hårdvarurecensioner

Rig 800 Pro HD

Nacon köpte ju varumärket Rig av Plantronics för lite drygt två år sen och här kommer den uppdaterade versionen av de populära 800-lurarna...

För cirka två år sedan köpte Big Ben varumärket Plantronics inklusive alla deras modeller, patent och produktionssystem och sedan dess har vi inte recenserat något ur Rig-serien, men när de nu sorterats in under gamingvarumärket Nacon är det äntligen dags, igen. Rig 800 Pro HD är en uppföljare på det snart tre år gamla Rig 800 och det har skett ett antal viktiga uppdateringar.

Låt mig börja med att prata lite om designen, som naturligtvis är supersubjektivt och i mitt fall är utseendet på 800 Pro HD inget som går hem, direkt. För att vara ett premium-headset för den seriöse spelaren, med ett riktpris på 1990 kronor, ser de för billiga och för plastiga ut - om du frågar mig. Designen är sådär plottrigt kantig med håligheter, skarpa vinklar, kanter och hörn överallt vilket får dem att se klart billigare ut än vad de egentligen är. Å andra sidan gillar jag inte designen på vare sig Turtle Beach, Logitechs eller HyperX gaminglurar, heller. Ofta blir det för mycket av det goda, anser jag. Fler borde kopiera framförallt Steelseries, där "less is more" blivit något slags honnörsord för deras ljuvliga formspråk.

Rig 800 PRO HD
Batteriet räcker i cirka 19 timmar per laddning om du använder mikrofonen, också.

Turligt nog är ergonomin i dessa lurar lysande. Alldeles lysande. Skummet i kåporna samt hur huvudbandet upplevs på min gamla gubbskalle är något av det bästa jag testat och det har för mig funnits noll risk för den där lite oangenäma, ömma känslan på toppen av kraniet efter att ha suttit en hel arbetsdag med dessa på huvudet. En del av det har med den låga vikten att göra såklart då detta headset endast väger 280 gram. Batteritiden ligger enligt Nacon själva på 24 timmar vilket har visat sig vara korrekt så långe jag inte använder mikrofonen. Om jag pratar mycket i den räcker varje laddning cirka 19 timmar enligt mina tester och även om det inte är dåligt, finns det ju betydligt bättre alternativ där ute enbart sett till batterikapacitet. Inte minst HyperX Cloud Alpha Wireless som enligt våra mätningar går att köra över 250 timmar (!) på en enda laddning.

Med i paketet ligger en laddningsdocka där man kan ställa sina lurar då man inte spelar och även om jag gillar tanken så är även denna väldigt plastigt rapplig för att vara en produkt i detta prissegment. Känslan av Rig 800 Pro HD är att det skulle kanske kosta 799 kronor snarare än 1990 kronor, men det spelar kanske mindre roll när man väl har dem på huvudet och precis har hoppat in i valfritt spel, för ljudet här är strålande. Det finns idag gott om premiumlurar i detta segment som erbjuder 3D-audio i form av spatial, objektbaserad mix (Atmos) men få som jag testat låter lika bra som dessa gör.

Rig 800 PRO HD
Designen är ful men passformen är superb. Otroligt bekväma lurar...

Ljudrymden, storleken på ljudbilden och kontrollen i elementen här, är superb. Jag hör detaljer här som inte hörs i exempelvis Turtle Beach Stealth 700 (Gen2) Max och jag tycker att karaktären på ljudet är varmare och mer punchigt spelglad än vad du hittar i exempelvis Epos H6 Pro. Faktum är att jag förutom Assetto Corsa Competizione och Microsoft Flight Simulator (2020) även lyssnat en del på musik i dessa gaminglurar och även här imponerar de. Senaste skivan från The 1975 låter levande med god dynamik och mängder av bas och jag blir heller inte lyssningstrött av för vass diskant vilket är fallet med 50% av alla gaminglurar jag någonsin testat. Även mikrofonen är riktigt bra och på frågan om hur jag låter i Call of Duty: Warzone 2.0 har mina vrålande teamkamrater sagt att min röst är "manligt underbar" samt "låter som en sommarbris" vilket jag får lov att förmoda är exakt detsamma som "riktigt bra".

Rig 800 Pro HD låter väldigt bra, och det 'är naturligtvis det allra viktigaste för dig som ska köpa gaminglurar. Jag skulle dock gärna tackat ja till bättre byggkvalitet, mindre plastkomponenter och snyggare design som inte skriker "Transformers 2" på långt håll.

8 / 10
+
Väldigt bra ljud, väldigt bra 3D Audio, otroligt bekväma, lätta, bra bas, bra batteritid, bra mikrofon