är fortfarande under utveckling och kan sluta upp med att det blir mycket bättre eller inte blir klart alls. Jag recenserar det från vad du får i skrivande stund för dina pengar, inte vad du kanske kan få om allt går galant.

Pentinent släpptes nyligen med sin medeltida tecknade stil och här kommer Inkulinati med en väldigt lik stil. Är spelen lika varandra? Absolut inte! Pentiment är ett mördarmysterium medans detta är en rougelite som leder tankarna till spel som Slay the Spire. Genom en kort kampanj följer du en karta med vägval där du spelar igenom olika strids scenarion och besöker platser som kan ge dig bonusar för att mot slutet möta en boss. Med lite planering och tur så kan du samla på dig allt du behöver för att sedan snöbollbomba allt motstånd.

Inkulinati
Planera din väg för bästa resultat innan bossen.

På pappret låter detta bra men i praktiken finns det många farthinder. Jag spelade spelet på Xbox med handkontroll och det första du kommer mötas är hur du styr spelet är väldigt ointuitivt. Förmodligen funkar det mycket bättre med mus och tangentbord men med handkontroll var jag tvungen att dubbelkolla vilken knapp jag borde klicka på alldeles för många gånger. Ovanpå detta var det väldigt lätt att råka klicka fel, vilket fick mig en och annan gång att förlora en match då jag plötsligt sa till min figur att springa tvärs över banan oavsiktligt.

Detta är en annons:
Inkulinati
Det blir ofta väldigt plottrigt.

Plottrigt är spelet också. Det finns två alternativ för att få mer info. Den ena lägger upp en stor ful info text mitt på rutan och den andra tvingar dig att använda en alldeles för långsam pekare för att peka på vad du vill ha mer info om. Men trots detta är mycket mekanik i spelet sjukt oklart. Ibland funkar inte fällor så texten beskriver dem och hur motståndarna agerar får man spå i kycklingsoppa för att klura ut. Ibland springer de till en dålig position för att attackera dig, ibland går de fram och tillbaka och vissa få gånger gör de något oväntat och besegrar dig omedelbart. Det är svårt att vara taktisk då fienden saknar en klar metodik.

Inkulinati
Knuffa ner målaren i stupet för en lätt vinst. Datorn är för dum för att skydda sig.

Striderna är strategiska. I en duell har du och motståndaren varsin liten målare som kan måla figurer som slåss för dig, dessa kräver dock bläck som du samlar på dig på kartan. Först som blir av med sin lilla målare förlorar. Innan striden förbereder man sig genom att välja fem figurer man kan måla och några "special-moves" din stora målare kan göra, typ som att slå på pappret och skada figurerna eller peta en figur åt sidan. Just att knuffa och peta är viktigt. För om någon blir knuffad in i en skärseld eller ut från pergamentet så avlider figuren omedelbart.

Detta är en annons:
Inkulinati
Knuffa ihjäl varje jävel.

Det finns potential för ett väldigt djupt spel. Tyvärr känns spelet ganska obalanserat och vad som är bäst blir ganska snabbt uppenbart. Spelet lider även av ett segt tempo även om man kör på de snabba inställningarna samt de olika figurerna känns alldeles för lika. Alla figurer har något unikt med dem men de flesta känns bara som kopior av varandra. Samt många av förmågorna som finns känns inte roligt att spela mot. Då en åsna gör att du förlorar resten av din tur så blir man bara irriterad. Vissa figurer har en uppenbar svaghet men det blir aldrig någon sten sax påse balans. Tänk er att spela Pokémon men 90% av alla fickmonster var av normal typen.

Inkulinati
Fem potentiella moståndartyper, men vem vet vilka av dem du kommer att slåss mot.

Inkulinati känns också slumpat på ett dåligt sätt. Bortsett från att fienden beter sig väldigt så är det svårt att förbereda sig för strider. Du får reda på vilka fiender du kan möta men vanligtvis används inte alla av dem samt du får inte reda på vart dina figurer startar på kartan. Så dina bågskyttar kan starta på fronten och djur med svärd på någon balkong. Men värst av allt är nog tyvärr att spelet snabbt blir tråkigt. Spelet var roligt i början men redan då jag körde kampanjen som är menad att köras många gånger för andra gången så var det svårt att hitta motivationen redan då.

Inkulinati
Vid dina destinationer får du ofta val om vad du vill göra.

Men för att inte bli för negativ så låt oss nämna lite positiva grejer. Humorn i spelet är härlig och tar sig själv inte på allvar utan vågar vara löjliga på sin egen bekostnad. Sedan få vi väl se hur länge humorn går hem. Stilen faller mig i smaken, jag är svag för historisk konst och de som vågar vara annorlunda men för vissa kanske detta bara känns medvetet fult.

Så i dagsläget får spelet en femma. Jag tror spelet kommer bli mycket bättre med mer polering och utveckling men just nu är det varken kasst eller grymt, det är okej. Och ifall någon av utvecklarna läser detta så kan ni kontakta mig ifall ni vill ha konstruktiv kritik.

Inkulinati
Då man gör skada måste man stoppa en mätare i tid för att göra mer skada. Roligt första tio gångerna, sedan blev det irriterande
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Fyndig humor, unik grafisk stil, roligt i början, har potential att bli bättre
-
Dumma fiender, långsamt tempo, blir snabbt tråkigt, variationen känns tom, bökigt kontroll schema för konsol, plottrig layout
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
InkulinatiScore

Inkulinati

RECENSION. Skrivet av David Hedin

Nästa stora rougelite som ska toppa ner Slay the Spire från att vara mest beroende? David Hedin har delat ut betyg på early access-versionen...



Loading next content