Jag har spelat några motsägelsefulla spel tidigare i min karriär, men Hyenas är förmodligen grädden på moset i detta fall. Efter att kort ha fått prova på denna titel under Gamescom, där jag också fick prata med Creative Assembly i en intervju som snart kommer finnas tillgänglig på Gamereactor, har jag under den senaste helgen satt mig ner och klockat in några timmar i den stängda betan för titeln - och mitt bestående intryck är: förvirring. För å ena sidan har Hyenas mycket som talar för det, med nischat och unikt gameplay som backas upp av tight spelmekanik, men å andra sidan kan jag inte räkna ut vilken demografi detta spel är skräddarsytt för.
Tanken med Hyenas är att flyga in i ett enormt rymdskepp, fullastat med varor, för att kort och gott råna det. Haken är dock att andra Hyenas (i praktiken rånare) vill göra samma sak, och det kommer i slutändan leda till en upplevelse som i princip känns som kärleksbarnet till Payday och Apex Legends. Anledningen till att jag tycker att denna design är så ovanlig är att PvE- (Player vs Environment) och heisting-systemen i Hyenas inte matchar särskilt bra med PvP-elementen (Player vs Player), och av denna anledning lär de som är sugna på spelet för ett av dessa två områden tycka att det andra är ganska svårsmält.
Hyenas är inget lätt spel. Liksom exempelvis Apex Legends är PvP-elementet snabbt och skicklighetskrävande, och om du inte är väldigt kompetent när det gäller battle royale-action kommer du spendera mycket tid tittandes på respawning-skärmen eller ännu värre, köa för en ny omgång när du eliminerats. När det gäller PvE-sidan, är det däremot inte särskilt krävande alls, och ändå utgör detta en stor del av Hyenas gameplay-loop, som är upplagt som ett battle royale med plundring som tema, där du blir mer och mer kraftfull medan du växer i värde och styrka. Som vi så ofta ser med battle royale-titlar som blandar PvPvE, blir det tyvärr en aspekt som vanligtvis inte känns lika väl genomtänkt som den andra, och från vad jag har upplevt är detta för närvarande Hyenas största problem.
Och jag säger detta som någon som uppskattar karaktärsdesignen och de unika förmågorna som har skapats för karaktärerna. Jag älskar dessutom den övergripande designen och det cel-shadade temat. Till detta kommer merchandise-varorna som anknyter till Segas historia och låter dig stjäla Sonic-plyschdjur eller hitta Out Run-arkadkabinett (bland många andra), vilket är en riktig höjdpunkt för retrospelsälskare. Och det faktum att det även finns licensierade låtar att "stjäla" gör det hela ännu roligare. Men problemet är att stölddelen av Hyenas inte är den mest engagerande, och jag kan inte låta bli att känna att Creative Assembly antingen bara borde ha gjort en Payday-utmanare, eller istället satsa helt på battle royale-trenden och fokusera enbart på PvP-gameplay. Hybridkaraktären i spelet lämnar för mycket i övrigt att önska.
Visserligen har jag bara kunnat uppleva Plunder Riot-läget hittills och lite action mot den artificiella intelligensen, så de andra spellägena som Creative Assembly har i lager kan förhoppningsvis påverka mitt intryck av det här spelet. Men än så länge tror jag att Hyenas har en lång och svår väg framför sig, och det kan få problem med att engagera spelare, på samma sätt som Hyper Scape, Vampire: The Masquerade - Bloodhunt, Scavengers, Realm Royale och så många andra nu utdöda Battle Royale-typer misslyckats med att övertyga världens gamers under sina korta liv på marknaden.