Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Simucube 2 Ultimate

Simracingvärldens snordyra flaggskepp har hårdtestats i vår motion-rigg under den senaste månaden och nu är Petter redo att dela ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det finnes inget värre, i hela simracingvärlden. Så heter det ju, när den finska flaggskeppsratten Simucube 2 Ultimate beskrivs av de mest initierade racingtokarna. 35 (!) newtonmeter av ren urkraft via en specialdesignad servo-motor och en finkänslighet i hur den applicerar force feedback som inget annan rattbas kan tävla med, heter det också. Detta gjorde oss på Gamereactor naturligtvis ohyggligt nyfikna vilket ledde till att vi redan i januari bad Simucube om ett recensionsexemplar. Vi fick svar att det skulle ske, men med viss fördröjning. Detta dröjde, dock. Länge. Vi mottog ratten först i början av september och har sedan dess haft en del rätt dryga bekymmer med att försöka fästa den.

HQ
Simucube 2 UltimateSimucube 2 Ultimate
Förpackningen är enkel och lådan så tung att det nästan känns parodiskt.

Först tänkte jag att vi skulle kunna montera den med reservdelar som återstår efter det att vi byggde ihop vår SR1-rigg från svenska Simrigs, men det går alltså inte med Simucubes rattbaser eftersom de har en väldigt särskilt typ av infästning som bara kan göras i fronten, på utsidan av själva placeringen av rattstaget. Detta ledde till att vi köpte ett specialfäste av franska Simlabs men det var tre centimeter för brett får vår SR1-rigg och gick inte korta. Detta ledde till att vi såkllart returnera det fästet och beställde ett från Simcore, i Australien. Det var för tillfället restat vilket gjorde att vi började vänta, och under väntetiden dök det upp ett specialfäste för Simucubes produkter i Swedish Rig Designs-sortimentet och med tanke på att de tillverkar själva alurör-ramen i SR1, var det ju supergoda nyheter för vår del. Vi lånade ett fäste från Micke på SRD och dundrade igång med testandet av Simucube 2 Ultimate samma eftermiddag.

Simucube 2 Ultimate
Till och med nödfstoppet är superpåkostat och gjort av pulverlackat aluminium.

Den här rattbasen skriker "proffspryl" lång väg. Industriellt designad, utan tjusiga kolfiberpaneler (som på närmaste konkurrenten Fanatecs urtjusigt påkostade motsvarighet; Podium DD2) och fräsiga logotyper och så pass grotesko-tung att det nästan känns parodiskt när man först öppnar lådan den levereras i. 21 kilo väger enbart rattbasen här och det har såklart att göra med de kraftfulla magneterna i servo-motorn i sig samt rattbasens chassi som är gjort av massivt stål på cirka en centimeters tjocklek. Bisarrt, och bisarrt coolt.

Detta är en annons:

Versus: Fanatec Podium DD2 vs Simucube 2 Ultimate

Till skillnad från Fanatec pysslar heller inte finska Simucube med någon slags racinginspirerad standard-lösning för att montera på/av olika kringlor, nej. Simucube har satsat på att skapa en flexfri lösning där man skjuter en stålklack ned i en fräst skena på rattbasen och sen säkrar allt med ett stålstag. Detta är överlägset Fanatecs lösning om vi pratar stumhet och minimal mängd förlorad force feedback som "läcker" ut i flexande monteringslösningar. Samtidigt gör det att Simucube initialt inte stödjer sladdlösa rattar med välutrustade knappboxar utan tvingar mig som spelare att ha en USB-kabel hängandes från kringla till rattbas (det finns sätt att kringgå detta på idag om man handlar kringlor för 10 000 kronor styck av Asher Racing, men ändå) och det finns inget ekosystem här med massor av olika kringlor att välja mellan. Tvärtom; Simucube själva bygger inga kringlor och tredjepartsstödet är direkt uselt, vilket innebär att man tvingas spendera ofantligt mycket mer på en vettig kringla här, än om man väljer att köra på exempelvis en Fanatec Podium DD2.

Med tanke på att Simucube 2 Ultimate redan kostar 27 000 kronor är det långt ifrån optimalt att det både är svår4t att hitta kompatibla kringlor och att de som finns dessutom kostar norr om tio tusen spänn, eftersom det såklart gör detta till en ofantligt mycket mer kostsam direct drive-lösning än konkurrenternas system. Är det då så mycket bättre att det kanske är värt att lägga 20 000 kronor extra på rattbas plus kringla? Det enkla svaret här, är nej. Låt mig förklara.

