Svenska
Gamereactor
Videos
HQ

Phil Harrison intervjuad

Efter att ha spenderat över fem år hos Playstation, samt hos både Atari och Microsoft, kan man väl lugnt slå fast att Phil Harrison är en av de mest erfarna cheferna i spelvärlden. Vi snackade med honom under Gamelab för att få veta mer om vad han tycker och tänker om spelbranschen och virtual reality-trenden.

Audio transcriptions

"Så efter ett par försök fick vi äntligen Phil Harrison här på Gamelab.
Tack för att du kom till oss.
Det är trevligt att vara här och jag är ledsen att det tog ett år längre än det borde ha gjort."

"Det var inte ditt fel, du var hård, eller hur?
Ja, precis så var det. Jag råkade ut för en cykelolycka men tack och lov är jag här nu.
Mår du bättre nu?
Det gör jag, tack för att du frågade."

"Du hade en panel idag som handlade om att hela världen spelar spel, vad händer nu?
Det är frågan du ställer till publiken. Vad är ditt svar på det?
Jag har inte alla svar, men min fråga är att vi nu har miljarder människor runt om i världen som spelar spel och vi behöver egentligen inte förklara vad ett datorspel är längre på grund av framgångarna för mobil- och konsolplattformar."

"Vi befinner oss i en mycket spännande, nästan gyllene tidsålder för datorspel och interaktiv underhållning.
Vi har verktygen för att göra innehållet enkelt, lättillgängligt och billigt.
Vi har distributionen, vi har plattformarna, vi har tekniken för att lägga ut saker på nätet.
Vi har all kraft till vårt förfogande och nu ska vi göra något fantastiskt med den kraften."

"Vi borde berätta de historier som verkligen berör våra hjärtan och våra själar på ett annorlunda sätt.
Och det var alltså den frågan jag ställde, Vad ska vi göra med den här kraften nu när vi har all den här förmågan?
Och jag gjorde en jämförelse med Hollywoods historia."

"Och om man går tillbaka till 1927 så var det den första talfilmen, The Jazz Singer, 1927.
Vrid sedan klockan 40 år framåt till 1967.
Titta på filmerna som kom ut 1967, 68 och det är 2001 A Space Odyssey, det är Cool Hand Luke, det är In The Heat Of The Night, det är Aladdin, det är Chitty Chitty Bang Bang, några av de mest fantastiska historier som någonsin berättats."

"I år är det ungefär 40 år sedan datorspelen lanserades.
Och min fråga är om vi gör samma rättvisa åt vår teknik?
Gör vi samma rättvisa mot våra spelare?
Och jag tror att det finns en del exempel, men inte tillräckligt."

"Vi pratade om det här tidigare.
Ett av dessa exempel skulle till exempel kunna vara inside.
Tror du att det bara är en fråga om idéer, en fråga om talang som är kopplad till den nya teknik vi har nu?
Vad tror du är nyckeln till att de kan komma på så bra titlar nuförtiden?
Jag tror att det alltid handlar om talang."

"Och jag tror att det vi som bransch måste göra är att hitta sätt för berättare utanför spelet att komma in i vår värld och vara mer öppna.
Jag ska faktiskt ge dig ett exempel.
Vi pratade om insidan, men den är uppenbarligen gjord av ett mycket erfaret spelteam."

"Men ett bra exempel på en värld som jag verkligen ville lära mig mer om och som jag ville förstå mig på.
Och när jag nämnde detta på scenen nyss, kunde jag höra folk i publiken klappa och liksom säga, Ja, vi håller med, du vet, det verkade gå hem hos folk."

"Men det finns ett annat exempel, Joseph Farris, killen som gjorde Brothers.
Han är en icke-traditionell spelberättare.
Han kommer från en filmbakgrund.
Och därför tycker jag att det är spännande med fler och fler av dessa idéer, dessa samarbeten."

"Nu när verktygen finns där, hur kan vi få in en mer varierad typ av innehållsskapare, kvinnor såväl som män, åldersmässig mångfald, etnisk mångfald, geografisk mångfald?
Det är sådana saker som jag tycker är spännande."

