Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gray Zone Warfare

Gray Zone Warfare

Patrik har krupit runt i risfälten och krigat som en legosoldat i denna hårt haussade Escape from Tarkov-utmanare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om du blandar Arma III, Day Z och Escape from Tarkov kommer du att få Gray Zone Warfare. Det är ett taktiskt actionspel med fokus på exfiltration. Trots det är det inte lika bestraffande som Escape from Tarkov. Min tid med titeln avslöjade att det är ett försök att åtgärda många av de brister vi ser inom genren. Det är också fokuserat mer på samarbete mellan spelare. Med rätt prioriteringar har det en chans att bli ett alternativ till genrens dominerande titlar.

Dina första val är hur du ska se ut och vilken legoförbandsstyrka du ska tillhöra. Du kan välja mellan: Lamang Recovery Initiative, Crimson Shield International och Mithras Security Systems. Valet är viktig om du ska spela med vänner, ni behöver nämligen vara i samma fraktion. I övrigt har jag inte sett några större skillnader ännu. Här finns det förövrigt en stor utvecklingspotential att skapa tre väldigt olika fraktioner. Det borde sträcka sig till både utrustning, spelmässiga inslag och transport över världen. I varje bas där du startar väljer du sedan uppdrag och köper utrustning. Du har även en kista du kan spara dina föremål och vapen. När du valt ditt uppdrag beger du dig sedan ut i världen med vänner eller främlingar.

Det är ute i världen de stora skillnaderna mot exempelvis Escape from Tarkov syns. Borta är de industriella områdena, östeuropeiska städerna och barrträdsskogarna. Gray Zone Warfare utspelar sig på en karta vid namnet Lamang Island, vilket är en plats i ett påhittat östasiatiskt land vid namnet Democratic Republic of Lamang. Det påminner lite om landskapen vi ser i Crysis och Rising Storm 2: Vietnam. Du har risfält, små byar och tropiska skogar. Det är ett ruskigt snyggt spel rent tekniskt. Jag gillar det jag fått se av det visuella väldigt mycket. Det ser fantastiskt bra ut på sina håll. Jag kan sakna att vi mer sällan än tidigare får tropiska landskap i spel. Ett bra exempel på detta är att mängden vegetation på marknivå i skogarna är riktigt omfattande och imponerande.

Gray Zone Warfare
Det är imponerande rent visuellt. Det märks att det är Unreal Engine 5.
Detta är en annons:

Trots sin välgjorda grafik och ljuddesign fungerar det inte jättebra i nuläget. Spelet laggar även på starka datorer och prestandan är bedrövlig. Du kan komma runt det genom att sänka många av inställningarna på titeln. Förhoppningsvis är det något utvecklarna fixar till innan 1.0 lanseringen. Det är också ett vanligt förekommande problem i taktiska skjutarspel. När du finjusterat dina inställningar möts du av vackra miljöer och bra ljuddesign. Det låter både kraftfullt och vad du förväntar dig att saker i världen ska göra. Även om det inte kan tävla med industrins jättar på ljudområdet som med Dice och deras Battlefield är jag ändå nöjd.

Spelmässigt är detta en taktisk skjutare. Du har ingen riktig kampanj att följa utan du utför uppdrag ute på kartan mot datorstyrda motståndare och spelare från de andra två legosoldatsfirmorna. När du är färdig tar du med dig alla föremål, vapen och annat du plockat upp för att sparas eller säljas. Du kan gå in i nästan varje byggnad och det är väldigt tydligt att det är din skicklighet och förmåga att tänka som avgör många sammandrabbningar med motståndarna. Det kan vara strider i allt från gamla övergivna bunkrar till byar eller ute bland risfälten. Jag gillar både dynamiken och ballistiken i eldstriderna. Det finns stor potential i detta projekt. Däremot fungerar inte AI:n så bra och den har liknande brister som i Arma III. Den kan ibland ta mer skott än någon möjligen ska tåla och ibland bara ett enstaka. Den kan också stå still och inte göra något alls trots att de blir beskjutna. Om det är ett tecken på Early Access eller inte vet jag inte än.

Gray Zone WarfareGray Zone Warfare
Att söka skydd och använda terrängen krävs för din överlevnad.

Uppdragen i sig liknar väldigt mycket det vi ser i titlar som Escape from Tarkov. Du ska hitta föremål eller dokument på olika platser. Du kan behöva genomföra lite detektivarbete för att utreda händelser på platser. Det kan också vara att döda en viss mängd soldater eller hitta medicin som ska transporteras till en av uppdragsgivarna. Det är inget nytt du kommer att få göra. Det är heller inget vi aldrig tidigare sett i taktiska skjutare. Tvärtom är allt väldigt bekant på både gott och ont.

