Svenska
Gamereactor
recensioner
Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

Polphony Digitals ambitiösa bilsamlarsimulator och dess initiala mikrotransaktioner har nu förbättrats och balanserats vilket innebär att spelet är klart köpvärt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Detta är originalrecensionen som publicerades den 2:a mars 2022:
Under hela min tid som spelentusiast har det funnits förvånansvärt få tillfällen då jag kommit i kontakt med racing-genren och även i dessa utvalda fall har det till 99% handlat om färgglada arkadracers i stil med Mario Kart, Lego Racers, Crash Team Racing och nu senast Hot Wheels Unleashed. Regelrätta bilsimulatorer har jag således haft väldigt lite att göra med genom åren trots att spel som Forza, Dirt och Gran Turismo absolut har susat förbi i periferin ett par gånger och fått mig att vrida på nacken i ren nyfikenhet om vad som händer där borta i de hetsiga vrålåkens land. Det har varit en genre som jag bedömt som ganska otillgänglig då känslan har varit att det krävts alltför stora förkunskaper om bilar och racing för att jag som nyfiken utomstående ska våga ta steget in i värmen. När jag så för en dryg vecka sedan fick erbjudandet av vår eminenta biltok till chefredaktör att kasta mig ut på vägarna i racingens ädla namn för att ge mig i kast med genrens absolut senaste tillskott; Gran Turismo 7 var svaret givet. Min tid bakom ratten var äntligen kommen!

Gran Turismo 7
Morgonsolens glans blänker vackert i lacken. Vår resa inom motorsporten börjar här.
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Att hitta rätt vinkel är svårt. Det bästa sättet att parera fartblindheten tycks vara att placera kameran så nära vägen som möjligt.

Redan från start är det tydligt att Gran Turismo 7 är en nostalgisk hyllning till allt vad bilar och bilracing heter. Seriens 25-årsjubileum kickar nämligen igång med ett sentimentalt tonsatt bildspel som återger, vad jag får förmoda är många av den långa bilhistoriens vackraste ögonblick. När inledningen är över tar det inte lång stund innan jag till slut sitter där med fingrarna krampaktigt fastknutna vid ratten och det är med stor förväntan som jag ser ut över motorhuven, vägen och mina motståndare som är uppradade framför mig i vad jag är övertygad om blir inledningen på min storhetstid som virtuell racerförare. Där och då är jag oövervinnerlig. Kontrollen över bilen blir till slut min och jag trycker per omgående plattan i mattan, hör bilen vråla som en uppretad jaguar och jag känner motorn mullra genom skalet på min Dual Sense-kontroll. Racet är inlett och jag susar inom loppet av några sekunder skrattande förbi en rivaliserande bil. "Du tappade något! Farten! Hahahaha!" tänker jag samtidigt som jag i rekordfart tar sikte mot kurvan som uppenbarar sig 50 meter framför min vindruta. Med 10 meter kvar lägger jag i bromsen, snurrar vackert på ratten och... Snurrar på ratten!? "Varför svänger inte bilen?". Det säger "pang" när min Mazda smäller rakt in i sidan av vägen och allt blir stilla. Tystnad. "Du tappade något! Faten! Hahahaha" hör jag för mitt inre när kärran jag nyss kört om malligt rullar förbi mig igen. Tönt.

Detta är en annons:

Det är en ödmjukare Johan som tar sig i mål en stund senare och även fast min racerförare verkar helskinnad så ser även han ut att ha fått sig en tankeställare om hur mycket av en gudagåva han egentligen är till motorsportens uppenbart oförlåtande värld. Det får egentligen vara hur det vill med den saken för jag har åtminstone precis avslutat mitt första riktiga race. Det är även nu som jag på riktigt börjar reflektera över begreppet "understyrd" som jag har hört om i omgångar när Gran Turismo har diskuterats. Visst förstår både du och jag i efterhand att det är en dum idé att köra med full fart rakt in i en kurva men efter ett tiotal spelade timmar samt minst dubbelt så många lärda läxor så kvarstår problemet med att bilarna är märkbart styltiga att kontrollera. Det blir därför en ständig kamp att hålla bilen på banan då kurvorna i Gran Turismo 7 är både snäva och många. Till detta hör att jag känner mig konstant fartblind och av någon anledning får jag helt enkelt aldrig riktigt någon känsla av hur snabbt jag faktiskt rör mig framåt. Visst fanns där en överdimensionerad grafisk hastighetsmätare som jag kunde använda mig av för att få en tydligare bild av min framfart men jag tycker å andra sidan inte att en sådan ska behövas i ett spel som marknadsför sig som "The Real Driving Simulator". Hastighetsmätaren tillsammans med allt det andra som gränssnittet klistrade fast på skärmen gjorde dessutom till slut att jag för upplevelsens skull valde att stänga av den virtuella instrumentbrädan i inställningarna då den helt enkelt tog upp för mycket plats på bilden.

