hårdvarurecensioner

Jabra Elite 4 Active

Danska Jabra dundrar till med en budgetversion av träningsluren Elite 7 Active och chefredaktör Hegevall är fortsatt imponerad av deras produkter...

Jabra Elite 7 Pro. Elite 3. Elite 7 Active och nu Elite 4 Active. Projektet med att namnge danska hörlurstillverkarens Jabras senaste serie med in ear-snäckor har väl kanske inte gått sådär superbra, om vi ska vara helt ärliga. Jag har testat rubbet och levt med vissa av modellerna under ett par månader, skrivit om dem alla, och ändå har jag problem med att inte blanda ihop namn, modeller och begrepp. Men jag ska trots detta försöka att inte förvirra dig i den här recensionen.

Jabra Elite 4 Active är en lite billigare variant av Jabra Elite 7 Active och är som namnet antyder primärt skapta för dig som motionerar och är aktiv. De största skillnaderna rör Bluetooth-chippet som lurarna huserar då Elite 7 Active kör AAC-kodex medan Elite 4 Active nyttjar Q-aptx. Det finns en mikrofon mindre per snäcka i dessa jämfört med storebrorsan och batteritiden är cirka fem procent sämre, oavsett om man använder sig av aktiv brusreducering eller inte. Vill man generalisera går det att säga att AAC som standard är mer optimerat för Itunes och Apples produkter medan Q-aptx är den mer populära standarden som används i 99% av alla in ear-lurar som vi testat under de senaste åren. Det sistnämnda arbetar med en något högre bitrate vilket i slutändan gör att jag personligen inte tycker att denna billigare variant låter sämre än den dyrare Elite 7 Active. Det är nog snarare tvärtom, om jag ska vara helt ärlig.

Jabra Elite 4 Active
Det går att köpa dessa lurar i ett par verkligt märkliga färger.

Ljudkaraktären här är som vanligt inom Jabra-sfären varm, balanserad och kontrollerad och det är svårt att bli lyssningstrött med dessa i öronen och för mig personligen har jag svårt att hitta några som helst problem eller minus när det gäller till hur de låter när jag spelar upp Stings nya skiva "The Bridge" eller pangar på med Thrice-skivan "Horizons / East" under mina gymsessioner. Jabra Elite 4 Active låter väldigt bra och den aktiva brusreduceringen är också väldigt bra. Det är inga problem alls att filtrera bort allt förutom min egen musik på gymmet eller mina barns samtal samt barnprogram som spelas på TV:n i vardagsrummet och jag har ingenting negativt alls att säga om denna del av dessa lurar, heller.

Jabra Elite 4 Active
Små, söta, snygga, välbyggda med grymt fin passform, bra batteri, lysande ljudkvalitet och strålande aktiv brusreducering. För 1299 kronor. Ett riktigt dunderfynd, med andra ord.

Elite 4 Active är något större rent fysiskt än Elite 7 Active men sitter nästan ännu bättre i öronen, åtminstone på mig. Jag nyttjar medium-propparna som passar perfekt i mina öron och de sitter verkligen fantastiskt bra när jag mosar bicepscurls som en svettig liten farbror. Batteritiden ligger på sju timmar och det finns 28 extra timmar i det medföljande laddningsetuiet och det är ju där uppe i toppen med prisklassens bästa. Överlag har jag rätt svårt att hitta något att gnälla över här. Vissa skulle (som i fallet med alla Jabras nya lurar) säkert klaga på bristen på touch-funktionalitet på snäckornas utsida, men det ser jag som något positivt. Vissa andra kanske skulle gnälla på att den matta, gummiaktigt silkeslena ytan som klär dessa lurar känns "billig", men där håller jag inte heller med. Som helhetspaket är detta ruggigt bra och då inte minst när man räknar in priset på 1299 kronor. Ett fynd.

9 / 10
+
Lysande ljudkvalitet, strålande design och ergonomi, bra samtalskvalitet, väldigt bra batteritid, toppenfin brusreducering