hårdvarurecensioner

Klipsch Reference Premiere

Gamereactors största hemmabionörd har levt med amerikanska Klipsch senaste serie högtalare och är minst sagt nöjd

Under åtta års tid har en komplett uppsättning Klipsch Reference Series MK1 varit en självklar del av Gamereactors hemtrevliga testrum. Ett gäng otroliga högtalare som för ett ytterst blygsamt pris presterat underbart väl oavsett om vi kikat på film, spelat musik eller recenserat spel. Med det sagt har vi alltid varit medvetna om att vi offrat en smula kontroll, upplösning och balans i mellanregistret med Klipsch-burkar då RF-serien alltid varit styrda mot det varmare, rundare och mer förlåtande hållet trots horndiskant och vad vissa kallar "PA-karaktär".

Klisch Reference Premiere

När Klipsch under CES-mässan i början av januari för första gången visade upp den nya toppserien Reference Premiere blev vi naturligtvis otroligt testsugna och har nu under den gångna månaden levt med fronthögtalarna Klipsch Reference Premiere RP-260F, centerhögtalaren RP-450C och surroundkanalerna RP-240S. Det första som slog oss när vi först packade upp Premiere-högtalarna var hur otroligt mycket tyngre de är än gamla Reference-serien. Den gamla fanéren i lådorna är utbytt mot ett plastmaterial som inte bara väger upp till tre gånger så mycket utan även ser mer påkostat ut samt minimerar mängden vibrationer i högtalarna.

Klisch Reference Premiere

Även innan ordentlig inspelning var det ytterst tydligt att Klipsch satsat lite, lite mer på filmdårarna än på musiktokarna den här gången, vilket passar oss på Gamereactor utmärkt. Premiere-serien låter mer detaljerat, högupplöst och kontrollerat än vår gamla Reference MK1-uppsättning utan att tappa den där smittsamma spelglädjen som tillverkaren gjort sig kända för. RP-260F är varma, skjuter ur sig ett ljud proppfyllt med naturligt återgivna diskanttoner och mängder av snyggt kontrollerad bas. Den nästan kriminellt låga impedansen innebär naturligtvis att Klipsch i vanlig ordning erbjuder en väldigt lättdriven högtalare som går att utnyttja till max även med en liten mindre, svagare förstärkare.

Klisch Reference Premiere

Av den kompletta 5.1-uppsättning vi testat är det helt klart centermonstret RP-450C som imponerar mest tack vare fyra baselement och en fantastisk tydlighet. Premiere-serien är en strålande samling otroligt prisvärda högtalare som givetvis passar utmärkt till dig som spelar mycket och ser på film. Om du, precis som jag, föredrar en kontrollerad och bastung ljudbild när du poppar din favoritmusik fortsätter Klipsch att erbjuda otroligt, otroligt mycket för pengarna.

9 / 10
+
Läcker design, detaljerat, kontrollerat ljud som passar både för film, spel och musik, otroligt lättdrivna, massa ljud för pengarna