Hi-Fi Rush var en av de största överraskningarna på länge och släpptes i samband med ett Xbox- och Bethesda-event förra månaden. Det fick genomgående mycket fina betyg och sålde även väldigt bra, samtidigt som utvecklaren Tango Gameworks hyllades.
Med tanke på överraskningsmomentet i spelets lansering är det kanske svårt att tänka sig att det är ett projekt som varit under utveckling i flera år. Faktum är dock att produktionen var igång redan när Xbox Game Studios köpte upp Bethesda/Zenimax, men det hade ingen inverkan på spelet.
I en intervju hos Ungeek berättar game director John Johanas att "[the aquisition] really didn't have any effect on the development of the game", och fortsätter:
"When we were making the game and the platform wasn't decided yet. We were just making it on a PC and we didn't know which other platforms it was going to be on. We also didn't know what the future consoles were going to be at that point either. Then the acquisition happened, so that made it a bit easier for us because we were able to focus on which platforms it will be released to help us polish the experience."
Hi-Fi Rushs enorma framgång tyder alltså på att det fattats kloka beslut efter uppköpet som snarast hjälpte produktionen.