Detta är en annons:

Det som gör titeln lite mer krävande är inte bara att du dör på ett fåtal skott utan överlevnadsaspekterna. Du har en mängd mätare som styr hur mycket energi, hur bra din vätskebalans är och om du förlorat blod. Du har också mätare för radioaktiv strålning och hur berusad din karaktär är. Är dina organ skadade finns det en översikt över din kropp där du kan se vad som gått sönder. Lungor brukar ofta bli ett problem men med rätt metod och medicin i rätt ordning löser du det. Samma sak med frakturer och andra problem du kan drabbas av. Ironin i det hela är att detta gör dessa skjutare fruktansvärt orealistiska då du i verkligheten inte är uppe och springer igen med trasiga lungor, 14 blodpåsar hängandes från magen, sönderskjutna ben och en skallfraktur. Men det skapar ett djup i det spelmässiga som ökar din försiktighet och bestraffar vårdslöshet. Systemet verkar inspirerat av både Escape from Tarkov och Arma III modifikationen ACE3.

Du kan även som så bör undersöka hur många skott du har kvar i magasinen, och undersöka dina vapen i detalj. Konsekvensen är att du inte har riktigt lika mycket av ett användargränssnitt som i Call of Duty eller Battlefield. Däremot har du fler menyer osynliga för dig innan du trycker på rätt knapp, inte helt olikt det du hittar i ett rollspel med vad du bär på i din ryggsäck och hur din hälsostatistik ser ut. För att verkligen uppskatta titeln behöver du kunna acceptera en viss mängd menypillande. Min upplevelse är att det fungerar väldigt smidigt. Du kan även använda knappkombinationer för specifika föremål och för att snabbare åtgärda skador eller törst. Jag gillar att man i princip skalat bort allt användargränssnitt. Det skapar mer inlevelse och nästan allt telegraferas till dig tydligt via ljud, hur din karaktär rör sig eller mängden patroner som är kvar i dina magasin.

Gray Zone WarfareGray Zone Warfare
Jag glömde bort att skjuta på fienderna under ett bakhåll på grund av att jag satt och tittade på alla högupplösta blad i buskarna.

Trots ett par enstaka problem med allierade nöjessabotörer är gemenskapen runt titeln bra. Den är lite mognare och äldre än den du ser i mer populära skjutare och det kan vara trivsamt att hitta en grupp främlingar att spela med. Med sina 100-150 uppdrag är det ganska mycket innehåll du kan tackla själv eller med andra. Rekommendationen är att samarbeta med andra på grund av hur svårt detta ändå är. Jag gillar verkligen dynamiken som kan uppstå mellan fraktionerna och datorstyrda motståndare. Personligen gillar jag blandningen av båda. Det skapar oberäknelighet och en känsla av att du kan nå framsteg på samma gång. Nackdelen är att motståndarna kan sätta sig vid de förbestämda helikopterlandningsplatserna. Helikoptrarna styrs av datorn och flyger samma rutter varje gång. Risken för bakhåll är stor. Problemet med datorstyrda fiender ibland är att de kan skjuta dig på helt galna avstånd genom buskar. Det innebär att det nästan alltid är säkrare att gå tillbaka till basen. Med sin 42 kvadratkilometer stora yta tar det tid att promenera.

Av allt att döma är Gray Zone Warfare utvecklat för att vara nästa utmanare till Escape from Tarkov. Ibland lyckas det väl med en bra gemenskap, vackra miljöer och intressant upplägg med tre fraktioner. Däremot lyckas det mindre bra tack vare fruktansvärt risig prestanda och viss frustration med hur långsamt exfiltreringen blir. Du måste nästan alltid gå om du inte vill bli kanonmat på grund av fientliga spelare som sitter där helikoptrarna alltid landar. Det finns även väldigt få vapen att använda sig av. Detta är dock något utvecklarna lovat att ändra på. Det är inte riktigt en ersättare till Arma 3 eller Escape from Tarkov ännu, men potentialen finns och utvecklarna har ett mycket lovande projekt i sina händer. Det är i ett tidigt stadie av sin Early Access och därför är det lite tidigt att döma ut titeln helt. Jag kan rekommendera dig att hålla ögonen öppna på detta om du gillar denna form av skjutare. Däremot krävs en riktigt bra dator i nuläget om du vill spela det i en njutbar och acceptabel form. Det tillgängligt via Steam på PC.

Gray Zone WarfareGray Zone WarfareGray Zone Warfare
Bunkern är ett perfekt ställe att kriga mot andra spelare i. Däremot kan du stöta på mänskligt motstånd lite överallt i världen.
Gray Zone Warfare
Gray Zone Warfare
Gray Zone Warfare
Gray Zone Warfare
Gray Zone Warfare
Gray Zone Warfare
Gray Zone Warfare

Relaterade texter

0
Gray Zone Warfare

Gray Zone Warfare

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har krupit runt i risfälten och krigat som en legosoldat i denna hårt haussade Escape from Tarkov-utmanare...



Loading next content