Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner
PT Actuator Tension R

PT Actuator Tension-R

Kinesiska PT Actuators nysläppta (aktiva) bältesspännare har anlänt och chefredaktör Hegevall har hårdtestat den... Här kommer världens första recension!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Även om du, likt oss, kan simulera "full motion" i din simrigg (Pitch, heave, roll, surge, sway och yaw) är det ingen del av denna process som med särskilt stor effektivitet emulerar känslan av g-krafter. Det finns ingen del av vår rigg som så här långt gett känslan av att g-krafterna verkligen suger en åt olika håll beroende på om man accelererar, bromsar eller svänger - förrän nu.

PT Actuator Tension RPT Actuator Tension R
Kinesiska PT Actuator har på relativt kort tid blivit ett stort namn inom motionsimulering i simracingvärlden och med all rätt, de tillverkar kvalitativa prylar till konkurrenskraftiga priser.

"Belt tensioner"-begreppet är relativt nytt inom den ständigt växande simracingvärlden och när det gäller motordrivna, aktiva system som styrs av särskild mjukvara och synkas med resten av din motion-rigg, var det amerikanska Simexperience som var först ut med sin G-Belt och det var också den vi här på Gamereactor började kika på. Men deras produktion hade stagnerat när vi pratade med säljteamet. Detta på grund av Covid-baserad komponentbrist och deras monteringslösning kändes heller aldrig riktigt rätt, för oss. Det var istället kinesiska PT Actuator, som med sina motion-system slagit sig fram som en seriös konkurrent till bland annat D-box och Prosimu, som i slutändan mottog våra pengar då deras nyligen släppta Tension-R både är mindre, smidigare och tystare än den amerikanska varianten, plus att den inte kräver att man skruvar fast den i ryggstödet på själva stolen i racingriggen.

PT Actuator Tension RPT Actuator Tension R
Tension-R är betydligt mindre och smäckrare rent designmässigt än de alternativ som finnes just nu.
Detta är en annons:

Själva grundidén med en aktiv, motordriven bältesspännare av det här slaget är att den spänner och släpper efter fyrpunktsbältet man har på sig i en motion-rigg för att skapa en illusion av g-kraft. Tyngdaccelerationen gör att kroppen inuti bilen dras åt olika riktningar beroende på om man som förare svänger, bromsar eller accelererar. Alla som någon gång kört eller åkt i en sportbil vet hur det känns och alla som kört en regelrätt tävlingsbil vet hur starka g-krafterna kan vara och hur de påverkar människokroppen. Med en bältessträckare arbetar motorerna för att exempelvis sträcka det ena bältet åt ena hållet när man kliver in i en kurva samt stramar åt båda bältena runt axlarna om man stampar bromsen i botten. Det låter simpelt, kanske till och med märkligt men det fungerar. Det fungerar riktigt, riktigt bra.

PT Actuator Tension R
Den rektangulära boxen bultas med fördel fast på en helt vanlig 80/40-alu-profil som den från Swedish Rig Designs, som vi använder oss av.

Tension-R monteras med fördel bakom stolen, längst ned på riggen och PT Actuator har en rad olika typer av fästen som man kan välja på och de frågar dig också som köpare vilken rigg du nyttjar och vilka mått som du använder dig av innan de färdigställer din Tension-R och skickar den. Vi skruvade fast den rektangulära, svarta lådan med hjälp av de inkluderade, färdigmonterade fästena och fyra stycken M6-bultar med insex-krona och det gick på några ynka minuter, allt-som-allt. Bältet medföljer och sitter redan färdigmonterat i lådan vid leverans och sammanfattningsvis är det ett mycket väldesignat paket.

PT Actuator Tension R
USB-C och 24V-ström göms med fördel under riggen i sig.
Detta är en annons:
PT Actuator Tension R
En av svagheterna är (en av få) är att det bara går att använda 50 millimeters-bälten, vilket är lite väl smalt för att vara fyrpunktsbälte.

Mjukvaran till PT Actuators produkter stavas Sim Racing Studio, som utvecklas av ett gäng ordentligt racingtokiga kanadensare och även om vi här på Gamereactor aldrig rört deras program tidigare har det gått hur smidigt som helst att kalibrera och finjustera funktionaliteten i Tension-R. I manualen till systemet ombeds man att binda en tangent till kalibreringsfunktionen i SRS-mjukvaran, vilket är en mycket smidig funktion som gör att man med ett smidigt, enkelt knapptryck får en färdigkalibrerad bältesspännare på någon ynka sekund efter att man satt sig i riggen och spänt på sig bältet. Tension-R behöver alltid snabbkalibreras om man skiftar förare eller precis satt sig i riggen och spänt på sig bältet för att ta reda på hur mycket bälte det finns att nyttja och var axlarna befinner sig, och detta fungerar lika bra som allt annat gällande denna produkt.

