hårdvarurecensioner

Epos H3 Hybrid

Hörlursgalningen Fredrik "Doktor Gegg" Lindman har provat Epos nya gamingheadset H3 Hybrid och är riktigt imponerad...

Epos har jag enda sedan jag fick nys om samarbetet med Sennheiser verkligen velat prova och som tur var råkade Mäki vara ute på sin morgonpromenad precis när deras nya headset H3 Hybrid damp ner på redaktionen. Snopet för Jonas helt klart men perfekt för mig som verkligen sett framemot att få prova någon av deras nya hörlurar. De kallar alltså dessa för en hybrid och jag förstår verkligen varför då det går att koppla in dessa till i princip vad som helst. Det följer med en USB-kabel för att ansluta till din dator, en 3,5 millimeterskabel för att koppla in de till din konsol och dessutom går det att köra med Bluetooth till din telefon. Gott om anslutningsmöjligheter och helt klart värda att kallas för en hybrid-lur.

Epos H3 Hybrid
Den uppfällbara mikrofonen går att plocka av om du skall använda hörluren till din mobiltelefon.

De är väldigt plastiga i sin design men känns trots det välgjorda och rejäla även fast de inte väger särskilt mycket med sina 298 gram. Lätta och sköna att ha på huvudet och med ett av de största spann på justering av huvudbågen jag sett på ett par hörlurar som gör att de passar vilken huvudform som helst. Stoppningen i bågen över hjässan är precis lagom mjuk och kuddarna runt öronen vilar skönt mot skallen och det är inga problem alls att sitta i timmar med dessa på huvudet utan att få ont. Mikrofonarmen är av sådan typ som fälls upp för att mute:a och den varianten gillar jag överlägset mest. Med en knapp som de flest headset har för att tysta mikrofonen blir jag osäker på om micken verkligen har tystnat men med en arm som fälls upp finns det verkligen inga tvivel alls och är även väldigt skönt om du till exempel ska mula in en näve chips i truten att mikrofonen inte är i vägen och dina kompisar slipper höra knastret från tuggorna.

Epos H3 Hybrid
H3 Hybrid gör verkligen skäl för namnet då den går att koppla till vilken konsol, telefon eller dator som helst tack vare de olika medföljande kablarna och möjligheten till Bluetooth.

Jag har hört flera som varit lite oroliga när Sennheiser slutade med sina egna gamingheadsets och Epos tog över att de inte skulle bli lika bra och även jag själv som har ett par Sennheiser GSP 600 blev fundersam hur det skulle bli men kan säga att efter en dryg vecka med H3 Hybrid är det inget att vara orolig över, alls. Faktum är att Epos har lyft ljudet ytterligare ett snäpp och visst nu har GSP 600 nåt år på nacken och var en dyrare lur då än vad H3:orna är men de åker på stryk här. Helt klart.

Det erbjuds mer detaljerat och kontrollerat ljud i dessa och bortsett från att basen är något tunnare låter de bättre - rakt av. En härlig balans från botten ända upp i toppen och mycket luft i ljudet trots att det är en sluten konstruktion. Som gaming-lur har jag i omgångar envist stått fast vid att en sluten hörlur är bättre för att spela med och det håller jag kvar vid för det är något med den slutna konstruktionen som gör ljudet lite mer instängt och nära som gör att det blir enklare att placera vart ljuden kommer ifrån.

Epos H3 Hybrid
Epos är det nya namnet på Sennheiser Gaming.

Jag har spelat en hel del Fortnite och har helt klart spelat bättre då det varit lättare att höra framför i höjdled om motståndarna är över eller under en i "buildfights". Har även spelat några av mina favoritlåtar i studiokvalitet och det finns gott om dynamik samt spelglädje i lurarna. Instrument och röster finns det gott om luft mellan och inga tendenser till att ljudet upplevs stökigt och du blir inte lyssningstrött trots långa sessioner. I programvaran som du laddar ner från Epos hemsida finns det inställningar för mikrofonen samt en equalizer som det är väldigt lätt att ställa in precis vilken ljudkurva som önskas. Där går det även att växla över till 7.1 virtuellt surround-ljud om du ska kolla på film eller spela något spel som stöder det ljudformatet och även programmera knappen på hörluren för att till exempel växla mellan ljudlägen när du spelar.

Epos H3 HybridEpos H3 Hybrid
Snygga? Supersubjektivt såklart men nog liknar de hörselskydd från 70-talet alltid.

Efter drygt en vecka med Epos H3 Hybrid kan jag inte annat än att vara imponerad och övergången från Sennheiser till Epos för deras gamingheadsets hade inte kunnat gå bättre. De låter väldigt bra, har en bra mikrofon och den goda komforten gör att du inte blir varm om öronen under långa spelsessioner vilket är dom tre allra främsta skälen till ett bra headsets för min del. Så ni som har gått och sörjt att Sennheiser inte har några gaminglurar längre behöver inte misströsta för Epos har lyft dem ett snäpp till och ni kommer inte bli besvikna om ni köper ett par

9 / 10
+
Fenomenal ljudkvalitet, underbart bra anslutningsmöjligheterna, skön komfort, prisvärda