
Om du har tagit dig hela vägen till Ziggurat i din i Iraq, kommer du snart att se slutet på Indiana Jones and the Great Circle, följt av dess första eftertextscen. Vid det här laget vet du vad historien handlar om, och längs vägen har du plockat upp några antika reliker (eller alla, om vi har följt med dig med Gamereactors guider).
Lite eller inga spoilers kvar vid denna tidpunkt: Dessa artefakter är tusentals år gamla, före alla civilisationer i spelet, tydligen skapade av Nephilim och relaterade till den stora cirkeln och de 17 stenarna som Sturmbannführer letade efter Emmerick Voss.
Om du har alla reliker i Egypten vet du också att dessa prylar faktiskt fungerar som nycklar. De kan sättas in i en slags uppsättning rader och kolumner arrangerade i paneler på väggen, som i sin tur fungerar som nycklar för att öppna stora stendörrar.
Med allt detta i åtanke är du nu redo att ta itu med det ultimata pusslet av antika reliker, det som du hittar på höger sida så snart du når botten av de mesopotamiska ruinerna. Men innan du kan slutföra pusslet måste du ha alla 50 reliker...
Som nämnts ovan har vi i våra dedikerade guider samlat hur du får tag på alla reliker i spelet och lagt till tips och tricks för varje område. Om du kommer till Irak med färre än 49 reliker måste du först använda alternativet Travels i menyn för att gå tillbaka till föregående kapitel/platser och få tag på dem alla.
Den 50:e reliken i spelet är lite speciell eftersom den, även om du kanske ser dess plats tydligt, inte låter dig ta tag i den vid första försöket. Det kommer att sätta honungen på dina läppar så att du kan komma tillbaka senare för att få tag på den.
Varför säger vi detta? Om du tittar på kartan i zigguraten i zigguraten finns den sista reliken i spelet i det övre högra hörnet av kartan, i den nordöstra änden av utgrävningen. Detta innebär att man går runt Noaks ark till höger (ja, vid det här laget har du sett detta imponerande fynd) och smyger osedd, eller skjuter dig in, i Voss tält:
Det lilla problemet är att så fort du sätter din fot i tältet kommer du att utlösa en avgörande mellansekvens som oåterkalleligt leder dig till spelets sista scenario, den efterföljande slutstriden och de första eftertexterna rullar. Och för att göra dig ännu mer illa till mods, under diskussionen mellan Indy och Voss i tältet, visas den gamla 50-talsreliken uppenbart på bordet, bara för att få det att vattnas i munnen:
"Du har funnit förbundsarken, men jag har funnit Noaks ark" - Voss.
Men oroa dig inte. Avsluta spelet, avsluta Voss, njut av den spektakulära upplösningen vid arkens roder, i Hammarsjön och titta på scenen med förtexterna, en hyllning till Spielberg och kompani.
När du är klar med eller hoppar över eftertexterna kommer du att dyka upp där vi började den här guiden: precis nere i zigguratens hisschakt. Nu kan du gå till den bortre änden av kartan (och alla besegrade nazister kommer fortfarande att vara nere) och få det du saknar: ett dokument som listar mineralerna i de 16+1 stenarna och din eftertraktade sista relik. Ta den och gå tillbaka till pusselväggen, i den hemliga kammaren öster om hissen.
Med de 50 antika relikerna i bagaget kan du äntligen ta dig an den stora pusselnyckeln som de skapades för för tusentals år sedan. Försök inte bli kaxig, som Han Solo skulle säga, genom att försöka lösa det med färre än 50, för så vitt vi vet är det helt enkelt omöjligt.
Låt oss först gå igenom reglerna för det här fyll-i-tomrummen-spelet som vi skrev ner i Gizeh:
Skillnaden mellan detta stora pussel och det i Giza är att det i sig består av fyra mer komplexa paneler. Den gyllene regeln du behöver veta är hur många reliker du behöver per panel, och enligt vår erfarenhet behöver du 11, 12, 13 respektive 14 reliker. Vi hade räknat med att vi skulle använda ca 12 per panel, men svårighetsgraden ökar från vänster till höger och vi finner det omöjligt utan att spara en relik i den första panelen.
Nu kan du ägna lite tid åt att lösa alla fyra panelerna med dessa tips. Om du fastnar eller blir desperat (vi förstår, det är ett av de svåraste pusslen i Indiana Jones and the Great Circle ), här är våra lösningar:
Den lättaste av de fyra. Den har bara tre lämningar till vänster. Vår lösning:
Saker och ting börjar bli komplicerade. Vi kom ut med 13 reliker på första försöket, men sedan lyckades vi få ner det till 12:
Den här är svår nog och vi kunde inte komma under 14-15. Nyckeln finns i cirklarna, så att säga. Vår lösning:
Det mest komplicerade av allt, du kan enkelt spendera en timme på att lösa det. Du måste beräkna cirklarna mycket bra. Vår lösning:
Grattis! Med detta pussel slutfört har du löst The Riddles of the Ancients, utan tvekan det mest omfattande uppdraget i hela Indiana Jones and the Great Circle. Och nu öppnas dörren...
Att slutföra pusslet med 50 reliker är sättet att låsa upp spelets bonusscen efter eftertexterna. Det är faktiskt en enda scen där du ser att Noaks ark efter den slutliga uppgörelsen faktiskt har hamnat på någon snöig topp som världen har förlorat, kanske i Himalaya som det nazistiska krigsskeppet?
Fotspåren i den snötäckta marken tyder dock på något annat: överlevde jätten Locus den gudomliga explosionen och den magiska teleporteringen? Det verkar så. I slutscenen gör Indy det trots allt klart för Voss att han inte var utvald av Gud för uppdraget att utföra arken före syndafloden. De Nefilim, som överlevde översvämningen och tydligen klarade sig fram till idag, var förutbestämda att hantera stenarna och ta ödets roder...