"Det är intressant att du nämnde Joseph, eftersom han naturligtvis är en filmkille sedan tidigare.
Och nu är han mest intresserad av interaktivitet mellan två spelare för de två projekten."

"Det handlar alltså mer om gameplay än om storytelling.
Så kanske behöver vi också annat än berättelser, spelinnovationer och spelpresentationer att förändras nu.
Jag tror att det är sant."

"Och det är klart att en berättare på egen hand inte kan skapa ett bra spel.
De måste samarbeta med programutvecklarna, formgivarna, ingenjörerna och konstnärerna.
Men jag hoppas att på samma sätt som Netflix helt förändrade modellen för att skriva TV-program, Jag hoppas att kraften i onlinedistribution och så småningom VR och AR kommer att föra in en ny typ av berättare i vår värld."

"Hur är det med investeringar?
Jag vet inte om du delade med dig av några råd till publiken, till exempel studior som letar efter investeringar och motsatsen, investerare, var man hittar talanger att investera i."

"Delade du med dig av några råd till dem?
Jag fick inga specifika frågor om det idag, men mitt råd är att alltid fokusera på laget först.
Som investerare tittar jag alltid på teamet innan jag tittar på projektet."

"När jag investerade i Supercell investerade jag i dem för att teamet var fantastiskt och de verktyg som de hade innebar att de skulle vara mycket lätta och snabbt kunna ändra spelet om det första spelet inte blev någon succé.
Jag satsade inte på att det första spelet skulle bli framgångsrikt."

"Det handlar om att ha ett bra lag.
Det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och ha rätt teknik för att föra ut dina idéer på marknaden.
Det jag är lite orolig för, särskilt inom mobilområdet, är att det finns så mycket copycat, brist på innovation."

"Jag tycker att det är lite deprimerande, men så har det alltid varit.
Hur är det med plattformar?
Naturligtvis är Supercell mobilt, som du sa, men du nämnde också VR.
Jag antar att du är intresserad av att investera i VR också."

"Det tror jag att du är.
Vad kan du berätta för oss om att välja plattform först om du vill göra affärer i den här branschen och sedan gå till teamet?
Faktum är att jag idag tillkännagav en investering i en VR-startup som heter Dream Reality Interactive, ett företag baserat i London som bildats av några mycket smarta före detta Sony-medarbetare."

"De håller på att bygga ett VR AR-företag.
Som jag ser världen kommer VR att vara aptitretaren och AR kommer att vara huvudrätten.
Jag vet inte hur man säger det, men som tapas och huvudrätt."

"Vad är det man säger?
Jag tror att världen så småningom kommer att bli en AR-värld.
Det kommer att ta tid att nå dit.
Jag talar om mer än fem år för att nå dit."

"Men kom ihåg att iPhone bara är 10 år gammal idag.
Jag funderar redan på vad som är världen efter mobilen.
Kanske det team du just nämnde att du investerar i kommer att skapa nästa spelidé."

"För på VR har vi ingen insikt ännu.
Tror du att den där banbrytande, briljanta idén redan är på gång?
Det gör jag och jag ser faktiskt produktionsvärdena i VR öka i en mycket snabbare takt än jag hade förväntat mig."

"Jag tycker att kvaliteten på de produktioner som går in i VR är mycket spännande.
Det är också ganska skrämmande eftersom det innebär att produktionskostnaden också ökar mycket snabbt.
Men det har alltid varit lite av en kapprustning på marknaden."

"På tal om plattformar och naturligtvis med din enorma PlayStation-bakgrund, Jag måste fråga dig, hur jämför det i dina ögon nuvarande PlayStation 2, det PlayStation vi kände till från 90-talet och 2000-talet?
Jag tycker att Sony har gjort ett bra jobb med att göra PlayStation 4 mycket populär runt om i världen."

"Vad jag undrar över och kanske oroar mig för lite grann är att både Microsoft och Sony, växer de på marknaden?
Bygger de upp och investerar i innehållet och breddar upplevelserna för att locka fler spelare?
Det ser ut för mig från deras offentliga tillkännagivanden åtminstone att de i allt högre grad riktar in sig på samma typ av hardcore-spelare."