Som jag skrivit i omgångar spelar vi primärt två simracingtitlar här på redaktionen och de stavas Automobilista 2 samt Dirt Rally 2.0. Det är därför såklart i dessa två spel vi testat funktionaliteten i Tension-R från PT Actuator och både spelupplevelserna förbättras avsevärt med hjälp av denna mackapär. I Automobilista 2 är det otroligt fränt att sätta sig i Mclaren F1 GT1 och dundra ut på Spa för att känna hur Tension-R verkligen kramar ens axlar när man skickar ned Gordon Murrays magiska 90-talsmonster i klassiska döds-chikanen Eau Rouge för att sedan känna hur det högra bältet klämmer ens överkropp åt sidan när man kliver in i Les Combes. Vi har ställt ned kraften i systemet ganska mycket från hur den känns ur kartong, och aktiverat maximal mängd "smoothing" i mjukvaran från SRS, för att skapa en känsla snarare än något som man tänker på, när det sker. Tanken mer hela vår motionrigg är "less is more" oavsett om det handlar om Traction Plus-plattformen, Sim-3D-rumblemotorerna på pedalerna eller SR2-systemet från svenska Simrig. Less is more. Det är mycket bättre om man upplever det som "inlevelse", enbart - snarare än något som stör själva racingen.

PT Actuator Tension R
Den är subtilt osynlig, snudd-på, när den sitter monterad på en större motionrigg som den vi nyttjar.

Lika fränt är det att dundra ut på Dirt Rally 2.0-sträckan Newhouse Bridge (Skottland) i Dirt Rally 2.0 och redan där i början när man kastar sitt rallyekipage (i mitt fall Ford Fiesta R5 MKII) in i hårnålen innan man bränner uppför backen över kalhygget, och hur man känner g-krafterna genom att det ena bältet drar kroppen åt ett håll. Magiskt fränt och som sagt något som gör storverk för det vi kallar för "maximum immersion".

PT Actuator Tension R
Så ser vår full motion-mackapär nu ut bakifrån, med Tension-R monterad och kalibrerad.

PT Actuator Tension-R är ett genomtänkt, snygg designat och fysiskt minimalt litet kraftpaket som arbetar blixtsnabbt utan fördröjning och ger en känsla av g-kraft som saknades i vår redan påkostade full motion-rigg. Den är en smula högljudd, dock. Enligt specifikationerna klart tystare än närmaste konkurrenten Simexperience G-Belt men ändå så pass högljudd att man behöver ett lagom kraftfullt surroundsystem för att helt och hållet överrösta den. Tension-R låter mer när motorerna arbetar än både Next Level Racings Traction Plus Platform samt svenska Simrig SR2 och det är i sig en besvikelse, men heller inget större problem för oss på Gamereactor då vårt 5.2-ljudsystem hela tiden dunkar på i vårt simrum så att fönstren skakar.

PT Actuator Tension R
Fästet är supersimpelt och fungerar kanon. Tension-R är verkligen busenkel att montera.

PT Actuator Tension-R är dyr. 899 dollar är dyrt för en pryl som "bara" drar lite i säkerhetsbältet men för den som inte vill kompromissa och redan lagt mängder av pengar på sin racingrigg men saknar känslan av simulerad g-kraft finns det idag inget bättre alternativ. Den erbjuder en förstärkning av inlevelsen till en full motion-rigg som inte går att blunda för, och därför älskar jag den innerligt.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Strömstark, massor av precision i hur den arbetar med olika delar av 6DOF, blixtsnabb utan fördröjning, snygg och smidig design, tar lite plats, enkel att montera
-
En aning högljudd, bältet är lite väl smalt med 50 mm bredd och det går inte att byta till ett bredare
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
PT Actuator Tension-R

PT Actuator Tension-R

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Kinesiska PT Actuators nysläppta (aktiva) bältesspännare har anlänt och chefredaktör Hegevall har hårdtestat den... Här kommer världens första recension!



Loading next content