hårdvarurecensioner

Samsung Note 20 Ultra 5G

Danske skribenten Kim Olsen har satt gaddarna i Samsungs nya värsting...

Note-serien har alltid betraktats som en seriös affärstelefon, och det är synd eftersom den erbjuder många fantastiska funktioner, och vid den senaste Galaxy Unpacked tillbringade Samsung överraskande mycket tid för att visa oss att Note-serien är inte bara för de tråkiga affärstyperna som vill ha en dubbelskärm, utan att spela och ta foton och filma video är på en nivå där den här telefonen är en allvarlig utmanare.

Samsung Note 20 Ultra 5G

Jag är personligen ett stort fan av den eleganta Note10, som erbjuder läcker design, en fantastisk skärm och anständig ljudkvalitet. Därför blev jag lite förvånad över att se att designen hade förändrats helt, eftersom S-pennan nu är på vänster sida istället för höger, och volym- och strömknapparna är tillbaka på höger sida istället att vara till vänster. Telefonen, trots att den har gjort plats för en massiv 108MP-kamera, är snygg, lätt och om inte för färgen, subtil, som jag älskar eftersom de flesta telefoner har blivit knubbiga till en punkt där de inte vilar bra i handen. Du kan till och med ha ett par tighta jeans (jag bär själv de tightaste som finns att köpa) och telefonen passar fortfarande i fickan.

Note 20 finns i både Ultra- och icke-Ultra-versioner där 108MP-kameran har försvunnit, och i både 4G- och 5G-modeller. Och du får välja mellan 256 GB eller 512 GB lagringsutrymme. Ultra börjar på 12 999 kronor för 5G 256 GB-versionen, medan den testade modellen var 13 699 kronors-versionen. Det finns dual- och e-sim support, men Bixby verkar överleva. Jag hatar vanligtvis det, men AI kan söka efter saker du tar bilder av - det är lite av en Skynet-flashback-skräck för dig just där - men det är faktiskt en ganska cool funktion.

Samsung Note 20 Ultra 5G

Medan Note20 Ultra 5G har 5G, har ingen leverantör 5G där jag bor, och så har jag inte kunnat testa 5G-hastigheter - dock har 4G-hastigheten varit den bästa i någon telefon jag har testat i år. Den stöder också WiFi 6.

6,9 "-skärmen använder Corning Gorilla Glass Victus. Den här produkten är bara en månad gammal och borde ge dubbla repmotståndet från Gorilla Glass 6 och tål tydligen att man tappar telefonen från två meters höjd på en hård yta. Samsung är det första företaget som använder det. Samsung använder fortfarande Edge Infinity-O, och jag är en enorm fan, med telefonen som väger in på 208g. Ja, det har punch-hål för selfie-cam, och nej, jag har inget emot det.

Skärmen kan leverera 1500 nits över sin Dynamix AMOLED2X 120Hz-panel med mycket starka och RGB-djupliknande färger. På grund av det intensiva sommarvädret hade jag till och med chansen att testa det i starkt solljus. Det fungerar bra, och även om det kan låta dumt, är ett överraskande antal moderna telefoner nära värdelösa i dagsljus.

GUI är Samsung One UI; det är lätt att använda och vänja sig vid. IP68-vattenbeständighet är också ett trevligt tillskott. Ansiktsigenkänningen fungerar bra, men fingeravtrycksskannern är väldigt detaljerad och du måste applicera tummen ganska exakt. Högtalarna verkar inte ha fått några större förändringar från Note10, men att de är så bra som de var redan, det är inte riktigt ett problem. Det erbjuder massor av volym också, och de använder Dolby Atmos som de flesta andra, men förvänta dig inte en filmupplevelse.

S Pen har också förbättrats, även om jag personligen tyckte att den var ganska bra som den var. Det kan ta anteckningar direkt till PDF, Word och PowerPoint, och det fungerar som en trollstav också. Jag måste erkänna att S Pen i allmänhet gör till och med enkla privata anteckningar, som en livsmedelslista, så mycket lättare. Samsung kan ha betalat mycket pengar för MS Word-integration, men mer imponerande, det har lyckats förvandla mina klotter till faktisk text med stor noggrannhet och kan till och med känna igen min handskrift. Skrämmande och imponerande på samma gång.

Xbox har ett samarbete med Samsung när det gäller Note20, främst syftar till att dra fördel av 5G, men om du bor någonstans med fantastisk 4G-täckning kanske den inte slösas helt bort, eller om du är den person som spelar nästan överallt i huset, du är för en godbit också. Mer än 100 Xbox-spel är kompatibla och kan spelas via Cloud med Xbox Games Pass. Det har varit starkt marknadsfört, och till synes med 5G, kommer att ge oss en del av Google Stadia Experience som vi aldrig fick. Om du bara använder dina vanliga spel blir du dock inte besviken, Note20 Ultra är tillräckligt kraftfull för att köra alla spel i app store, och jag måste erkänna att 120Hz AMOLED gör ett bra jobb.

Samsung Note 20 Ultra 5G

Kameran erbjuder en 5x optisk zoom och 50x digital. Jag hatar digital zoom, så mycket optisk zoom uppskattas. 108MP 8K-kameran är naturligtvis den mest intressanta delen, och du kan till och med koppla ihop den med Galaxy öronknoppar om du vill ha externa mikrofoner. Bilderna är skarpa och tydliga och du får mycket detaljer även när du börjar zooma, men ännu viktigare, nattläget fungerar faktiskt. Det har inte samma detaljnivå när du zoomer in, och medan du fotograferar snäpps i svagt ljus utan nattläge smälter alla svarta och grå färger, men samma färger definieras starkare när du använder den.

Det finns naturligtvis ett pris att betala; 108MP-bilder är 28 MB vardera. Värre är fortfarande 8K / 24FPS (120FPS-videon är inte kompatibel med 8K) - ja, det är fantastiskt, och jag hatar att jag måste aktivera "pro video", men det är meningsfullt eftersom det är 10 MB per <em> sekund </ em> av video. Inspelningarna är väldigt imponerande men gör det för ofta och den färgglada högupplösta videon kommer att fylla din lagring på rekordtid.

När du vill använda en andra skärm kan en nyare Samsung-modell vara lämplig eftersom du kan använda Samsung DeX, som förvandlar din TV till en andra skärm, styrd av din telefon. Det är väldigt imponerande som alltid, men jag tror att Samsung kan överskatta hur mycket redigering som kan göras på en telefon. Batteriet är på 4500 mAh som laddar ungefär 70% på 50 minuter eller 50% på 30 minuter. Det är precis hur batterier fungerar, men laddningen varar hela dagen, och du kan komplettera med trådlös laddning, och den snabba laddaren som ingår är riktigt fin.

Samsung Note 20 Ultra 5GSamsung Note 20 Ultra 5G

Så jag har faktiskt inte hittat något jag inte gillar. Trots att det är en seriös affärstelefon har den bara ett fåtal mer kraftfulla konkurrenter när det gäller spel, och kameran är överlägset det bästa jag har provat, särskilt när det gäller mörka omgivningar och filmning. Jag hade fruktat att telefonen skulle bli dyrare, så jag kan verkligen inte klaga på priset heller.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+