Svenska
Gamereactor
artiklar

Horizon: Forbidden West vs Horizon: Zero Dawn

Rår Aloys resa i det förbjudna väst på föregångaren? Vi ställer Horizon-spelen mot varandra i vår senaste vs-artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Guerrilla Games uppföljare till Aloys fem år gamla, extremhyllade stenåldersapokalyps kammade hem fina betyg tidigare i år, men kallades på sina håll också för en alltför säker, regelrätt uppföljare. Nedan ställs Horizon: Zero Dawn mot Horizon: Forbidden West i en strid hårdare än flintsten och metalldinosaurier.

Horizon: Forbidden West vs Horizon: Zero Dawn

Berättelse
Horizon: Zero Dawn introducerade oss till en fantastiskt originell - såväl estetiskt som konceptuellt - futuristisk stenåldersvärld. I rollen som den mystiska Aloy fick vi inte bara successivt reda på vårt ursprung - hur vi hade klonats ur forskaren Elisabeth Sobecks kropp - vi upptäckte också bit för bit hur världen hängde ihop och vår roll i den. De ondsinta robotdinosaurierna som befolkade biomerna, betade i gräset och cirkulerade i himlen; deras funktion hade ursprungligen varit att tjäna människorna. På grund av en defekt hade de dock blivit självgenererande och vänt sig emot sina skapare. Utifrån detta hade ett gäng forskare med Sobeck i spetsen utformat Project Zero Dawn; den enda möjligheten för överlevnad.

Horizon: Zero Dawn gav oss en helt unik värld och för varje episk "aha-upplevelse" och vändning blev man bara än mer intresserad av hur alla detaljer så stringent hängde ihop med varandra. I Forbidden West kände man däremot redan till hur världen var beskaffad, och det som återstod för utvecklarna Guerrilla Games var att bygga ut och ytterligare befolka den. Att återställa Gaia var därför intressant, men heller aldrig sådär ofattbart häftigt som upptäckterna och twisterna i Zero Dawn var. Och visst var tråden kring Far Zenith-gruppen småspännande och deras krafter mäktiga - för mig blev det dock lite för mycket "säsong 4 av en tv-serie som trampar vatten och desperat letar efter sätt att expandera universumet". Vinnare: Horizon: Zero Dawn

Detta är en annons:

Sidouppdrag och sidoaktiviteter
När den större berättelsen kunde upplevas gå på tomgång var däremot Forbidden West betydligt bättre på att ge sina birollsinnehavare personlighet och ansiktsdrag - bokstavligen. Zero Dawn fick stor kritik för att läppsynken och ansiktsmimiken var hopplöst daterad, och i efterhand var det väldigt svårt att minnas en enda karaktär som förekom utanför den större berättelsen. Forbidden West var betydligt bättre på att levandegöra sin befolkning. Inte alla, men många sidokaraktärer hade fått massor av visuell kärlek och deras uppdrag gav ofta exempel på lite "slice of life"; relevanta och vardagliga problem som sällan kändes alltför banala. Det schackliknande minispelet Machine Strike i Forbidden West var kanske inte något nytt Gwent - det var rentav ganska medelmåttigt - men bara faktumet att det gick att spela matcher på olika krogar eller i provisoriska tält runtom i världens städer, och samla på miniatyrfigurer, gjorde mycket för helhetsupplevelsen och världsbygget. Vinnare: Horizon: Forbidden West

Upptäckande och utforskande
Av någon outgrundlig anledning hade en vänlig själ redan varit och märkt ut alla ställen Aloy kunde klättra på i Zero Dawn med gula repknutar. Därifrån kan det inte ha varit särskilt svårt för Guerrilla att spåna på sätt att utveckla upptäckandet till uppföljaren. Trots att repknutarna delvis fanns kvar, och att klättrandet tyvärr fortfarande inte var helt fritt så som i Breath of the Wild - trots att det borde vara standard - så var det åtminstone kraftigt förbättrat. Med ett klick på spaken visualiserades alla vertikala klättermöjligheter, och skulle det uppstå problem hade Aloy i Forbidden West både en änterhake och en paraplyliknande glidflygare som räddade henne från fatala dödshopp. Därtill hade Aloy lärt sig djupdyka till uppföljaren, och även om jag kunde uppleva att det var något av en outforskad möjlighet (kanske till en expansion?) så adderade simningen definitivt till friheten och rörligheten jämfört med föregångaren. Vinnare: Horizon: Forbidden West

Horizon: Forbidden West vs Horizon: Zero Dawn

Strider
Det här blir svårt. Å ena sidan introducerade Horizon: Zero Dawn de intuitiva systemen med elementen som kontrar varandra, pansarskydden som ska penetreras eller skjutas av, och vapenhjulets olika möjligheter att göra detta på. Långdistansbåge, kortdistans, trip-wire eller slingshot - det fanns ett djup och en klar överblickbarhet. I Forbidden West fick vi fler vapen, fler element, djupare/krångligare skillsystem med så kallade Valor Surges och ytterligare mätare och kombos att hålla reda på. Melee-striderna med spjutet - främst mot människor - var därtill närmast oförändrade. Variationen var därför betydligt större i uppföljarens strider, men det kom på bekostnad av överblickbarheten och poleringen. När jag knapptryckte som värst i Forbidden West kunde jag längta mig tillbaka till Zero Dawns enklare och strömlinjeformade, men också betydligt stelare strider. De två spelen var helt enkelt bra på helt olika saker. Vinnare: Oavgjort

Detta är en annons:

Totalsegrare: Horizon: Forbidden West

Du har väl inte missat de andra delarna?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt
Elden Ring vs Bloodborne
Gran Turismo 7 vs Grid: Legends
Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla
Animal Crossing: New Horizon vs Disney Dreamlight Valley
Overwatch vs Overwatch 2
Star Wars: The Mandalorian vs Andor
God of War vs God of War: Ragnarok
Dying Light vs Dying Light 2
TMNT: Shredder's Revenge vs Battletoads



Loading next content