Gran Turismo 7
Säkerheten framför allt. Alla bär hjälm i Gran Turismo 7.
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Fotostudion låter oss producera högkvalitativa bilder med inställningar långt utöver vad som brukar återfinnas i vanliga fotolägen.

De svårstyrda bilarna och den medelmåttiga fartkänslan hindrar mig dock inte från att ha det roligt i Gran Turismo 7 och ju fler lopp jag deltar i, desto bättre grepp tycks jag få om mitt tävlande. Till slut blir till och med de ovan listade bristerna till drivande utmaningar som får mig att pröva nya knep för att kunna ta kurvorna så smidigt som möjligt och ofta finner jag att det handlar om hur tidigt jag bromsar, samt från vilken vinkel jag kommer in i svängen. Mitt enda tillvägagångssätt som fungerar 100% av gångerna är emellertid att, mitt i kurvan se till att från en bra vinkel krocka in i sidan på någon av mina rivaliserande fartdårar för att dels dämpa min hastighet men också för att räta upp mig för att snabbt kunna gasa vidare mot nästa hinder. Jag är väl medveten att jag inte skaffar mig några vänner i racingvärlden med det utlåtandet men ibland måste sanningen fram. För att träna spelarna i racingens hårda skola och se till så att inga nykomlingar tar efter mig så har utvecklarna borta på Polyphony utöver de vanliga biltävlingarna lagt in en typ av körskola som lär nyblivna förare att manövrera de slöa vrålåken i något större utsträckning. Läroplanen ser ut så att man presenteras för en kortare sträcka som i regel innehåller en eller flera kluriga svängar som ska bemästras med hjälp av olika metoder som spelet tillhandahåller. Ett förståndigt sätt att få sin spelarbas att lära sig att "köra rätt" men det under förutsättning att jag själv får välja när jag ska ta dessa lektioner. Så är det dock inte utan med jämna mellanrum tvingas jag istället bort från racingens lockande virrvarr med hänvisning till att jag behöver någon typ av licens för att genomföra nästa lopp och måste därför spela igenom ett tiotal träningsnivåer för att få fortsätta min förarkarriär. Snark.

Detta är en annons:

För den redan biltokige finns det dock väldigt mycket att hämta i Gran Turismo 7. Spelet är som jag tidigare nämnt till stor del en hyllning till bilracingens historia och det märks att utvecklarna har haft som ambition att ge de sanna bilfantasterna en hel del att hänga i granen. I fokus står bilsamlingen som spelet i mångt och mycket kretsar kring. Här finns vid releasen 240 unika bilar att samla, trimma och visa upp i sin fulla prakt och det är inte sällan som jag inför förvärvandet av en ny kärra även får ta del av en kortare historielektion om sagda bil, vilket gör att jag faktiskt lär mig ett och annat om industrin samtidigt som mitt bibliotek växer sig allt större. Det gör ju också att jag ständigt bjuds in till att dela glädjen och gemenskapen som många bilintresserade delar sinsemellan och för den som inte kan speciellt mycket om ämnet men som ändå är villig att lära sig ett och annat så finns det gott om lärdomar att hämta för att bygga sig en god kunskapsgrund.

Gran Turismo 7
När den blänkande solen inte är närvarande ser Gran Turismo 7 bitvis riktigt grumligt ut rent grafiskt. Den överdimensionerade instrumentbrädan rekommenderar vi för övrigt att stänga av för maximal inlevelse.
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Med tålamod och fokus kommer till slut färdigheter och även vinst.

