Halloween Ends (Peacock + VPN)

Halloween Ends (Peacock + VPN)

Säsongen till ära så besöker vi Haddonsfield en sista gång och ser vad Michael Myers och Laurie Strode har för sig i denna avslutande del i David Gordon Greens trilogi av Halloween-filmer.

Då var det alltså dags att knyta en rosett på den fyrtio-fyra år långa historien om Michael Myers och Laurie Strode samt besöka den sömniga staden Haddonfield en sista gång. Den hejdlösa maskerade massmördaren är så klart tillbaka, redo att skära sig igenom höstmörkret i denna tredje och avslutande del i David Gordon Greens trilogi. En serie av filmer som kanske inte varit helt lätta att svälja alla gånger, speciellt inte om du likväl som undertecknad föredrar de klassiska filmerna vi fick under åttiotalet med Myers. För att inte tala om den så gott som perfekta originalfilmen från 1978 med vilken John Carpenter och hans producent Debra Hill på egen hand startade hela slasher-genren och banade väg för Jason Vorhees, Chucky, Freddy Kreuger och hundratals andra snarlika banemän.

Halloween har alltid varit som bäst när den underliggande formeln tillåts vara simpel och avskalad. Vilket är vad som också gör originalet så makalöst briljant i all sin enkelhet. En maskerad, iskall mördare som utan rim eller reson jagar sina offer och attackerar från skuggorna. Inga konstigheter. Men med åren har pretentiösa element introducerats i mythosen i ett försök att röra runt lite i grytan och fräscha till vad som egentligen aldrig borde blivit mer än en enda film. Donald Pleasance karaktär tilläts mer plats och så även hans argumenterande om en övernaturlig ondska. Något som når sin kulmen i den femte delen, Halloween 5: The Revenge of Michael Myers som försöker förklara fenomenet Myers genom hemliga sekter och uråldriga runord. Det är tramsigt men inte heller helt utan sin charm.

Halloween Ends (Peacock + VPN)
Två pensionärer slåss om den sista bingolotten.

David Gordon Greens avslutande film återintroducerar tanken kring att Myers och hans hejdlösa ondska egentligen är en del av något större och att det hat och illvilja som driver den maskerade mördaren är något som bor inom oss alla. En ondska som kan manifestera sig hos vem som helst under rätt förutsättningar. Myers är med andra ord inte speciell på något sätt om vi väljer att köpa in i David Gordons Greens manus, nu kan vem som helst vara den maskerade mördaren. Ett inte allt för spännande koncept men något som säkerligen tilltalar cheferna på Universal och därmed möjliggör oändligt med framtida uppföljare. Den stora frågan är väl bara om där faktiskt finns någon villig att betala för att titta på ännu en ny Halloween-film efter denna.

Låt oss bara gå rakt på sak. Halloween Ends är en riktigt tröttsam, sorglig ursäkt till skräckfilm och en ren skymf mot karaktärerna som Carpenter och Hill för så många år sedan skapade. Spänningen är obefintlig och till och med Jamie Lee Curtis själv verkar helt gett upp på både karaktären och filmen. Här finns ingen glöd eller gnista och trots en lovande öppningssekvens blir Halloween Ends snabbt en olidligt tröttsam historia och mer än halva speltiden spenderas utan att vi får se som mycket som ett hårstrå av Michael Myers. Nej istället följer vi Laurie Strode i hennes vardag. Hon skriver på sin bok, sörjer sin dotter, går och handlar och interagerar med Haddonsfields invånare. Och det är precis lika hopplöst ointressant som det låter.

Halloween Ends (Peacock + VPN)
Vill du också bli avmaskad? Ring närmaste veterinär.

Istället för någon av seriens mer klassiska karaktärer är det den nya grabben Corey Cunningham som tar mest av plats i Halloween Ends och som tidigt blir introducerad i filmens förvånansvärt finurliga inledningsscen. Något som också är i princip den enda behållningen med hela filmen och vars händelseförlopp hänger som en skugga över Corey under resten av speltiden. Det är en tragisk olycka som invånarna i Haddonsfield beskyller honom för och precis som de aldrig låter Laurie glömma hur det är hon som är anledningen till så många oskyldiga dödsfall. Så låter de ej heller aldrig Corey ducka undan sitt förflutna. Häcklandet tär på honom och känslorna bygger till frustration som snart omvandlas till ilska. När Corey dessutom snubblar över den gamla och nästan helt lealösa Michael Myers i en kloak, ja då formas ett band av samförstånd mellan de två. Vilket så klart leder till att folk i den lilla staden återigen börjar dö under blodiga omständigheter.

Tretton filmer, det är nästan galet att det hunnit bli så många och fler lär det väl också bli. Men jag tvivlar starkt på att någon kommer minnas tillbaka med något annat än frustration på Halloween Ends, ett minst sagt patetiskt avslut på vad som redan var en ytterst uddlös reboot-trilogi. Vad som borde varit en hejdundrande final mellan Strode och Myers förvandlas snarare till ett sidospår till förmån för Corey och hans känslomässiga förfall in i mörkret. Något som i sig hade kunnat vara intressant men i så fall i en annan film, här syftar det bara till att skifta allt fokus från huvudkaraktärerna och Corey är helt enkelt inte intressant nog för att bära Halloween Ends. Men kanske mer än något annat känns det som ett svek som går stick i stäv med allt som på förhand utlovats kring detta avslutande kapitel.

Halloween Ends (Peacock + VPN)
Neeej jag vill inte vara med mer!

Inte ens när den upphaussade sista konfrontationen mellan Laurie och Myers sker lyckas David Gordon Greens engagera och blir istället ett enormt antiklimax som påminner om två brottandes pensionärer. Jag vet inte hur men på något vis har Green lyckats med att förvandla Michael Myers till ett ännu större skämt än tidigare, här har luften helt gått ur karaktären. En av filmhistoriens mest skrämmande antagonister är här reducerad till en skugga av sitt forna jag och det spelar lite roll huruvida detta är med mening eller inte. Slutresultatet är än detsamma och Halloween Ends lämnar ett sällsamt bitter eftersmak i munnen. Två timmar fyllt av sövande karaktärsdrama i vad som borde vara en nagelbitande rysare? Jag vet inte riktigt vad Green tänkte här.

Vad lite originalitet David Gordon Greens nya trilogi bar med sig har här helt kastats åt sidan till förmån för sövande karaktärsdrama, desperat fanservice och en påträngande känsla av deja vu. Halloween Ends är inget annat än en billig, uddlös röra som misslyckas fundamentalt med att engagera på i princip varje plan och frånsett den lite putslustiga inledning bjuder Greens avslut inte på någon form av tillfredsställelse. Halloween Ends är dödare än disco. Det är ett sorgligt, ovärdigt avslut på den långa sagan om Laurie Strode och Michael Myers där inte ens den normalt så tonsäkra John Carpenter och hans son Cody lyckas förmedla någon egentlig känsla i deras annars så medryckande syntslingor. Halloween Ends är usel, riktigt förbannat usel och inte bara en av årets i särklass sämsta rysare men likväl också det mest oinspirerade och förkastliga av kapitel i följetongen av Halloween-filmer.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+