Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Simrig SR1

Efter närmare 100 timmar i vår nya racingsimulator-rigg är Petter redo att dela ut ett betyg på helsvenska Simrigs SR1-system...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Simrig SR1 är ett komplett chassi, en racingcockpit, inklusive ett avancerat motion-system som på ett skrämmande realistiskt vis simulerar rörelserna i en tävlingsbil, och allt är lika svenskt som falukorv. SR1 är en kombination av eminenta prylar från två svenska bolag. Swedish Rig Design tillverkar aluminium-chassit Motus Ultimate medan svenska Simrig tillverkar motionstyltorna som monteras på enklast möjliga vis, i en kvadrat, under chassit via fyra stycken 20mm-profiler. Priset? 32 800 kronor. Mycket pengar för att köra racingspel, samtidigt anser vi på Gamereactor att detta är hela simracingvärldens mest prisvärda motion-cockpit då framförallt "seat mover"-lösningen Motion V3 från Next Level Racing kostar med, om man räknar in GT Track-cockpiten som är något av ett måste för att kunna nyttja det systemet.

Simrig SR1
Såhär levereras själva motion-systemet som utgör hjärtat i SR1-riggen.
Simrig SR1
Swedish Rig Designs Motus Ultimate-chassi är uppbyggt av vanliga aluminiumprofiler på 40 respektive 80 millimeter.

SR1 är svensk teknologi, 3D-printade chassin, egenskriven mjukvara och det har under de senaste två månaderna verkligen imponerat på oss här på redaktionen. Vi bytte ut Next Level Racings GT Track Cockpit + Motion V3 Platform mot detta och hade nog aldrig trott att det skulle innebära en så pass stor förbättring som det gjort. Simrigs teknologi är svårslagen när vi pratar DOF (degrees of freedom)-system för under 50 000 kronor. Helt enkelt.

Simrig SR1
Många brickor, skruvar och klackar blir det.
Detta är en annons:

Precis som i fallet med alu-chassin från Prosimu, Simlab eller någon av de andra tillverkarna som satsar på samma typ av installationer - handlar Motus Ultimate-konstruktionen om att sätta ihop standardprofiler på antingen 40 eller 80 millimeter med hjälp av traditionella klackar, bultar och skruvar... Något som för ege3n del snabbt visade sig bli klart mer utmanande än ihopmekandet av exempelvis Next Levels GT Track. Jag hade aldrig sett en alu-profil av det här slaget tidigare och tog därför hjälp av bästa kompisen David vars arbete går ut på att sälja aluprofiler och diverse fästen och skenor till byggföretag och större konstruktionsprojekt, något som gjorde att han kunde kasta ihop valda delar på några ynka minuter, utan några som helst problem.

Simrig SR1Simrig SR1Simrig SR1Simrig SR1
För den som vill förändra saker i sitt chassi, bygga det högre, längre eller bredare finns det såklart extrabitar att köpa från valfri alu-gorssist. Det smidiga med ett system som detta är ju att man faktiskt kan bygga precis som man själv behagar.

Vi stötte dessutom på väldigt lite problem, misslyckades bara en gång med hur vi tänkte kring konstruktionen (vi satte stolen för lågt ned, och plockade därmed bort den och monterade fästet och glidskenan på en upphöjd profil, istället) och har väl i grunden bara ett enda klagomål på själva Motus-chassit, och det rör rattfästet. Swedish Rig Design har ingen dedikerad lösning för den som använder sig av en direct drive-ratt utan rekommenderar att man bygger en lösning som innebär att man tvingas montera sin DD-Fanatec eller Simucube underifrån, något som i grunden inte riktigt fungerar om man inte vill slösa bort 50% av all den extremt detaljerade feedback som dessa flaggskeppsrattar erbjuder, då den mängden flex som lösningen innebär gör att vibrationerna omsätts i själva plattan som ratten skruvats fast i.

Simrig SR1Simrig SR1
Hårdvaruskribent Fredrik Lindman samt redaktions-allt-i-allon David Grahn hjälpte som vanligt till under installationen.
Detta är en annons:

I vårt fall stavades lösningen på detta "Fanatec Podium Mounting Brackets" vilket nu sett till så att vår 30 newtonmeter urstarka Fanatec DD2 sitter som gjuten i SR1-riggen. Det finns idag inget flex i hur ratten sitter fast, alls. Noll. Det är så stumt att jag faktiskt tror att vi skulle kunna rulla ned riggen i sig nedför en normalstort berg och ändå se hur allt sitter fast precis som det gjorde innan, efter två timmars tultande nedför den ena stensluttningen efter den andra. Minus denna bagatell är Motus Ultimate en strålande samling profiler som levereras med en mycket lättläslig och grundlig instruktionsbok och till ett larvigt lågt pris (för alu-chassit i sig).

Simrig SR1
Initialt monterade vi vår stol för lågt ned, och tvingades plocka av den och börja om.

