Hyper Light Drifter

Hyper Light Drifter

Hyper Light Drifter har äntligen släppts på konsol och vi har testat vad som verkar vara ett av årets absolut bästa indiespel.

Bland Hyper Light Drifters alla pixlar klädda i neon finns en lika färgstark värld att förtrollas av. Ett nytt tänk och utförande behövdes i postapokalyps-settingen. Vi har sett det mesta inom den, och det är bland annat här Hyper Light Drifter briljerar. Du axlar rollen som en drifter, en krigare som är på jakt efter teknologi från en svunnen tid noggrant gömd i sedan länge bortglömda civilisationer. Allt är dock inte upptäcktsfärder och skoj - din drifter lider från början av någon slags lamslående sjukdom och håller sig hårt för bröstkorgen medan han tar sig fram. Då och då stannar karaktären upp för att spy upp blod och du har från början ingen aning om vad smärtan beror på.

Hyper Light Drifter otroligt vackra värld är fylld till bredden med allt från diamantfyllda skogar till majestätiska, snöklädda bergstoppar. Det visuella i spelet drar åt sig spelarens blick med en gång och håller kvar den genom hela resan, med så intressanta miljöer att det är svårt att titta bort. Tänk 80-tals-animé blandat med 16-bitars retrospel. Flera gånger var vi tvungna att ta en paus mitt i äventyret enbart för att titta oss omkring i alla härligt varierande landskap.

Hyper Light Drifter
Det grafiska i Hyper Light Drifter är kanske det som kommer fängsla spelaren fortast.

Den, med all rätt, kände kompositören/artisten Disasterpeace (som även gjorde det det grymma soundtracket till Fez och indieskräckfilmen It Follows) lånade ut sin talang och atmosfärexpertis till Hyper Light Drifter och lyckades skapa ett subtilt men ändå kraftfullt soundtrack som verkligen passar in. Under stridssekvenser blir musiken mer intensiv, men det hela görs riktigt sömlöst. Allt flyter ihop till en enda fantastisk musikupplevelse. Kort sagt lyckas alla parter med soundtracket, det agerar som ett överhängande lager av känsla utan att dra ner spelarens fokus från spelet i sig.

För att förklara Hyper Light Drifter på bästa sätt säger vi så här: det är ett actionrollspel i 2D som kikat mycket på klassiker som The Legend of Zelda och Diablo. Det har även jämförts med det ultrasvåra spelet med den otroligt passionerade fanskaran, Dark Souls vad gäller svårighetsgrad. Stridssekvenserna är fullpackade med svärdskonst och horder av tuffa fiender. Du har möjligheten att använda din "dash" för att inte omringas, hugga motståndarna med ditt lysande svärd och skjuta projektiler omkring dig men allt detta kräver kunskap och färdighet. Att använda ditt svärd för att ta död på dina fiender kräver bra timing och precision. Ammunition finns det otroligt lite av runtom i världen så du måste hela tiden tänka taktiskt. Spelets klaustrofobiska atmosfär och det ofta överväldigande antalet fiender på skärmen bidrar även de till svårighetsgraden och får oss att tänka tillbaka på NES storhetstid.

Utöver att påminna oss om Dark Souls, påminner Hyper Light Drifter lite otippat även om den nyligen släppta rebooten på Doom, då det krävs att du använder både projektiler och närstridsvapen för att återställa ditt potion-förråd. Bosstrider kommer dock gissningsvis att vara de största irritationsmomenten vad gäller svårighet då minsta lilla felsteg kan leda till döden. Även efter att ha tränat som en galning och maniskt studerat rörelse- och attackmönster kan du ändå behöva jobba på det tålamod som krävs för att slåss mot samma fiende flertalet gånger. Du måste konstant ha koll på vad fienden gör och hålla samma attackprecision från början till slut.

Hyper Light Drifter
Striderna här är utmanande men känns väldesignade.

Utöver en fantastisk spelvärld, tuffa strider och otroligt soundtrack finns det flera gömda collectibles att leta upp. Du kan, genom hela spelet, hitta "golden chips" som du kan byta in mot nya vapen, färdigheter eller uppgraderingar. Dessa sträcker sig långt över vad man som spelare förväntar sig och alla uppgraderingar spelar otroligt stor roll i strid. Du låser till exempel upp färdigheten att kunna parera projektiler med ditt svärd och en förbättrad dash som gör att du lättare tar dig ur farliga situationer. Efter att ha klarat bossar får du tillgång till flertalet olika vapen, alla med olika stats, som lätt går att byta mellan i strid. Det hade varit härligt med samma variation gällande närstridsvapen.

Olikt PC-versionen finns lokal multiplayer tillgänglig från början, en härlig förbättring som tillför en twist till en genre som ofta ses som en enspelar-genre. Genom att offra en bit av ditt HP kan en vän hänga med på äventyret, vilket får svårigheten att svalna något. Detta flerspelarläge kan vara en enorm hjälp under bosstrider då din kompanjon kan agera lockbete medan du hugger fienden i ryggen, alternativt att samma kompanjon tar hand om grupper med mindre fiender medan du fokuserar på bjässen till boss.

Hyper Light Drifter
Hyper Light Drifter lyckas implementera uppgraderingar som faktiskt gör skillnad för spelet.

Även efter det att eftertexterna rullat klart och du kikat på alla Kickstarter-backares namn finns här fortfarande en hel del att göra. New Game+ ger dig chansen att köra ett varv till, den här gången med alla dina prylar och fräcka vapen. Allt är dock inte lätt i New Game+, då du endast har två rutor HP, vilket betyder att svårighetsgraden blir än mer intensiv då ett enda slag kan ta död på dig. Skönt är dock att resterande "golden chips" kan letas upp om du missat några under din första genomspelning.

Högt upp på prispallen över visuella mästerverk samt uppslukande indiespel står Hyper Light Drifter bra. Atmosfären drar in dig och släpper aldrig taget, uppgraderingssystemet är riktigt bra och inga uppgraderingar är onödiga. Det utmanande men belönande stridssystemet är otroligt och vi kan lugnt säga att Hyper Light Drifter är ett utav de bästa indie-spelen 2016 bjudit spelarna på.

9 / 10
+
Dess sprudlande värld är full av pittoreska platser, striderna är svåra men otroligt engagerande, lokal multiplayer, varje uppgradering har meningsfull påverkan