När jag har lyckats kvala in på prispallen ett antal gånger så introduceras jag till bilverkstaden där jag uppmanas köpa och installera uppgraderingar till mina välförtjänta vrålåk. Det handlar om allt från bromsklossar och chassi-modifikationer i olika prisklasser, till snordyra nitro-pumpar som känns hämtade från SpaceX centrallager och allt sammantaget lägger en stabil grund för att forma mina bilar till de ytterst personliga åkdonen som de förtjänar att bli. När jag känner att jag inte längre kan pressa in fler hästar i min lilla Mazda så tar jag dock sikte på högre ambitioner och vänder mig till något som kallas "Brand Central" där jag får möjligheten att kasta min sparbössa på högkvalitativa monsterbilar till riktigt saftiga priser. Jag bestämmer mig snabbt för att skrapa ihop till en av de stiligaste modellerna från Lamborghini och snabbt ta ut den på en testrunda i ett av racen som tidigare gäckat min körförmåga och visst tog jag hem vinsten men till bekostnad på all möjlig värdighet då jag troligtvis smällde in i varenda vägg på banan minst två gånger. Jag förstår plötsligt varför Gran Turismo 7 hittills främst låtit mig värma upp med något lugnare fordon - helt enkelt för att jag inte varit värdig att ratta de regelrätta monstren riktigt ännu. Det är så med nyvunnen respekt för bilförandets konst som jag därför lägger Lamborghinin på hyllan ett tag och återvänder till körskolan för att jobba mig upp mina färdigheter och till slut bli värdig odjuret jag har skaffat mig. "Om jag inte är någon utan Lambon så borde jag heller inte köra den".

Gran Turismo 7
Odjuret har vaknat.
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Med en uppsjö av kameravinklar kan vi granska repriser in i minsta detalj.

Att Dual Sense-kontrollens snudd på magiska krafter har tagit konsolvärlden med storm är ju numera ett faktum och mängden kärlek den får här gör att Gran Turismo 7 inte är något undantag. Den haptiska feedbacken sätter mig i direktkontakt med motorn och väglaget vilket gör att jag förnimmer minsta lilla detalj om vad som händer mellan däcken och asfalten. Det kan dels handla om känslan från hundratals pyttesmå gropar i vägen som pulserar ut i mina fingertoppar men också om att jag i en extra tight sväng får kirurgiskt preciserade besked om exakt vad som händer under min sladdande kärra samt exakt var under bilen det händer. Jag känner mig, trots mina bristande förarkunskaper, alltid som en förlängning av bilen och den haptiska feedbacken jobbar i perfekt symbios med de adaptiva avtryckarna som dels ger mig perfekt återkoppling i motståndet från motorns vibrerande muller när jag trycker in bromspedalen. Den högra avtryckaren som representerar gasen kunde dock varit lite mer aktiv i mina ögon då den vid normal gas knappt märks av alls, utan jobbar mest med mindre inputs som gärna hade fått utvecklats mer för att simulera motståndet när platta trycks mot matta.

På ett visuellt plan har Gran Turismo 7 två helt olika sidor som huvudsakligen beror på vilket väder som för närvarande infinner sig vid tidpunkten för ett lopp. Med hjälp av lysande användning av ray tracing-tekniken dränks vägarna stundtals i ett lekfullt och varmt solljus som på ett nästan poetiskt sätt studsar mellan bilarnas blanka lackering och skapar en drömbild av hur motorsportens vackraste ögonblick utspelas under dygnets gyllene timmar. När solen har gått i moln är det dock en annan värld jag ser framför mig för när de romantiska solstrålarnas varma närvaro inte längre kan distrahera mig från omgivningen så blottas en grumlig och gråtrist värld vars detaljer inte känns i linje med vad jag har kommit att förvänta mig från högbudgetspel till den nya generationens konsoler. Visst är det ju förvisso så att det inte märks speciellt tydligt när man susar fram på vägarna i jakten på guldpokalen men stannar man upp och ser sig omkring så är det omöjligt att missa. Speciellt i spelets återkommande stadsmiljöer är det pinsamt tydligt hur lite kraft som lagts på att få omgivningen att se trovärdig ut då främst byggnaderna vid minsta granskning främst påminner om metalliskt målade kartongskivor.

Gran Turismo 7
Fotoläget låter oss placera in våra bilar i underbart ljussatta bilder från hela världen.
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Bilsamlingen växer sig bredare ju fler utmaningar du klarar av.

Bilarna själva lider dock inte alls av samma grafiska undermålighet som de mindre ljussatta miljöerna gör, utan det är tydligt att utvecklarna har lagt mycket krut på att få till så trovärdiga åkdon som möjligt i Gran Turismo 7. Ray tracing-tekniken gör sig ständigt påmind i glansen från bilarnas spegelblanka ytor och modellerna känns direkt hämtade från verkligheten. I verkstaden går det dessutom att skräddarsy samtliga 240 vrålåk med allt från färg och form till ren prestanda vilket gör det ännu roligare att öka på min omsorgsfullt förvärvade bilsamling. Kärleken som Polyphony känner för motorsporten återspeglas i valmöjligheterna som jag ges att göra mina bilar till just mina egna och även fast vissa kategorier kunde haft något större utbud så går det att välja mellan dussintals alternativ för till exempel fälgar och spoilers.