Simucube 2 Ultimate
Dessa skruvar man fast på sin ratt, för att sedan fästa den i en särskild klump som man sätter ned i en fräst kanal på rattbasen. I med en särskild sprint och voila! Noll-flex.
Detta är en annons:

Simucube 2 Ultimate är en uppstickare. En väldigt okänd sådan där stödet för dess hårdvara (och egen mjukvara) i diverse populära racingsimulatorer - är obefintligt. Detta är i mångt och mycket inte Simucubes fel utan bör kanske skyllas på utvecklare såsom Kunos, Codemasters, KT Games, Reiza och Slightly Mad Studios, men det förändrar inte det faktum att den här ratten är betydligt mindre användbar för den som avser att hoppa mellan många olika racingtitlar än vad exempelvis Fanatecs motsvarighet är. För det är klart att det går att ratta in varenda liten parameter i Simucube 2 Ultimate för hand, när det saknas mjukvarustöd för den i diverse spel (den dyker helt enkelt inte upp i rattlistan i de flesta selen på marknaden) men det märks också tydligt att det är i implementeringen från utvecklarna själva som dessa avancerade direct drive-rattar verkligen maximeras sett till prestanda, och där är helt enkelt inte Simucubes produkter idag. I spel som Automobilista 2, Asseto Corsa (1), Dirt Rally, Dirt Rally 3, Project Cars 2 samt WRC 9 fungerar Simucube 2 Ultimate sämre än Fanatec Podium DD1 och DD2, rakt igenom. Den är helt enkelt sämre eftersom den inte finns inkluderad i spelens egen källkod. Och detta är ett problem, särskilt när man precis lagt 27 000 på en rattbas och 10 000 kronor på en kringla till rattbasen.

Simucube 2 UltimateSimucube 2 Ultimate
21 kilo tung och väldigt läcker. Fästes som du ser bara på ett sätt och det är i framkant.

Samtidigt visar denna flaggskeppsratt verkligen upp sig från sin allra bästa sida när man kör framförallt Iracing. Det är simulatorgeneralen David Kaemmers ikoniska simulator som verkligen låter Simucubes produkter skina som allra starkast och det är därför mestadels här jag testat Ultimate-modellen. Jag har framförallt kört skiten ur den nysläppta GTLM-bilen Corvette C8-R på Brands Hatch tillsammans med ratten och här märks det vad fint, jämnt och tyst Simucube 2 Ultimate jobbar. Finkänsligheten i det som ratten skickar rätt in i mina händer är enastående. Jag känner varenda liten ojämnhet i asfalten och det går utmärkt att känna av vilken av axlarna där mest grepp finnes beroende på vad tyngdpunkten sitter, just exakt då. Ultimate-ratten är som sagt den mest kraftfulla på marknaden med sina 35 nm i vridmoment (en Fanatec Clubsport har 2nm) men ingen gång känns det som överdrivet mycket kraft eftersom strömstyrkan och kontrollen ger intryck av att man tyglar en riktig tävlingsbil snarare än spelar TV-spel, och då även fast jag har nyttjat kanske 30% av totalkraften.

Simucube 2 Ultimate
Det råder inget snack om att detta är proffsprylar, rakt igenom. Prislappen skvallrar heller inte om något annat, direkt.

Detta är en magiskt fin rattbas om du spelar framförallt Iracing. Även i Rfactor 2 presterar den ytterst väl. Men det är också en ratt du kanske bör investera i enbart om du verkligen bara spelar Iracing, eftersom jag anser den vara sämre än närmaste konkurrenten Fanatec Podium DD2 på i stort sett allt när vi inte pratar Iracing eller Rfactor 2. 27 000 för själva basen och det otroligt begränsade utbudet av kompatibla rattar gör denna topprodukt ännu mindre attraktiv för egen del, dessutom. Den är helt enkelt för dyr i förhållande till vad man får och med tanke på att detaljrikedomen och kvaliteten på den force feedback som erbjuds i framförallt Fanatec DD2 är ganska precis lika bra, är det svårt att rekommendera Simucube 2 Ultimate till någon annan än de mest inbitna av fanatiska Iracing-tokar. För rattbasen är bra när den används "rätt" och med "rätt" kringprylar. Mycket, mycket bra.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Väldigt detaljerad force feedback, massor av strömstyrka, tung och superrejält byggd, extern kylning, supersmidig mjukvara
-
Ohyggligt tung och otymplig, saknas kompatibla rattar, saknas stöd för ratten i storspel som Automobilista 2, Dirt Rally 2.0 samt WRC 9
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Simucube 2 Ultimate

Simucube 2 Ultimate

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Simracingvärldens snordyra flaggskepp har hårdtestats i vår motion-rigg under den senaste månaden och nu är Petter redo att dela ut betyg...



Loading next content