Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+

Holländarna bakom simracingvärldens finaste pedaler har uppdaterat sin flaggskeppsprodukt och chefredaktör Hegevall har hårdtestat Ultimate+ under den gångna månaden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Under strax över ett års tid har vi använt oss av holländska Heusinkvelds instegspedaler "Sprint" i vår racingrigg, i vårt racingrum (länk). Och de pedalerna har varit strålande. Alldeles, alldeles strålande. Det har dock funnits en långvarig tanke om att uppgradera, kliva upp ett snäpp i finkänslighet, detaljrikedom och kvalitet. Och när Heusinkveld då nyligen utannonserade Ultimate+, slog vi till.

HQ
Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+
Designen går inte att ta miste på. Ultimate Plus-pedalerna är otroligt tjusiga.

Heusinkveld Ultimate-pedalerna släpptes för första gången 2012 och har sedan dess skapat något av en standard inom proffspedaler i simracingvärlden. Idag går det busenkelt att hitta minst tio stycken pedalset från diverse uppstickare och mindre konkurrenter som inte bara ser identiska ut med Ultimate-pedalerna men även baseras på samma typ av kombinationslösning där hydrauliska dämpare blandats med load-cell-teknologi och ställbara fjädrar. Som plustecknet i slutet av produktnamnet antyder är detta inga nya pedaler. Det är ingen ny modell med nya tekniska grundlösningar utan en rätt blygsam men ack så välkommen uppdatering till pedaler som redan innan andades kvalitet och precision.

Grundkonstruktionen baseras på samma laserskurna, tre millimeter tjocka aluminium-komponenter. Den enskilt största förbättringen som gjorts är att Heusinkveld plockat bort PU-fjädrarna från bromspedalen den här gången och ersatt dessa med elastomerer, lättrörliga polymerer som bättre simulerar känslan av en riktig GT-bromspedal från tävlingsvärlden. Det finns en mer progressiv känsla i bromspedalen den här gången och ännu mer motstånd, för den som vill ha det. Heusinkveld lovar dessutom att dessa nytillkomna elastomer-komponenter inte slits, inte ens efter att ha blivit nedpressade över en miljon gånger i diverse produkttester hemma hos tillverkaren. Det medföljer dessutom nio olika extra-elastomerer i paketet, i lite olika längd, för att helt enkelt kunna erbjuda kunden att skräddarsy sin bromspedalkänsla till perfektion. För vår del här på Gamereactor upplevde vi bromskänslan en smula för tung/hård direkt ur kartong vilket gjorde att vi bytte till en något mjukare gummipuck, vilket fungerat perfekt under våra senaste 80 körtimmar i Automobilista 2 samt Dirt Rally 2.0.

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+
Ny bromskonstruktion innebär mer motstånd och mer detaljer i pedalen.
Detta är en annons:

Ultimate Plus-pedalerna huserar nu även nya, förbättrade hydrauliska dämpare som precis som i föregående modellen är fullt ställbara och på ett ypperligt vis simulerar känslan av hydrauliskt tryck hos pedalerna i en tävlingsbil. En annan välkommen nyhet med Ultimate Plus jämfört med de gamla Ultimate-pedalerna är att styrboxen nu levereras i ett aluminium-chassi snarare än den där lilla ömtåliga plastasken från tidigare, och denna Smartcontrol-box monteras med enkelhet under den tillhörande pedalplattan som säljes för 960 kronor. När det gäller montering är pedalplattan såklart viktig, så till vida man inte avser att bygga en egen lösning, och även om jag gärna hade sett att plattan varit tio centimeter längre samt 10-15 cm bredare, gick det busenkelt för oss att fästa våra två pedaler och sedan flytta dem i sidled när plattan väl monterats på vår Swedish Rig Design-rigg gjord av 80/40-aluprofiler. Vi valde att skaffa endast två stycken Ultimate Plus-pedaler och skippa kopplingen eftersom vi inte kört ett enda race, inte en sekund, med helmanuell koppling under det gångna året.

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+
Heusinkveld är som vanligt branschbäst på förpackningsdesignen.

Att komma igång med sina Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+är busenkelt. Windows känner igen pedalerna direkt utan speciell mjukvara och allt är plug-and-play samt förkalibrerat från fabrik. Det är dock den nya versionen av styrningsmjukvaran Smartcontrol som är den enskilt bästa delen med dessa nya pedaler då den tillåter för superenkel kalibrering och möjliggör tonvis med enkla men viktiga inställningar och justeringar för att få pedalerna att kännas exakt så bra som man själv vill ha det. Tillsammans med svenska Simrigs Controlcenter är Heusinkvelds nya mjukvara den enskilt smidigaste och mest intuitiva vi testat i simulatorvärlden och att pilla, testa och känna sig fram för att hitta den perfekta pedalkänslan som på bästa sätt matchar ens egna preferenser här, är ett renodlat nöje.

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+
14 000 kronor för simracingpedaler är såklart mycket, men så är de bäst också.
Detta är en annons:

Den enskilt största skillnaden som jag upplevt med Ultimate+ i jämförelse med Heusinkveld Sprint är finkänsligheten och detaljrikedomen i bromspedalen. Det går enklare att modulera bromsen och styra inbromsningarna på ett mer delikat sätt med dessa pedaler och jag får en klart bättre känsla för var tyngdpunkten i chassit befinner sig med hjälp av detta. I Dirt Rally 2.0 upplever jag det som enklare att styra bilen med gas/broms genom att just flytta tyngdpunkt med större beslutsamhet än tidigare och i Automobilista 2 låser jag upp bakdäcken för hårda inbromsningar klart mer sällan i min Mercedes GT1 CLK LM, tack vare att jag känner bilen bättre. Gaspedalen är även den känsligare och det gör att jag har spunnit runt och smällt sönder GT1-Mercan klart färre gånger under mina varv på Nordslingan de senaste veckorna. På frågan om Ultimate+ är värda sitt höga pris svarar jag därmed "tveklöst" och på frågan om dessa pedaler gör dig till en snabbare simracer, svarar jag samma sak.

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+
Vi valde att köpa ett set utan kopplingspedal till vår rigg eftersom vi kör med paddlar och därmed aldrig kopplar. Någonsin.

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+ kostar 14 000 kronor och då utan den 940 kronor dyra pedalplattan, som du mer eller mindre måste köpa till. Det är naturligtvis massor av pengar för enbart pedaler, men för dig som är superseriös med din simracinghobby och vill ha det bästa som marknaden just nu kan erbjuda (Simtags Tilton 9000-pedaler med full hydraulik är inte bättre, jag har testat dem nu) är valet enkelt. Köp (länk) Ultimate+.

Listan över komponenter i Simulatorn:
Dator
Rattbas
Skärmstativ
Pedalerna
Handbromsen
TV-skärmarna
Alu-riggen
Motion-systemet
Traction Loss-plattformen
Växellåda
Surroundförstärkare
Högtalare
Subwoofers
Stolen
Rattbas-fästet
Ratt
Ratten (2)
Mus
Tangentbord
Lurarna
VR-headsetet
Fyrpunktsbältet
Button Boxen
Laptimern

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Lysande byggkvalitet, strålande funktionalitet, väldigt detaljerad bromskänsla, superb gaspedalkänsla, underbar mjukvara
-
Dyra
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Holländarna bakom simracingvärldens finaste pedaler har uppdaterat sin flaggskeppsprodukt och chefredaktör Hegevall har hårdtestat Ultimate+ under den gångna månaden...



Loading next content