Svenska
Gamereactor
recensioner
Heroes of Ruin

Heroes of Ruin

N-space och Square Enix bjuder på en uppvisning i förlorad potential när Heroes of Ruin visar vart skåpet ska stå - men ställer det åt fel håll. Redaktionens onlinerollspelsexpert Oskar har recenserat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Två ord som sällan används i samma mening är "Nintendo" och "onlinesatsning". Därför kom Square Enix utannonsering av 3DS-exklusiva Heroes of Ruin som en rejäl överraskning när vi fick lära oss att det inte bara skulle tillåta, utan rent av uppmana, upp till 4 spelare att äventyra i samma värld på bästa rollspelsmanér.

Här han man satsat allt krut på att skapa en aktiv onlinerollspelsupplevelse till ett bärbart format, och faktum är att man lyckats betydligt bättre med just det än vad vi först hade gissat.

När jag startar spelet för första gången möts jag av en smärre bibel som förklarar hur spelets onlinefunktion fungerar. Känslan av ambition och något annorlunda märks av direkt. Samtidigt är det förstås irriterande att tvingas läsa när man precis har införskaffat ett nytt spel, men det skakar jag snabbt av mig innan jag detaljanpassar utseendet på min ohyggligt fula Gunslinger, en av spelets fyra valbara klasser, och beger mig in i ruinerna...

Heroes of Ruin
Spelets olika klasser låter dig hugga, skjuta eller använda magi enligt egna preferenser.
Detta är en annons:

Här märks det redan tidigt att Heroes of Ruin vill jämföra sig med (om än inte spela i samma liga som) titlar såsom Diablo III, Torchlight och Final Fantasy. En hastig filmsekvens om ett skeppsbrott och en dödssjuk kejsare spelar ett sömnigt intro på vad som ska komma att bli en medelmåttig hack 'n' slash-historia där jag skjuter, hugger, lootar och levlar mig fram i en värld där storyn hamnat i andrahand.

Allt utgår från ön Nexus. Det är där kejsaren håller till och det är därifrån jag följer ledtrådarna som hela tiden för mig ett steg närmare rättvisa och skatter. Följer jag dessa hittar jag en mängd olika grottor att utforska, rensa och lösa pussel i - vilket helst görs i goda vänners lag - innan jag far tillbaka till Nexus för att kassera in hos uppdragsgivarna.

Heroes of Ruin
Vill du spela ensam går det precis lika bra att göra det. Då blir de långa laddningstiderna lite kortare, dessutom.

På ytan är Heroes of Ruin alltså en högintressant titel som framförallt banar ny väg för Nintendos onlinestöd och 3DS som plattform. Tyvärr sker inte detta utan en hel del barnsjukdomar, och det är ju supertråkigt på ett så lovande koncept - men inte speciellt förvånande.

Detta är en annons:

Bland annat har grafiken prioriterats bort totalt i förmån för vasst onlinestöd. Det är förstås helt rätt tänkt men när jag knappt kan se om min karaktär har hatt eller hästsvans måste jag ändå sätta ned foten. Dessutom uppdateras bildrutorna alltför långsamt och hackar fram istället för att flyta snyggt, och än värre blir det om (den i det här fallet usla) 3D-effekten är påslagen.

Faktum är att det inte finns särskilt mycket att titta på alls. Gravt begränsade färger flyter ofta in i varandra och formar en grötig helhet som inte är vacker att titta på någonstans. Därtill består fienderna av tråkfula, fantasilösa modeller som jag både tycker synd och illa om på samma gång, fast på helt fel sätt.

Heroes of Ruin
Plattformens 3D-egenskaper gör inte bara spelet långsammare utan även fulare. Den är däremot tjusig under filmsekvenserna.

Stryk visuellt imponerande bombastiska strider från agendan, med andra ord, och stryk involverande story när du ändå är igång, för den varan finns det heller inte ett spår av. Istället erbjuds du här ett simplifierat uppdragssystem där det gäller att hitta ett visst antal av en vara som du ändå hade fått om du bara hade fortsatt gå framåt.

Det känns aldrig särskilt inspirerande, och på sätt och vis känns det som att faktorerna tar ut varandra. Dåligt designad, otydlig grafik gör att jag inte bryr särskilt mycket om looten som jag får genom fantasilöst designade uppdrag i en story som jag inte bryr mig särskilt mycket om, så varför ska jag fortsätta spela?

I slutändan blir Heroes of Ruin aldrig mer än ett ledsamt exempel på hur spännande potential aldrig kommer någon vart om inte resterande beståndsdelar klaffar. Onlineläget är nämligen spännande, stabilt och snabbt samtidigt som röstchatten fungerar som en dans. Kvalitéer som arbetar mer för plattformens fördel än för själva spelet. Hoppas nu bara att någon annan plockar upp stafettpinnen där Square Enix tappade den.

Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
Heroes of Ruin
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Satsat onlinestöd, inbyggd röstchatt, spännande grundkoncept
-
Dålig grafik, platt ljud, anonym story, stela animationer, instabil bilduppdatering, långa laddningstider
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Heroes of RuinScore

Heroes of Ruin

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

N-space och Square Enix bjuder på en uppvisning i förlorad potential i nysläppta 3DS-äventyret Heroes of Ruin...



Loading next content