Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo Infinite

Halo Infinite

Halo är tillbaka och vi har kikat på flerspelarläget i den "tekniska betan" som 343 Industries rullade ut strax innan helgen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Halo Infinite har mycket att bevisa. Det motstod initialt mycket kritik för sin daterade grafik. Lanseringen flyttades fram och utvecklarna skulle ta ett år på sig att förbättra det visuella med hjälp av industriveteraner, som jobbat med Halo tidigare. Därför blev jag såklart glad över att få en inbjudan att spela en förhandsversion av Halo Infinite's flerspelarläge. Mina tidiga intryck är många och förståelsen högre gällande många designval tack vare detta. Ett av de bästa exemplen är änterhaken som jag var kritisk till inledningsvis. Den har visat sig vara rätt rolig i flerspelarläget. Att flyga runt med den har visat sig vara en användbar om än begränsad förmåga att plocka upp och jag skulle våga spekulera i att den potentiellt faller bort på vissa banor där den inte lämpar sig väl. Däremot tror jag att den blir rolig att använda i enspelarkampanjen.

Halo Infinite
Introt är fint visuellt, men det är musiken som stjäl showen.

Halo Infinite börjar starkt, skärmen visar ett ikoniskt transportskepp och temat för spelserien dånar fritt i hörlurarna. Samma melodi som gav mig gåshud 2001 har samma effekt 20 år senare. I menyerna finns ovanligt mycket inställningar för grafik, ljud, utseenden och användargränssnitt. Detta är något som jag uppskattar då möjligheterna låter mig skräddarsy den bästa möjliga upplevelsen. Spartaner, fordon och vapen kan också modifieras med kosmetiska förändringar. Det är tydligt att detta blir centrum för mikrotransaktioner då flerspelardelen ska bli gratis att spela. Du kan redan nu se boosters och annat för att levla fortare. För att hålla spelarna kvar finns allt från säsongspass, säsonger (uppdrag och annat att klara av) och kosmetiska saker att låsa upp. Däremot kunde jag inte se några aspekter i detta som ger den som betalar ett övertag under matcherna. Det ser på förhand ut att vara ett robust och rättvist system.

Halo InfiniteHalo InfiniteHalo InfiniteHalo Infinite
Anpassningsmöjligheterna är massiva till antalet. Du ska även kunna spela som ikoniska karaktärer.
Detta är en annons:

Under min testversion så spelade jag mot datorstyrda fiender i flerspelarläget. Detta ser jag som något positivt, speciellt om du inte vill spela med människor. Dessa kommer i olika svårighetsgrader och de jag fick möta var inte särskilt svåra men ändå tillräckligt utmanande. De bästa spelarna har en något vassare AI att leka med och vi andra fick möte en svagare. Jag undrar om den svårighetsgraden är för svår för oss andra. Datorn är pricksäker men inte särskilt smart rörelsemässigt. Jag skulle inte bli överraskad om vi kommer att få olika svårighetsgrader att välja på när spelet släpps officiellt. Under testversionen fick vi dock spela med andra spelare även om motståndet inte var det.

Halo Infinite
Inför och efter varje match står laget och gör poseringar.

I denna version har jag fått testa ett lagbaserat dödsmatchläge där först till 50 poäng vinner. Det innebär att två lag på fyra spartaner var slåss mot varandra. Det är hektiskt, snyggt och låter riktigt bra. Mitt favoritvapen blev tidigt klassikern needler. Detta vapen beskjuter motståndaren med målsökande kristaller för att sedan explodera. Det påminde mig om varianten från det allra första spelet som också var väldigt kraftfullt. Flera av de andra vapnen har också varit trevliga att använda även ett så simpelt vapen som pistolen MK50 sidekick kändes bra. Ett nytt vapen som jag snabbt gillade var VK78 Commando en form av DMR. Du kan skjuta fort med det, men min erfarenhet var att långsammare mer pricksäkert skjutande belönades med fler döda spartaner. Det återstår att se om Battle Rifle från Halo 2 fortfarande har en roll att spela då detta nya vapen verkar fylla en liknande roll.

