Tidigare delar ur denna artikelserie:
I en perfekt (spel)värld: Call of Duty
I en perfekt (spel)värld: EA Sports FC
Med en total speltid på mer än 5000 timmar över både dator och konsol så kan man ju lugnt påstå att jag gillar Rainbow Six: Siege. Jag tycker faktiskt att det är det roligaste multiplayer-liret som finns och dess taktiska spelstil tillsammans med hur roligt jag har med de jag kör det ihop med passar mig. Detta betyder såklart inte att det är perfekt. Det finns flertalet saker som jag tycker borde fixas till, saker som hade gjort det ännu roligare och saker vi lurar ihop ofta gnäller på. Ubisoft har gjort ett bra jobb, överlag, annars hade jag såklart inte kört så mycket som jag har. Men det känns också som att de ibland saknar den där udden kring spelets fortsatta utveckling. Jag ska inte påstå att Siege lever på konstgjord andning för med en spelarbas som snittar på fler än 56 000+ och noll problem att finna matcher så är det i högsta grad aktivt. Men, det finns ändå några punkter där jag önskar att utvecklarna kunde ta lite krafttag kring och göra spelet så mycket bättre.
Bättre balans
Lösningen för utvecklarna att få en bättre balans verkar vara att konstant "nerfa" karaktärer. Detta betyder då att de tar bort sikten, ändrar om tillbehören eller på andra vis helt enkelt gör spelets operatörer sämre. Visst finns det (oftast) en tanke bakom mycket av detta, men när man spelar exempelvis någon för att utnyttja dess granater och dessa försvinner så förlorar också många operatörer mycket av sin slagkraft. Man försämrar dem för att de är för bra mot andra, istället för att finna problem med dem som är sämre och ge dem sk. "buffs". Det kan vara så enkelt som att man tar bort skölden eller granater, eller att en ny operatör blir en bättre variant av en existerande (eftersom den äldre då försämrats). Att man försöker finna något mellanting är en sak men det negativa blir det tydligaste då folk har sina favoriter. Men slutar välja dem till slut för att de blir en sämre version av vad de en gång var och gjorde den roliga att spela.
Mer och roligare innehåll
Inför varje ny säsong finns det alltid förhoppning om att något nytt ska ske med spelet. Eller att det ska tillkomma något bra. Men det är väldigt snålt med de där rejäla uppdateringarna som man blir exalterad av. Det är samma kartor i rotation, det är en ny operatörer som oftast glöms och inte spelas efter att den första veckan av "åh, en ny"-känslan har lagts sig. Saker som att balansera, fixa buggar och allt sådant är givetvis bra. Men det är också saker man förväntar sig ska ske bakom kulisserna snarare än att det ska vara vad en ny säsong ska lägga fokus på. Mycket som presenteras tar också tid; det dyker upp att det ska bli turneringar, men det ligger som "coming soon" i veckor och det är sällan det sker något som är direkt nyskapande. Visst, under åren har vi fått en del saker vi nu tar för givet; rösta för att välja bort kartor och operatörer innan en match, att rankat numera bara har ett spelläge, att attack/försvar-rundorna är tre stycken på följd och lite annat. Men detta är saker som kom för flera år sedan, och man behöver givetvis inte ändra på sådant som fungerar men man kan ändå addera mer spelmässigt innehåll.Att man måste använda en tredjeparts-app för att se statistik är exempelvis himla märkligt. Man ser inte ens längre vilken rank ens motståndare har, exempelvis, vilket leder oss in till...
Förbättra matchmaking
Detta skulle jag påstå är ett av de största problem som finns med spelet. Dess matchmaking är stundtals väldigt märklig och mycket har att göra med det nya rankningssystemet som introducerades för ett tag sedan. Mycket hur matcher utvecklas beror givetvis på dagsformen. Man kan vinna över ett lag som, rent statistiskt, är väldigt mycket bättre och man kan förlora mot ett betydligt sämre. Men har en bra dag när skotten sitter, när ens taktiker fungerar och där allt bara klaffar. Sedan har man dagar där ingenting fungerar. Så, hur matcher är och utvecklas handlar mycket om det där. Misstag, dålig kommunikation, att man skjuter som en kratta... Allt det där påverkar till stor grad utfallet. Men när man ibland ser att laget man möter ligger flera ranker ovan och har spelare som helt enkelt är otroligt skickliga, att motståndet är i en helt annan liga... så blir det bara tråkigt. Man kan, och ska, inte vinna allt. Det vore tråkigt med såklart. Men hellre att förlora en match mot ett lag som är ungefär lika bra över nio rundor än att bli överkörda totalt av ett lag vars toppspelare inte borde möta en alls.
Visuellt lyft
Att lyfta Rainbow Six Siege rent tekniskt in i 2025 är garanterat ett jättejobb. Men där nya kartor ofta ser ut att tillhöra ett annat spel än de gamla så inser man att detta skulle må bra av en rejäl make-over. Det är också väldigt märkligt att ha 26 stycken kartor men endast 16 av dem i rankat. Några av dem fungerar absolut inte i rankat så jag förstår att de inte är med, men här finns då också ett ypperligt tillfälle att jobba om de dels rent visuellt och samtidigt förbättra deras layout. Men om vi ska prata om rent grafiskt så vore det fint med en make-over som gjorde spelet lite mer presentabelt. En del kartor är egentligen inte särskilt tråkiga sett till layout, det är mer hur de upplevs som är det största problemet. Eftersom utvecklarna inte vill skapa en regelrätt uppföljare utan fortsätta stödja detta så skulle man kunna göra det lite mer visuellt spännande. Jobba med ljus och detaljer, få det att kännas lite mer realistiskt och följsamt i animationer.
Krafttag mot fuskare och stabilitet
Denna första punkten blir lite motsägelsefull. Speciellt eftersom jag skrivit en tidigare blogg om att fusket i Siege inte var så förekommande. Efter att ha spelat många matcher sedan dess står jag fortfarande, delvis, fast vid detta. Det är dock fortfarande ett problem och precis som Petter skrev angående Call of Duty så behövs det rejäla krafttag. Man kan anmäla och man får tillbaka poäng om det märks att man förlorat mot en, men det behövs göra något mer drastiskt för att fusket ska minskas. Det kommer alltid finnas folk som försöker, ändå, och det är i dagsläget inget svårt att ha flertalet konton till spelet så rycker ett är det liksom bara att hoppa in på nästa. Att bana Steam eller Ubisoft-kontot som spelet är kopplat till är kanske alldeles för drastiskt men det behövs aktivt jobbas för att fusket ska minimeras. Mer så än nu. På samma vis behöver Ubisoft ta ett krafttag kring stabiliteten gällande servrar. Visst, med alla de hundratals matcher jag spelar vore det att överdriva att säga att det inte flyter bra merparten av tiden. När servrarna ligger nere eller är instabila kan man absolut dock tycka att det tar lite för lång tid innan de fixas.
Det är väl samtidigt sådana saker som känns rimliga att önska sig i en perfekt spelvärld. Att spel flyter och fungerar som man önskar sig, att innehållet förbättras och att de där små gnagande tingen man stör sig på fixas. För hur mycket jag än spelar och älskar detta råder det ingen tvekan om att man hade kunnat förbättra en hel del.