Halo: Reach är utan tvekan en av höstens hetaste titlar. Utöver att spelet var en del av Microsofts presskonferens demonstrerar såklart Bungie spelet på själva E3-mässan också. Tack vare detta har vi fått lite ny information om spelets från Lars Bakken som designar flerspelarläget och Brian Jarrard som arbetar med deras Halo-community.
Det populära spelläget Firefight, där man ska samarbeta med andra för att besegra våg efter våg av fiender, kommer återvända och har byggts ut en hel del. Precis som i Halo 3: ODST, där spelläget introducerades, kommer upp till fyra spelare samarbeta. Däremot kommer det även finnas matchmaking för Firefight också. Tidigare kunde man enbart spela ifall man hade tre vänner på Xbox Live att bjuda in.
Inställningsmöjligheterna blir många när man bland annat kan ställa in hur vågarna av fiender ska vara utformade. Exempelvis kan man välja hur många Covenants som ska finnas i varje fiendevåg. Det går även att ändra vilka uppsättningar av vapen som finns tillhands. De klassiska skallarna som på olika sätt ändrar förutsättningar på slagfältet kommer också gå att modifiera.
Den enorma fienden Hunter bekräftades också vara i spelet genom att visas upp för första gången. Fastän det redan kändes rätt själv klart att de stora bestarna skulle finnas med på ett hörn. Bubbelskölden från Halo 3 dyker upp igen i det här, men har nu den positiva effekten att den laddar upp skölden för alla de som står under den. Nu kallas den dock "Drop Shield". Möjligheten att kalla in luftanfall med "Laser Designator" är också en av nyheterna. I nuläget har vi ingen information om att Drop Shield eller Laser Designator kommer vara en del av det vanliga flerspelarläget.