Halo InfiniteHalo InfiniteHalo Infinite
Needlern är fantastisk igen.
Detta är en annons:

Vi kunde även använda oss av Brutes nya vapen. Ett av dessa var ett harpungevär kallad Skewer som laddar om långsamt. Du dödar på ett skott och strategin är att se till så att du aldrig slåss mot mer än en spelare åt gången. Jag har inte kunnat testa det mot ett fordon än för att se hur mycket skada det delar ut. I en skicklig spelares hand kan det säkert vara kraftfullt men det återstår att se om det ens är värt att plocka upp. Ett av de mer intressanta vapnen var ett energibaserat vapen. Tänk dig laserskäraren från Dead Space där du kan ändra vinkel på hur skottet (vågen) färdas (vertikalt, horisontellt). Jag tror att det har potential när man spelar med andra spelare. Det kan nämligen skada flera spelare åt gången, studsa på väggar och du kan anpassa det efter hur fienden rör sig.

Halo InfiniteHalo Infinite
Den högra bilden är ett nytt laservapen likt laserskäraren från Dead Space.

Vad vore Halo utan granater och eftersom jag gillar dessa i förstapersonskjutare tänkte jag bryta ner de tre valen vi fick testa. Den första är den klassiska studsande mänskliga handgranaten. Den har varit med sen början. Den studsar och efter ett antal sekunder exploderar den, enkel, svår att bemästra men effektiv. Granat nummer två är den mer ikoniska plasmagranaten och även min favorit. Om det är en sak som aldrig blir gammalt så är det att träffa levande varelser med dessa blå granater. De fungerar precis lika bra här. Den sista och tredje granaten är spikgranaterna som introducerades i spelbar form med Halo 3. Jag gillar att använda den som en sorts mina då den fastnar i miljön. Det fanns dock inga nyheter på granatfronten som vi fick testa. Det enda som kändes lite nytt för mig var hur kort granaterna kastades. Jag anser att längden behöver utökas.

Halo InfiniteHalo Infinite
Jag aldrig förlåtit Bungie för vad de gjorde med mitt favoritvapen i serien.

Under matcherna har du också tillgång till att använda föremål som ger dig klassiska förmågor. Några av dessa är änterhaken, osynlighet och en energiskölden. Du behöver inte använda dessa på en gång vilket är positivt. I stället för att bli osynlig direkt när du plockar upp en sådan i tidigare titlar kan du spara den och använda efter behov. Jag tror att det kommer att medföra lite extra spelmässigt djup. Detta är ingenting nytt heller då vi såg detta i Halo: Reach. Min favoritbana var en inomhusnivå vid namnet Recharge. Inomhus fungerade också änterhaken fantastiskt väl i kombination med hammaren du kan hitta på nivån. Jag tror dock att du kommer att vara ett lätt mål för riktiga spelare. Chansen finns dock att den är betydligt mer användbar i solo-läget. De andra två var utomhusbanor, en av dessa var Bazaar och den såg ut som en modern tolkning på något från Jorden i Halo 2. Live Fire, den tredje erbjöd gräs och lera i vad som såg ut som ett träningsläger för spartaner. Nivåerna är rätt så små och det passade antalet spelare. Däremot hoppas jag såklart att det finns betydligt större nivåer när spelarantalet ökar.

Ingen nivå bjöd på fordon däremot kan du beskåda ett urval redan nu i samma menyer du anpassar din spartan. De kommer säkert dyka upp i framtida testningar av spelet. Mina tankar om detta första spelbara möte med Infinite är ett snyggt, audiovisuellt kompetent och klassiskt spelmässigt Halo. Det har en fot i Bungies Halo och en i 343 Industries egna motsvarighet. Fördelen med flerspelarläget är att det kommer att lanserat gratis för alla. Det innebär att om du är osäker på om du vill spela kan du ändå testa utan kostnad. Det är för tidigt att spekulera om det här kan mäta sig med flerspelarlägena i de andra titlarna i serien. Ett spelläge, tre nivåer och utan fordon är för lite för att bedöma slutprodukten. Det har lämnat ett positivt avtryck på mig och jag ser fram emot att se mer. Halo Infinite är tänkt att släppas på Microsoft Windows, Xbox One och Xbox Series X/S under fjärde kvartalet i år.

Halo InfiniteHalo InfiniteHalo InfiniteHalo Infinite
Halo InfiniteHalo InfiniteHalo InfiniteHalo Infinite

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content