SR1-motion-systemet monteras som sagt på fyra stycken 20 millimeter-profiler som monteras under aluchassits bärande balkar och det handlar om fyra stycken tunga, ordentligt väl tilltagna styltor som alla kommer med varsin elmotor och samtliga kopplas ihop i en hub-box som med fördel placeras under själva stolen. När det gäller stol valde vi att inte beställa den som går att köpa till från SRD utan köpte istället en Sparco Evolution från Radne.se, som är större och mer lämpad för folk på över 190 centimeter och över 100 kilo. Denna har vi monterat med ett Sparco-standardstolfäste och en Sparco-glidskena. Vi har nyligen dessutom monterat ett fyrpunktsbälte från Sparco eftersom vi skumpar runt lite väl mycket i själva stolen under framförallt de finska sträckorna i Dirt Rally 2.0, där terrängen utgörs mestadels av grovgrus och stenar.

Simrig SR1
Såhär ser motion-styltorna ut. De väger en del, styckevis, och kopplas alla till en styrbox som monteras under stolen. När de är inkopplade, synkade och kalibrerade arbetar dessa kolvar helt otroligt tyst. Det tystaste motion-system vi någonsin sprungit på.
Simrig SR1
Det går att dra samtliga kablar från motionkolvarna under aluprofilerna, i rännorna som finnes på alla fyra sidor.

SR1-systemet styrs av den egenskrivna mjukvaran Simrig Control Center och detta program plockar ut telemtri från själva motion-kolvarna för att kontrollera, samordna och styra det som sker i perfekt sync med spelet du kör, och det finns idag stöd för 25 simulatorspel inklusive Dirt Rally, Dirt Rally 2.0, Iracing, Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Rfactor 2, F1 2020, F1 2019, Project Cars 2, Automobilista, Automobilista 2, Raceroom. Richard Burns Rally samt Forza Motorsport 7. Här på Gamereactor har vi hoppat mellan Kunos simulatorer (Assetto Corsa och dess uppföljare) samt mellan Dirt Rally 2.0 och Iracing och på någon ynka sekund känner SR1-systemet och Simrig Control Center igen vilket spel man startar och kalibrerar sig själv för att perfekt simulera rörelser i just den titeln. Efter att ha levt med mjukvaran tillhörande australiensiska Next Level Racings Motion V3-system i ett drygt år kan vi med enkelhet konstatera att Simrigs Control Center är smidigare utformat och mer pålitligt sett till ren och skör funktionalitet. Detta tack vare Simrigs chefsprogrammerare Erik Alveflo som skrivit mjukvaran och basar över kompatibiliteten mot de olika titlarna som stöds.

Simrig SR1
Nu börjar det likna något.

SR1 simulerar tre former av rörelser som du känner av i en racingbil och det handlar om pitch, roll och heave. "Pitch" är den rotation framåt och bakåt som framförallt sker vid inbromsning och acceleration medan "roll" är rotationen till vänster och höger som sker vid kurvtagning. "Heave" är rörelser uppåt och nedåt, simulering av fjädringsvägen i en bil och här kan SR1-kolvarna kliva upp och sjunka ned hela 70 millimeter vilket med enkelhet skapar den där fjärilar-i-magen-känslan när man slungar sin Lancia Delta HF Intregrale Evo 2 över ett finsk gruskrön i Dirt Rally 2.0. Det finns såklart även en fantastisk mängd detaljrikedom i de små rörelserna i detta system och man behöver inte på något vis köra rally för att ta del av den kraftigt ökade realismen som SR1 medför. Nej, det går minst lika bra att smeka curbsen på Spa i en McLaren 650S GT3 och känna hur "heave"-funktionen liksom darrar till bilens upphängning för att sekunden senare vika ned fronten och kasta runt chassit in mot kurvans apex för att perfekt simulera "body roll".

Simrig SR1
Såhär ser det ut när man surfar in på Simrig.se.
Simrig SR1
Färdigt! Efter ett par månaders ivrigt riggande är vårt simulatorrum äntligen klart.

Efter snart 100 spelade timmar i vår SR1-rigg råder det som sagt ingen som helst tvekan om att det här systemet är absolut marknadsledande i den här prisklassen. Kompakt, smidigt chassi som är enkelt att skruva samman särskilt för den som stött på den här typen av alu-profiler tidigare samt vanvettigt välgjort motionsystem via superb mjukvara som gör racingen i diverse simulatorspel flera hundra procent mer inlevelserik och beroendeframkallande. Visst är 32 800 kronor mycket pengar (plus att det för det priset inte ingår någon stol) men frågar du oss, just nu, är det snarare billigt och framförallt prisvärt för en rigg som gör racingen så oförskämt mycket roligare och mer realistisk. Om du är seriös angående ditt simracingintresse och vill ha något som förhöjer upplevelsen så ofantligt mycket som detta gör.

HQ

Läs allt om nya simulatorriggen här!

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Smidigt kompakt lösning, enkelt att montera med grymt bra instruktioner, suveränt hållbart och stabilt, larvigt bra motion-simulering, strålande mjukvara
-
Lösningen för att montera en direct drive-ratt är inte tillräckligt stum
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

6
Simrig SR1

Simrig SR1

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Efter närmare 100 timmar i vår nya racingsimulator-rigg är Petter redo att dela ut ett betyg på helsvenska Simrigs SR1-system...



Loading next content