Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

HP Reverb G2

Efter en månad tillsammans med Hewlett Packards nya flaggskepps-headset är chefredaktör Hegevall redo att dela ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Under de senaste nio åren har VR såklart varit ett välkänt begrepp inom spelvärlden och det har släppts nästan lika många olika headsets och hårdvarumodeller som det har släppts spel, många mer glorifierade teknikdemos än faktiska storspel, men på det stora hela har saker och ting blivit bättre och bättre i relativt stadig takt. Det vore för egen del dock direkt lögnaktigt om jag skulle påstå något annat än att cirka åtta av dessa nio år känts som en enda lång alpha-fas med publika, svindyra tester av mängder av prototyper. Headsets för tiotusentals kronor har känts som prototypteknologi enligt undertecknad och de allra flesta av spelen som vi på Gamereactor har uppmärksammat har känts som prototyper, för att visa vad som "går" att göra med dagens VR.

HQ

Sen släpptes Half-Life: Alyx.

Det är såklart ingen överdrift, på något sätt - eller vis, att dela in VR i helhet i "före Alyx" samt "efter Alyx", för alla som njutit av de 15-16 timmar av actionbaserad briljans som Valves magnifika äventyr erbjuder, vet hur monumentalt viktigt för denna teknologi det här spelet varit. Och det är så min tid med nysläppta HP Reverb G2 sett ut, i stort sett. Jag har spelat en del Dirt Rally 2, Beat Saber, Superhot VR, Automobilista 2 samt Microsoft Flight Simulator (2020), också. Men 90% av tiden tillsammans med HP:s nya flaggskeppsheadset har tillbringats i City 17, tillsammans med Headcrabs, Barnacles, Combine samt annat patrask som kryper omkring på gatorna i vad jag kan tycka är en av spelhistoriens mest intressanta, fascinerande platser.

HP Reverb G2
Snyggt, sobert, lätt, bekvämt, bra. Det finns verkligen inte mycket att klaga på här.

För mig är det i och med HP reverb G2 ganska uppenbart att det är den låga upplösningen i mer eller mindre alla andra VR-headsets på marknaden som gjort att jag mått illa. För i och med G2 är high rez-VR ett faktum och HP:s 2160 x 2160-paneler gör att screen door-effekten som uppstår när man som användare kan se mellanrummet mellan pixlarna i HTC Vive eller Oculus Rift, är som bortblåst. Bilden ser i detta headset helt enkelt mycket bättre ut än allt annat jag testat och även om jag absolut inte är någon VR-expert, skåpar detta med enkelhet ut de andra hjälmarna vi har här på Gamereactor när det kommer till ren och skär bildbriljans.

Detta är en annons:

HP Reverb G2 är delvis baserad på Valve Index och delar några av komponenterna med Half-Life-studions egna 12 000-kronors-variant. Bland annat känns huvudbanden och de utanpåliggande högtalarna igen från Index och motion-kontrollerna känns även de ganska mycket som Valves varianter. Skillnaden är såklart upplösningen, igen. För även om G2 kostar cirka hälften så mycket som Index eller Vive Pro, körs den i klart högre upplösning då konkurrenterna håller sig till 1440 x 1600 (x2). Index har en FOV (field of view) på 130° dock medan G2 når ett maxtak på 114°. Detta är dock fortfarande mer än Oculus Quest 2 (110°) samt HTC Vive Pro (110°).

När det gäller ergonomin och inställningsmöjligheterna i detta headset har jag i stort sett ingenting att anmärka på, alls. Jag gillar hur lätt hjälmen är, hur bra den passar min skalle och hur enkelt det är att anpassa den efter andra huvuden med kardborrespännena som ligger utanpå tinningarna. Jag har under mina testsessioner ibland spelat i upp till fem timmar utan pauser och aldrig känt att kraniet blivit ömt eller att det smärtat någonstans, vilket jag dessvärre inte kan säga om HTC Vive Pro. HP Reverb G2 är beroende av Windows Mixed Reality-mjukvaran och kräver inte externa kameror i rummet där du ska spela eftersom kamerorna i headsetets framkant sköter placering och disponering. Överlag har G2 fungerat väldigt, väldigt väl som plug-and-play-teknologi och endast en gång har jag haft problem med att få vår testdator (Omen by HP 30L) att hitta igen det.

HP Reverb G2
Half-Life: Alyx i HP:s nya VR-headset är en upplevelse som alla måsta försöka ta del av. Det blir helt enkelt inte bättre.

Motion-handkontrollerna är även de väldigt bekväma att hålla i med bra knappar och klockrena styrspakar som sitter riktigt bra i händerna. Visst, med mina bananklase-labbar skulle jag gärna se att det fanns större motion-controllers att köra med större grepp och större analoga styrspakar men det begriper jag ju såklart är en ytterst supersubjektiv och lite ovanlig önskan. Överlag är ergonomin här alldeles utomordentlig och funktionaliteten kanske till och med ännu bättre. Jag har dock läst att vissa testare haft problem med "motion tracking" i G2 vilket vi på Gamereactor inte märkt något av, alls. Snarare tvärtom, skulle jag säga. I framförallt Half-Life: Alyx har trackingen fungerat ypperligt och precisionen inne i spelet har varit superb, rakt igenom. Ljudet är bra också, saknar lite djup med tanke på de pyttesmå elementen men positioneringen är superb och upplösningen likaså.

Detta är en annons:

Det råder för egen del ingen som helst tvekan om att HP:s nya VR-headset är marknadens mest attraktiva deal för dig som avser att hoppa ned i VR-träsket. Med Valves lysande ljudsystem/högtalare, superb tracking, klockren ergonomi, finfin byggkvalitet och framförallt; Superbt högupplösta paneler med ljuvlig bildkvalitet, är det såklart superenkelt för mig att varmt rekommendera HP Reverb G2.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
God byggkvalitet, härlig passform och ergonomi, klockren bildkvalitet och upplösning, ingen screen door-effekt, superb prisbild
-
Sladden till själva hjälmen är i vägen, ofta och gärna
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

HP Reverb G2

HP Reverb G2

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Efter en månad tillsammans med Hewlett Packards nya flaggskepps-headset är chefredaktör Hegevall redo att dela ut betyg...



Loading next content