Svenska
Gamereactor
nyheter
Half-Life

Half-Life: Alyx hade nästan fiender som kunde lacka ur när du gav dem fingret

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Händer ändå. Det är något visst med händer och fingrar. Utan händer hade vi inte haft någon civilisation, någon konst, några spel, inget Half-Life: Alyx. Ja, ni fattar ju vart jag är på väg här. Händernas betydelse i spel och händerna i Half-Life: Alyx är förmodligen de bästa virtuella händer vi någonsin sett och fattas bara annat då Kerry Davis på Valve spenderade år på att få dessa digitala dasslock perfekta.

Kotaku har haft en lång intervju med programmeraren som tycks ha lagt hela sin själ i Alyx händer, Kerry Davis. Hela intervjun finns här men för er som inte orkar läsa igenom allt så har vi sammanfattat det mest relevanta. Kerrys mål har hela tiden har varit att göra Alyx händer så verklighetstrogna som möjligt. Har hon varit och rotat i rymdskrot så skall det också finnas smuts under naglarna. Hon spenderar som bekant en hel del tid vid arbetsbänken och det skall synas, in i minsta detalj. Varenda smutspartikel skall berätta en historia. Det svåraste i handarbetet var handleden. Vad gör man med den? Det var tidigt bestämt att Alyx inte skulle föräras några armar så vad gör man då där händerna slutar? Bara kapar rakt av? Kött och blod? Efter mycket om och men kunde man till slut enas och det är resultatet vi ser i dag. En annan diskussion som uppstod var hur man i spelet kan plocka upp allsköns ting men inte kan dela ut en enda knogmacka. Svaret på varför det är så är inte så intressant som man kanske kan tro. Det är inte på grund av en djup pacifistisk tro eller ett resultat av svårighetsgrad, det har helt enkelt att göra med att tiden tickade på och man var tvungen att släppa något. Enligt Kerry finns det alltid mer man kan göra och det hade också varit det logiska nästa steget men tiden räckte helt enkelt inte till.

Kerry får också frågan om vad som var det svåraste att få Alyx att göra. Att plocka upp och kasta saker på ett naturtroget sätt är alltid svårt i VR. Detta eftersom det kastade föremålet oftast också interagerar med andra föremål i miljön och det är helt enkelt en pina för en programmerare att få ihop den händelsekedjan på ett trovärdigt vis. Lägg därtill att föremål är gjorda av olika material och väger olika mycket. Fysiken är alltid en utmaning, så är det bara.

Sedan kommer frågan alla väntat på. Eftersom vi alla är människor så kan vi bli arga när vi lirar och det inte riktigt går som vi vill och då vill vi gärna visa det på ett tydligt vis. Inte sällan genom att slänga upp det klassiska långfingret. Varför kan inte Alyx göra det? En rimlig fråga tycker Kelly och avslöjar att det faktiskt fanns koder för handgester, inklusive långfingret. Tumme upp, fredstecknet, de fanns där allihop och Valves utvecklare hade till och med experimenterat med att få fiender att reagera på de olika gesterna men det passade inte riktigt storyn, det blev mer som ett kul partytrick och lades snabbt ner.

Vad känner du, saknar du möjligheten att ge långfingret åt dina fiender i Half-Life: Alyx?

Half-Life
Upp med händerna och våga inte ge mig fingret för då smäller det. Direkt!

Relaterade texter

Spelminnen: Half-Life MP

Spelminnen: Half-Life MP

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Hegevall minns sommaren 1999 där han och fem stycken vänner på daglig basis spenderade sin lön på att hyra datorer på ett lokalt internetcafé, allt för att skjuta ihjäl varandra i Valves debut-mästerverk...

Half-Life var nära att bli ett blodbad

Half-Life var nära att bli ett blodbad

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Brett Johnson en före detta nivådesigner hos Valve berättade i en video om sin tid med utvecklingen av Half-Life. Där förklarade han hur de under utvecklingen brottades...



Loading next content