hårdvarurecensioner

Audeze Penrose X

Audeze är ett märke för ljudentusiaster som med Penrose X bjuder på bjuder på en standard vi sannerligen inte är bortskämda med i konsolvärlden...

När jag lyssnar på musik är det enkelt, ljudet är det viktigaste, och jag väljer lurar därefter. När jag spelar är det dock en helt annan historia. Ljudet måste vara kristallklart så jag direkt hör varifrån fiender skjuter, komma utan fördröjning och chatten måste vara tydligt separerad från spelljudet så kommunikation inte dränks i explosioner.

Dessutom vill jag gärna ha mic-monitoring, möjlighet att framhäva ljudet av skorna från folk som smyger omkring på våningen ovanför mig i PlayerUnknown's Battlegrounds samt att de ska vara trådlösa med god batteritid. Ofta får något ge vika och det brukar vara ljudet som inte levererar på samma nivå som lurar avsedda för just musik i något slags kompromiss.

Audeze är därför extra intressanta eftersom det är ett utpräglat ljudmärke snarare än något sammankopplat med gaming i första hand såsom storheter likt Razer, Steelseries och Turtle Beach. När jag packar upp Audeze Penrose X ligger de rejält förpackade i skyddande skum, vilket inte är så konstigt då detta är kostsamma prylar fullproppade med företagets patenterade Planar Magnetic-lösning med element på hela 100 mm i diameter (frekvensomfång på 10-50000 Hz). Dessutom finns det lullull vi vant oss vid från deras "vanliga" lurar såsom både Fluxor- och Fazor Neodym-magnetsystem samt Uniforce-membran.

Audeze Penrose X
Välljudande och bekvämt samt med 15 timmar batteritid.

Trots detta är det ett lätt headset vi talar om på bara dryga tre hekto komplett med en batteritid på runt 15 timmar. På pappret lovar det alltså extremt gott. Om bekvämligheten, funktionerna och användarvänligheten matchar ljudet, är det därmed en självklar köprekommendation. Så hur presterar det då?

Kåporna är klädda i imiterat läder och har så kallat minnesskum för att ge en bekväm känsla. Och detta lyckas Audeze absolut leverera, även om jag tycker Steelseries fortfarande är marknadsledande på detta område. Den vänstra kåpan har alla uttag och reglage och ser vid en första anblick ut som något av en hubb. Där finns ett dedikerat uttag för mikrofon, ett för USB-C och ett för 3,5mm-ljud. Dessutom hittar vi två stycken vridreglage (chat- och ljudvolym), en av/på-knapp, en switch för mute av mikrofon samt till sist en knapp som väljer funktionalitet.

Sägas ska att jag efter att ha spenderat tid med Xbox Wireless Headset några veckor, inte är helt såld på denna plottrighet när det kommer till just reglage. Du får helt enkelt förbereda dig på en invänjning och att kanske komma åt fel i stridens hetta. Dessutom har varje reglage flera funktioner som att du kan dubbelklicka på hjulet som styr chat-volymen för att kunna justera balansen mellan spelljudet och just chatten.

Audeze Penrose X
En USB-dongle krävs även till Xbox Series S/X och ockuperar alltså en port, något många nyare headset inte längre gör.

Att komma igång med headsetet är busenkelt och i lådan medföljer en 2,4GHz-dongle som pluggas in i Xbox Series S/X, varpå det sedan bara är att spela. Du kan även ansluta det till en PC med samma dongle och tack vare 3,5mm-utagget även till väldigt mycket annat. Självklart stöds även Bluetooth så du kan ansluta det direkt till din mobil. Genom att dubbelklicka på volymreglaget växlar du mellan just Bluetooth och Xboxen (återigen, mycket reglage), och av/på-knappen används för att synkja, svara i telefon och liknande.

Även om jag sett mer intuitiva lösningar än det Audeze erbjuder, så råder det ingen tvekan om att det fungerar väl när du fått ordning på inställningarna som du vill ha det och blivit varm i kläderna. Och väl där väntar en upplevelse för dig som är van vid gaming-headset. Penrose X spelar nämligen väldigt fint direkt ur lådan och levererar ett magiskt bra tryck i ljudet. Det är av sådan kvalitet att det duger fullgott även för film och musik även för den kräsne (där du kan använda AudezeHQ för att finjustera nivåerna), och eftersom micken är lätt avtagbar slipper du se ut som ett fån om du använder Penrose X till annat än spel.

Audeze Penrose X
Det är gott om reglage på vänster kåpa, lite för många rent av och det blir lätt fel då alla knappar har fler än en funktion.

Mikrofonen förtjänar också att prisas och är föredömligt lång så sy kan få den framför munnen. Mina med- och motspelare har flera gånger kommenterat hur bra det faktiskt låter och jag tycker att det allena gör det extra intressant för de som streamar och är mån om att ge de som tittar/lyssnar en extra fin upplevelse. Det är dock ett tämligen känsligt instrument och att sätta den för nära munnen gör att alla hör dig andas, medan fel vinkel gör att det låter som att du sitter i en garderob och spelar.

Nåväl. Audeze Penrose X är det första dedikerade gaming-headset jag testat där jag upplever minst antal kompromisser. Ljudet är verkligen det bästa jag någonsin upplevt i dessa sammanhang och micken gör också ett fullkomligt strålande jobb. Det som fattas är dock att det blir lite för mycket entusiastprodukt ibland, då styrreglagen och användarvänligheten är i fippligaste laget och gör att du ofelbart kommer trycka fel ibland. Kan du bara leva med det och har letat efter ett dedikerat gaming-headset som låter som ett par vettiga lurar, kan du dock sluta med det nu. Även om prislappen på drygt 3000 kronor är svettig, så är det värt varenda krona.

9 / 10
+
Superbt ljud, god inställningsmöjligheter, suverän mikrofon, bra batteritid, väldigt bekväm, löstagbar mikrofon