hårdvarurecensioner

JBL Boombox

Petter har kärat ned sig totalt i JBL Harmans senaste vansinnesbygge...

Jag tror att du i allra högsta grad känner igen dig i känslan som jag tänker beskriva nu. För ibland, väldigt sällan, stöter jag på produkter som på flera sätt känns som om de framställts enbart för mig. Som om tillverkaren liksom lyssnat på mina innersta önskemål i en särskild produktkategori och sedan slungat ihop rena rama drömprylen. Det sker som sagt inte alls särskilt ofta, men jag har upplevt det förr och jag har verkligen upplevt samma typ av känsla under den gångna veckan. JBL Boombox är skräddarsydd för Petter Hegevall. Åtminstone till 95% ungefär, och jag tänkte försöka berätta exakt varför.

När jag letar efter min typ av ljud, handlar det alltid om bastungt, varmt, livligt, punchigt och levande sådant proppat med karaktär och dynamik. Jag skulle inte gå så långt som att välja exempelvis Beats by Dr.Dre (även om jag anser att de lurarna alltid fått onödigt mycket skit) eftersom det blir lite väl extremt sett till mängden bas men jag föredrar alltid produkter som kalibrerats för att spela livligt och varmt än när högtalare och hörlurar avser att erbjuda transparens, massor av detaljerad diskant och en "försiktig" basåtergivning. Detta har mest troligt med min bakgrund som trummis att göra, då jag sedan 11 års ålder lärt mig att älska baskaggens djupa, dånande taktsmällar som tillsammans med virveltrummans snärtiga smatter och golvpukans bottenlöshet - alltid innebär en kakafoni av brutal bastoner. Tillkommer gör det faktum att jag i princip alltid lyssnar på musik med förhållandevis mycket botten (som Dave Matthews Band, Rival Sons samt The Temperance Movement).

JBL Harman har under de senaste åren övertygat i omgångar med flertalet högkvalitativa Bluetooth-högtalare som både spelat väldigt bra, varit vattentäta, stöttåliga samt huserat väl tilltagna batterier. Med Boombox har de dock gått överstyr o det grövsta, tagit i från knäna och slungat ur sig deras bästa trådlösa högtalare på väldigt länge. Kanske någonsin.

JBL Boombox
Batteritiden ligger på 24 timmar oavbruten uppspelning, vilket är smått sinnessjukt.

Precis som under det glada 80-talet är detta verkligen en tvättäkta Boombox, minus den horribla batteritiden och kassettluckan, såklart. Denna väl tilltagna högtalare väger över fem kilo, är 50 centimeter lång och täckt i en slags gummiaktig yta som tål vatten och snö. Faktum är att du kan sänka ned den i poolen för att sedan plocka upp och lira precis som att ingenting har hänt. Det inbyggda batteriet håller för upp till 24 timmars oavbruten speltid (!) och laddad upp på en ynka timme, vilket är ordentligt imponerande. Det tillkommer en smidig app som trots avsaknad av detaljerad EQ-funktion fungerar kanonfint samt ett smisigt bärhandtag klätt i samma typ av matta gummiyta som själva högtalaren. JBL Boombox är inte snygg, inte alls. Men är heller inte tänkt att vara någon Apple-inspirerad designer-produkt. Istället är detta rena rama rock and roll-högtalaren som känns sådär burdust amerikansk och överdådigt grotesk som vissa produkter kan vara, och det passar JBL Boombox som handen i handsken.

För ljudkaraktären är av det mustiga slaget. Om vi säger så. Det känns lite som om Bose hade fått i sig steroider, när jag dundrar igång "Fire Away" med Chris Stapleton. För trots att det är en mycket lugn och långsam country-ballad finns det här tillräckligt mycket dynamik, upplösning och framförallt värme/botten för att jag ska rysa till innan jag ens hunnit börja koncentrera öronen. Boombox låter suveränt bra och har en ljudmässig tillgänglighet som jag verkligen älskar. Chris röst har den där sårbarheten i sig som jag tycker gör honom unik, hans fraseringar hörs med stor tydlighet utan att för den skull ta över, och hans akustiska gitarr dränks inte av baskaggen eller elbasen. JBL Boombox briljerar, helt enkelt.

Vilket får mig att hoppa till något lite... Svårare. Jag drar igång "The Looking Glass" med Dream Theater där sjusträngade gitarrer blandas med tredimensionella solon samt trummor så avancerade att det ibland känns som att Mike ska implodera. Och här imponerar den här högtalaren minst lika mycket som när Chris lugna sydstatsstämma fyllde kontoret. Det låter detaljerat och kontrollerat utan att för en sekund bli sterilt eller mekaniskt. Här finns livlighet, punch, värme och en rundhet i mellanregistret som jag älskar - per omgående.

JBL Boombox
Perfekt för vardagsrummet, stranden, balkongen eller på gräsmattan.

JBL Boombox kroknar heller inte när jag väljer att skruva upp volymen till 11. Basen förblir tight och kontrollerad och diskanten känns aldrig för ansträngd. Det är snarare så att det märks att JBL Harman stoppat in ett kraftfullt slutsteg i Boombox för att kunna klara av att driva de väl tilltagna baselementen och på köpet skapat en mycket, mycket spelglad låda som pallar i stort sett allt. Om du, som jag, älskar den här typen av ljudkaraktär finns det ingenting för 5000 kronor som låter såhär förbaskat bra, framförallt inte när vi väger in att Boombox är vattentät, stöttålig och erbjuder en hiskelig batteritid på 24 timmar. Köp den...

9 / 10
+
Vattentålig, stötsäker, gummiklädd, rysligt bra ljud, härlig bas, massor av kontroll, hög detaljrikedom, smidigt bärhandtag, otrolig batteritid