Svenska
Gamereactor
artiklar

I en perfekt (spel)värld: Quake

Det var länge sedan vi fick ett nytt spel i Quake-serien och Niclas raljerar för fullt om vad han i så fall vill se ifall den legendariska spelserien återvänder...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som vi alla vet så gjorde ju den legendariska spelserien Doom storstilad comeback 2016 och härnäst väntar Doom: The Dark Ages som vi på redaktionen ser oerhört mycket fram emot. Det får mig dock omedelbart att undra vad som har hänt med den andra giganten från 90-talet i genren som Id Software också låg bakom - nämligen Quake. Jag minns så väl hur hela fotbollslaget jag spottade in mål för pratade om Quake när vi var en sisådär 8-9 år gamla och jag minns väldigt väl när Quake III: Arena kom och hur lyrisk jag var när jag läste recensionerna. Men efter det så verkar Quake ha kommit av sig helt, det släpptes förvisso en fjärde del 2005 men det är alltså 20 år sedan nu och det har varit tämligen tyst om serien förutom de ljuvliga små remastrade versionerna som släpptes av ettan och tvåan härom året. Den väcker en del frågor minst sagt och har Quake någon framtid, kan Id Softwares just nu djupt sovande jätte göra en lika bejublad comeback i så fall som Doom gjorde 2016? Finns det ens någon plats för Quake längre idag? Och hur skulle i så fall ett potentiellt Quake V kunna se ut? Det är trots allt 20 år sedan sist vi fick ett Quake och mycket har hänt i spelvärlden sedan dess. Frågorna är många så vi ska här försöka komma fram till något vettigt.

I en perfekt (spel)värld: Quake
Quake III: Arena det sista (?) riktigt bra spelet i serien? Eller finns det hopp om ett nytt?

Jag associerar främst Quake med multiplayer. Jag minns väldigt när Quake III: Arena kom och inte minst minns jag alla dess LAN-partyn jag var för liten för att vara med på, att jag inte hade någon dator försvårade förstås också ordentligt för mig. Men även innan Arena så var multiplayer en stor och fundamental del av Quake och här måste det såklart satsas ordentligt. Quake IV var på det stora hela inte ett dåligt spel, men många tyckte att just multiplayern inte riktigt levde upp till sina föregångare och kändes oinspirerad. Här ser jag kanske den största utmaningen med att ruska liv och inte minst hålla liv i Quake igen. Mycket har som bekant hänt i spelvärlden sedan fyran släpptes och inte minst sedan de övriga tre var som störst. Många spelare idag var inte ens födda när det senaste Quake kom ut och i dag domineras genren av framförallt Call of Duty och att Quake direkt ska kunna konkurrera med dem känns inte särskilt troligt. Å andra sidan så är det ett Call of Duty som mer eller mindre aktivt verkar jobba med att förinta sig själva just nu, så det skulle kunna vara en öppning för Quake framöver även om det förstås inte är en naturlig ersättare till Activisons långkörare. Jag har också väldigt svårt att tro att Quake någonsin skulle mjölkas med ett spel per så som ju Activision kört med Call of Duty i snart 20 år.

I en perfekt (spel)värld: Quake
20 år har gått sedan Quake IV först släpptes.
Detta är en annons:

Här är också min känsla att det kanske blir lite av en balansgång för Id Software - man behöver förstås locka till sig nya spelare men man vill samtidigt säkert heller inte skrämma bort de gamla nostalgiska rävarna som en gång i tiden gjorde Quake till ett av världens största och kanske även bästa spel. Det i sig är ju något att bita i, fläskas det på för mycket lär säkerligen de vara tveksamma till att kasta sig in och tar man i för lite så kanske man heller inte lockar till sig några nya fans heller, åtminstone inte i någon större skala. Min lösning på det är tämligen simpel - släng in ett Quake Classic Multiplayer med alla gamla spellägen och sen återskapa de allra mest omtyckta av de gamla klassiska banorna från främst de tre första spelen utan några krusiduller så som det var på den gamla goda tiden. Sedan kör man med mer moderniteter i det ordinarie multiplayer-läget, jag inbillar mig åtminstone att Battle Royale a la Quake skulle kunna bli riktigt, riktigt roligt exempelvis.

Quake var snyggt för sin tid och jag förväntar mig förstås att en potentiell uppföljare inte sparar på krutet när det kommer till grafiken heller. Även om det förstås hade varit intressant att se det utvecklas i Unreal Engine 5 så är det sannolikt inte den vägen Id Software skulle gå utan man skulle med allra största säkerhet satsa på sin egen motor Id Tech 8 eller kanske en ännu nyare beroende på hur långt fram i tiden det skulle tänkas bli. Av det vi sett av Doom: The Dark Ages så känns det förstås inte heller som ett direkt dåligt val. Annars får han ju väldigt, väldigt gärna göra musiken åtminstone.

I en perfekt (spel)värld: Quake
Blodigt ska det vara, det var oerhört tillfredsställande att skjuta fienderna i småbitar.

Det känns tämligen självklart att Quake V också bör ha en fläskig kampanj, det vore tjänstefel annars i min värld. Även om det är i multiplayer som Quake kanske har störst chans att kunna hålla sig relevant även idag så skulle det inte vara Quake utan en fet kampanj som innehåller allt det som gjorde Quake så bra. Det vill säga muskulösa Stroggs i synnerhet med intelligens över förväntan, diverse andra otäcka rymdvarelser som är ute efter att döda en och hemliga områden att utforska samt en redig arsenal med kraftfulla vapen. Precis som i fallet med i Doom från 2016 så behöver det inte finnas något direkt djup heller - det räcker med ett gäng snyggt designade och inte minst finurliga labyrint-liknande banor där vi besinningslöst får skjuta ihjäl Strogg-asen, gärna också i småbitar. Lovecraft-influenserna bör förstås också finnas med. Tempot är också viktigt, i åtminstone de första två spelen så kändes det som att man sprintade hela tiden, det var inte ens valbart vad jag minns men kanske bör man ändå lägga till en dedikerad knapp för det precis som i de allra flesta av dagens spel i genren. Stort pluspoäng också om det går att locka tillbaka Trent Reznor som röstskådespelare till huvudkaraktären, inte för att han nödvändigtvis kanske är bästa alternativet men för nostalgins skull.

Detta är en annons:
I en perfekt (spel)värld: Quake
Det är en del välbyggda herrar vi ställts emot med åren och det vill vi givetvis se mer av i en potentiell femma.

Jag tror absolut att det fortfarande finns en framtid och möjlighet till comeback för Quake, om det sker så som jag nu raljerat om eller om det sker överhuvudtaget återstår att se. Just nu tycks inte Id Software ha några planer på att väcka den forna giganten till liv, men man ska förstås aldrig säga aldrig. När Doom: The Dark Ages väl är släppt så kanske ett nytt Quake faktiskt står på dagordningen och det skulle vi i så fall förstås bli oerhört glada över. Kan vi få ett Quake som är lika bra som Doom 2016 så skulle vi alla mest troligt kollektivt huka oss över våra furubord i minst en veckas tid.



Loading next content