Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

MME Simsport Sequential Shifter + Handbrake

Under 20 års tid har MME tillverkat växellådor till riktiga tävlingsbilar och nu gör de även simracingprylar. Hegevall har hårdtestat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Att simracinggenren växt i direkt olustig takt de senaste två åren tror jag att de flesta av oss märkt av. Spel som Assetto Corsa samt Dirt Rally 2.0 har gått från en miljon spelare till över tio miljoner på något ynka år och på köpet har vi fått mängder och åter mängder av riktigt trevliga tillbehör och prylar som naturligtvis förstärker känslan av riktig racing något enormt och att företag som till vardags producerar delar till riktiga tävlingsbilar nu även hoppat på detta skenande tåg, gör mig som simracingfanatiker genuint lycklig. MME Motorsport ligger i Slovenien och de har under 20 år specialiserat sig på produkter såsom växellådor samt kopplingar till tävlingsbilar i flertalet racingklasser och av flera olika typer. Deras rutin inom området är därmed såklart ordentligt väl tilltagen och när de nu börjat tillverka simracingprylar är det många inom simracingsfären som spetsas öronen.

HQ
MME Simsport Sequential Shifter + HandbrakeMME Simsport Sequential Shifter + HandbrakeMME Simsport Sequential Shifter + Handbrake
Blått ska det vara, tydligen.

MME Simsport Sequential Shifter samt MME Simsport Handbrake levereras båda med livstids garanti på varenda liten komponent och är 100% handbyggda i Slovenien av enbart stål och aluminium. De ser lite ut som leksaker på bild, med sina blå-eloxerade chassin och laserblå USB-kablar men samma sekund som man lyfter ur prylarna ur respektive kartong inser man snabbt att det handlar om riktiga klumpar som är väldigt väl sammansatta och därmed hållbara. Och detta gäller i allra högsta grad när man kopplar in och börjar använda sig av MME Simsports nysläppta prylar. De känns kvalitativa, tighta, distinkta och gedigna och hållbara.

MME Simsport Sequential Shifter + HandbrakeMME Simsport Sequential Shifter + HandbrakeMME Simsport Sequential Shifter + Handbrake
Prylarna är klart större och framförallt biffigare än vad bilderna först skvallrade om.

Både växellådan samt handbromsen monteras med skruvas från undersidan och med fördel tillsammans med den medföljande stålplattan som smidigt nog har förborrade hål och platser för båda produkterna som hamnar i en vinkel som gör att man har dem båda nära varandra men inte för nära, och handbromsen i en smidig vinkel in mot mig som förare/spelare. Och även om jag gärna hade sett försänkta hål i plattans undersida, är monteringslösningen riktigt smidig.

Detta är en annons:
MME Simsport Sequential Shifter + HandbrakeMME Simsport Sequential Shifter + Handbrake
Skaftet på handbromsen är för smalt, helt klart. Som en sticka, eller en trumpinne.

Handbromsen har, till skillnad från växelspaken, inga inställningsmöjligheter vilket gör att man helt enkelt tvingas leva med det motstånd och den fjädringsväg som MME ställt in från fabrik. Detta är synd, även om den känns bra ur kartong och fungerar väl. Här på Gamereactor har vi under det gångna halvåret använt oss av holländska Heusinkvelds nya handbroms och den påminner mycket om MME Simsports variant (eller ja, tvärtom) men Heusinkveld-modellen har diverse inställningsmöjligheter, vilket gör den till min favorit i denna jämförelse. Jag gillar att kunna ha den lite "lösare" eller kanske jag ska skriva "mjukare" i exempelvis Assetto Corsas driftingportion för att sedan skruva lite på hjulet bakom elastomer-pluggen och tighta till den om jag ska spela Dirt Rally 2.0. Detta går alltså inte med MME Simsport-handbromsen och i kombination med att själva skaftet (greppet) är lite för smalt för min smak, blir slutomdömet lite blandat. Det ska sägas dock att motståndet i MME-spaken är bra och att känslan av en hydraulisk rallyhandbroms simuleras förhållandevis väl.

MME Simsport Sequential Shifter + HandbrakeMME Simsport Sequential Shifter + Handbrake
Välgjorda prylar med livstids garanti.

Den sekventiella växelspaken däremot går att ställa in sett till motstånd och den inställningen är analog och därmed erbjuder mängder av lägen. Det sitter en CNC-skuren mutter i botten av själva spaken som man lossar med hjälp av an specialnyckel som medföljer och för att tighta till eller göra själva växlingsrörelsen "lättare" med mindre motstånd, skruvar man själva spaken mot- eller medsols. När man hittat sitt perfekta motstånd drar man sen åt muttern och är därmed redo att kötta loss i valfritt simracingspel. Här på Gamereactor har vi under det senaste året kört med en Simagic Q1-P som är sådär mekaniskt rejäl och klick:igt verklig som vi verkligen gillar. MME Simsport Sequential Shifter påminner mer om känslan i Fanatecs Clubsport-växellåda (inställd på Seq) med en fjäder som för spaken framåt eller bakåt utan den där riktiga känslan av att man verkligen lägger i en högre eller lägre växel. Skruvar man åt motståndet i MME:s låda för hårt blir fjädern så tight att det finns risk för att växeln man precis lagt i kan hoppa tillbaka när man släpper själva spaken. Detta är ett bekymmer även om det är ett problem som man enkelt kan motverka genom att helt enkelt ställa ned motståndet i spaken. Sägas ska dock att jag helt klart föredrar känslan i Simagic Q1-P eftersom den har ett kugghjul med specifika kuggar som roterar mot två stycken fjädrade kilar som kliver ned när man pressar i nästa växel och sen ger ett mycket tillfredsställande "klick" när kugghjulet kliver över kilen i sig. Det känns verkligen som om man smäller in en riktig växel i en riktig tävlingsbil. Och riktigt så känns inte MME Simsports växellåda.

Detta är en annons:
MME Simsport Sequential Shifter + Handbrake
Den medföljande monteringsplattan är smart och ytterst användbar.

Det innebär dock inte att den inte är bra, för det är den. Den växlar väldigt snabbt, distinkt och har en supertight känslan av ren och skär kvalitet. Livstids garanti säger en del om den kvalitet som här erbjuds, till ett minst sagt vettigt pris. Jag skulle vilja ha mer inställningsmöjligheter dock. Handbromsen borde ha utbytbart skaft och ett litet hjul där man kan ställa motståndet och jag skulle vilja se dessa i svart eller silver, snarare än laserblått med klarblå kablar.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Distinkt känsla, livstids garanti, smart monteringslösning, snabba växlingar, snygg kolfiberknopp
-
Handbromsen saknar inställningsmöjligheter, växellådan saknar det där rätta "klicket", allt är blått
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content