"Nintendo Switch tror jag däremot har möjlighet att spela för en bredare publik.
Så det kommer att bli riktigt intressant att se hur marknadsdynamiken utvecklas under de kommande tre eller fyra åren.
Hur tror du att Switch kommer att förändra förutsättningarna för spelarna?
Inte bara hardcore-spelare som har den som en andra plattform utan även för att introducera nya spelare som inte bara är intresserade av mobilspel."

"Så jag kan bara svara utifrån min egen erfarenhet med två pojkar, åtta och sex.
Switch är definitivt den konsol som flest väljer.
I huset spelar min äldste son mycket Zelda och tillsammans spelar de mycket Mario Kart."

"Så jag tror att Switch kommer att fortsätta att vara den främsta konsolen i vårt hus under en längre tid.
Men min äldste son spelar också FIFA och Forza och han börjar mer och mer intressera sig för de avancerade konsolspelen."

"Men Switchs funktion med en andra skärm är förvånansvärt användbar.
Även om vi har turen att ha mer än en TV i vårt hus finns det många hem som inte har det och jag tror att det kommer att bli en verkligt stor fördel för många många människor."

"Det var intressant.
National Film and TV School då?
Vilka initiativ är du involverad i just nu när det gäller spel och att ta spel till en bredare publik?
Så jag gick med i styrelsen för National Film and Television School för fyra, kanske fem år sedan."

"Och anledningen till att jag gick med var att de just hade etablerat en spelkurs som en del av filmskolan och TV-skolan.
Och jag var entusiastisk över övergången mellan spelutveckling och film- och TV-produktion och alla de färdigheter som kan fungera i olika medier."

"Och de gör stora framsteg när det gäller att bygga en fantastisk skola.
För mig är det framtiden för storytelling.
Om du kan ha en student som går på en filmskola och kan förstå hur man gör TV-spel och film, det är fantastiskt."

"Den kommer att vara full av Joseph Fares.
Kanske är det därifrån nästa historieberättare kommer att komma.
Avslutningsvis vill jag fråga dig om Brexit.
Hur tror du att det kommer att påverka?
Vi hade precis samma fråga förra året."

"Det var ett hett ämne redan då.
Vi frågade David Braven och Ian Livingstone.
Så hur tror du att det kommer att påverka både det nuvarande marknadsutrymmet, de nuvarande företagen och även framtida talanger i Storbritannien som vill komma in i den breda videospelsbranschen i Europa och världen?
Så det är nu ett år efter omröstningen."

"Och jag kan fortfarande inte fatta att det är meningen att vi ska åka.
Jag är fortfarande ledsen och deprimerad över verkligheten.
Och jag tror att när det gäller spelutveckling i Storbritannien, är den största rädslan tillgång till talang och fri rörlighet för smarta människor."

"I alla de framgångsrika studios som jag har drivit eller varit involverad i eller investerat i under de senaste 30 åren, alla de bästa studiorna har haft en varierad blandning av kultur från olika länder.
Och det är det som skapar en bra kreativ process."

"Och om, och jag vet inte vad som kommer att hända, men om som ett resultat av Brexit, vi gör det svårare för européer att komma och arbeta i Storbritannien och för det brittiska folket att arbeta i Europa, Jag tror att alla förlorar."

"Så det är det som oroar mig mest.
Nu, politiskt, tror jag att det finns ett stort tryck för att se till att talanger kan röra sig från land till land.
Det kanske inte är helt öppet och fritt, men det kommer att ha låg friktion."

"Och jag tror att om som ett resultat av Brexit-förhandlingarna, vi får så lite friktion som möjligt när det gäller talangers rörlighet, då är det att göra det bästa av en dålig situation.
Förhoppningsvis. Tack så mycket för din tid, Phil."

"Trevligt. Vilken deprimerande fråga att avsluta med.
Låt oss avsluta med ett leende.
Hur som helst, trevligt att se dig. Tack så hemskt mycket."

Gamelab

Fler

Videos

Fler

Filmtrailers

Fler

Trailers

Fler

Events

Fler