Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Grid Legends

Grid Legends

Codemasters är nu ägda av EA och deras nästa spel avser att laga de största hålen i 2019 års Grid

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om racingsugna inte fick nog av den högoktaniga aktiviteten inom racingspelsgenren vi har sett under 2021, kommer de att njuta av en lika spännande början av 2022 med flera olika släpp som redan kommer ut under årets första kvartal. Och medan långvariga PlayStation-entusiaster och simracingälskare ser fram emot både Gran Turismo 7 (PS4, PS5) och Assetto Corsa Competizione (PS5, Xbox Series, med sin senaste översynsuppdatering som precis släppts på PC), kan arkadfans ser verkligen fram emot att sätta sig bakom ratten i Grid Legends, det första racingspelet av Codemasters som kommer att publiceras av EA.

Nu bygger det här spelet på Grid (2019) som vi fann ganska bristfällig på flera områden, och den goda nyheten är att de brittiska utvecklarna helt klart lägger ner massor av ansträngningar på att fixa eller förbättra dessa aspekter. Det betyder dock också att hela konceptet bygger på samma kärnsystem och spelpremisser, vilket kan hindra spelet från att nå nya höjder. När det gäller den förra, de många förbättringarna, och att döma av både kreativa chefen Chris Smiths presentation och tiden vi har tillbringat med förhandsgranskningen, kommer detta att bli en mycket matigare, mer varierad och socialt uppkopplad upplevelse.

Grid Legends

Grid Legends kommer att vara fulla av nya idéer när det gäller innehåll, aktiviteter och sätt att interagera med både AI och andra spelare. Där Grids karriär och multiplayer kändes kort respektive ytlig, kommer Grid Legends att ge spelare ett ambitiöst storyläge (Driven to Glory, inspirerad av Netflix Drive to Survive, som inkluderar live action-sekvenser och 8+ timmars spel), en längre och mer varierat karriärläge, och en flerspelaraspekt som genomsyrar både karriären och de många olika flerspelarevenemangen. Multiplayer-aspekten förtjänar lite mer detaljer, eftersom det först och främst är en helt plattformsoberoende upplevelse, med 22 PC-, Xbox- och PlayStation-spelare som kan tävla och tävla tillsammans från dag 1.

Detta är en annons:

Codemasters har utvecklat en "Hop-in" funktion så att riktiga spelare kan "innehava" sina AI-avatarer mitt i loppet, vilket innebär att de kan gå med i en session direkt. Åh, och Nemesis-konceptet är också intressant, eftersom både en AI-rival eller en riktig användare kan bli din om du gör dem förbannade. När det gäller den ovannämnda variationen, kunde detta märkas med den tidiga konstruktionen redan genom att spela de olika evenemangen som erbjuds, alla skapade och kurerade av Codemasters med in-game Race Creator-verktyget som spelare har tillgång till, för att utföra olika uppgifter eller att slutföra specifika utmaningar. Dessa inkluderade standardlopp, flerklassomgångar, drivande utmaningar, lastbilsstadionsevenemang eller en av våra favoriter, elektriska formellopp med Boost-portar för att ladda bilen för blixtsnabbt. De nya verkliga och fiktiva platserna och de 130+ bilarna bidrar också till mixen (vi gillade de helt nya Moskva och Strada Alpina), vilket ger ett utökat utbud av scenarier.

Grid Legends

Grafiken kritiserades också med det tidigare inlägget, och även om det finns några tydliga förbättringar från början med vad som återigen är en förhandsvisning, verkar det som om det fortfarande finns gott om utrymme för ännu mer polerad bild före och efter release. Prestandan är ganska bra (vi spelade på en vidrig RTX 3080-driven OMEN 30L), och den nya ljusmotorn målar ett modernare resultat på skärmen, mer så nu när det finns ytterligare vädervarianter, men samtidigt lite texturer, bil modeller och effekter ser ganska grundläggande ut, speciellt för ett spel med sluten värld. Det kan till exempel bli riktigt suddigt när man tittar genom vindrutan, det saknas hastighetskänsla i vissa kameror, och bilarnas ryckiga rörelser i jaktkameran hjälper inte.

Denna rörelsefråga tar oss till punkten för hanteringen. Glöm allt om TOCA-DNA eller semi-sim-filosofin Codemasters hade för asfaltspel förr. Det här ser ut att vara Dirt 5 men på asfalt, vilket betyder att vi pratar om ett 101 % arkadspel, med mycket grundläggande fysik och hantering. Det här är inte alltid dåligt, och vi har älskat våra Need for Speeds och Ridge Racers tidigare, men det är något med hur bilarna beter sig här som inte har klickat hos oss än. Kan vara den nya jojo-effekten av chase cam, den lätta känslan på räls när man korrigerar bilens position när man kör rakt, eller det konstiga sättet att tolka svängar och krafter. Ibland vill man att bakdelen ska glida, men det gör det inte, och så plötsligt blir man påkörd på sidan eller baksidan av en rivaliserande bil och det slutar med att man vänder sig bakåt på ett väldigt besvärligt sätt, som när någon armbågar dig åt sidan.

Detta är en annons:
Grid Legends

Det förbättrades dock jämfört med Grid 2019, och även om den här konstruktionen inte var optimerad för hjul och pedaler ännu (eftersom kontroller är den huvudsakliga kontrollmetoden här), hade vi lite kul med de elektriska formlerna och med drifthändelserna. Inte så mycket dock med lastbilarna, eftersom de än så länge känns som en flytande röra: svävande men samtidigt envisa att styra. Du kan ta en ytterligare titt på hur Grid Legends kör och ser ut genom att titta på våra medföljande spelvideor, som spelades in med Ultra High-inställningar. Vi fortsatte spela ett tag och tjänade poäng här och där (även för varje växel manuellt, av någon anledning) medan vi lyssnade på lite irriterande musik, men vi hade några roliga stunder och vi ser verkligen fram emot att se vad Driven till Glory handlar om.

Relaterade texter

0
Grid LegendsScore

Grid Legends

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Efter besvikelsen som stavades Grid (2019) laddar brittiska Codemasters om och Johan Vahlström har satt gaddarna i Grid Legends...

0
Grid Legends

Grid Legends

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Johan Vahlström

Om en månad släpps nästa del i Grid-serien. Vi har fått oss en förhandstitt på det som kommer att vara spelets påkostade karriärläge...

1
Grid Legends

Grid Legends

FÖRHANDSTITT. Skrivet av David Caballero, GR IT

Codemasters är nu ägda av EA och deras nästa spel avser att laga de största hålen i 2019 års Grid

0
Premiärdatum spikat för Grid Legends

Premiärdatum spikat för Grid Legends

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Grid Legends utannonserades i somras, men även om de även visade gameplay, var det knapert med information i övrigt. Men snart lär vi få veta betydligt mer, det är...



Loading next content