När min bil är stylad och klar ger jag mig in i fotostudion där jag ges alla möjligheter till att agera förstklassig bil-influencer och den digitala foto-utrustningen jag får ta del av är riktigt imponerande. Det stora albumet av miljöbilder jag får placera ut mina bilar i är rikligt varierat och även fast fordonen ser löjligt animerade ut i vissa foton så går det inte att skoja bort ljussättningen och bildkvaliteten i andra. När det kommer till alla olika kamerainställningar så är de så många och avancerade att jag skulle behöva studera fotokonst i flera år innan jag fullt kan greppa vidden av vad som går att göra här och för den som älskar att skapa bildkonst med vrålåk i fokus finns det vansinnigt mycket potential att hämta här. Vidare utvecklas detta när jag efter varje genomfört lopp ges möjligheten att se på en rysligt väldetaljerad repris av racet och jag får fria tyglar att hoppa mellan en mängd olika kameravinklar, dels inifrån min egen bil men också från mina motståndares perspektiv. Som gammal filmstudent är det dessutom extra roligt att lägga till olika soundtracks till inspelningen medan jag hoppar mellan kameror och regisserar min egen tolkning av hur racet gått till.

Gran Turismo 7
Omgivningarna i grågrumliga städer lämnar rent visuellt en del att önska.
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Nitro är en av många uppgraderingar som går att stoppa under huven. Ta det bara försiktigt i svängarna.

Trots bilarnas många imponerande sätt att vibrera genom Dual Sense-kontrollens teknikdemonstrationer så är det ingen minnesvärd ljudupplevelse jag tar med mig från Gran Turismo 7. Motorerna låter aldrig fullt så kraftiga som jag på förhand hade hoppats på och jag finner inget riktigt tryck bakom bilarnas surrande vilket gör att jag egentligen inte hör någon större skillnad på vad som bjuds på här och hur bilarna låter i exempelvis Grand Theft Auto V. Däremot väger musiken till stora delar upp motorernas tillkortakommanden och stämningen som bildas av att rejsa runt i soluppgången till tonerna av SURV1V3 från Gran Turismo 5 eller Hungarian Dance gör att jag snart endast hör motorerna som ett avlägset sus.

Gran Turismo 7 är en lättillgänglig hyllning till allt vad motorsport heter och bjuder in såväl nya förare som gamla veteraner till en racingsimulator som känns både vässad och trovärdig. Varje lopp är en mätning av min koncentrationsförmåga där minsta distraktion i tanken kan leda till ett förlorat race och jag trivs riktigt bra i utmaningen som Polyphony lägger fram. Understyrdheten må vara ett faktum som är svårt att bortse från till en början men allt eftersom att jag tar mig igenom utmaningarna som utvecklarna frikostigt förser mig med så lär jag mig hantera mina bilar och deras tillkortakommanden. När jag till slut lägger ifrån mig kontrollen och reflekterar över vad det är jag har upplevt så är det tydligt hur mycket kärlek till genren som har gått in i utvecklingen av Gran Turismo 7. Det finns en historia bakom varje bil jag förvärvar till min samling och Polyphony Digital har gjort ett lysande jobb med att komprimera ihop små bitar av motortrivia in i varje hörn av upplevelsen. Som utomstående har jag genom dessa ljusglimtar fått ta del av kärleken och entusiasmen som racing-communityt känner för genren och Gran Turismo 7 är därför en perfekt introduktion för den som är nyfiken på bilracingens fartfyllda värld.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Massor av kärlek till motorsportens historia, spännande och utmanande körkänsla, enorm bilsamling, varierade banor från hela världen, vackert ljussatt
-
Understyrda bilar, svårgreppad fartkänsla
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Gran Turismo 7Score

Gran Turismo 7

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Polphony Digitals ambitiösa bilsamlarsimulator och dess initiala mikrotransaktioner har nu förbättrats och balanserats vilket innebär att spelet är klart köpvärt...

0
Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Sony-ägda Polyhony Digital och den italienska smyckesjätten Bulgari har utannonserat ett samarbete som resulterat i Gran Turismo-dressade specielversioner av Bulgaris...



Loading next content